site.btaАнтисемитски скандал помрачи началото на изложението за съвременно изкуство “Документа”

Антисемитски скандал помрачи началото  на изложението за съвременно изкуство “Документа”
Антисемитски скандал помрачи началото  на изложението за съвременно изкуство “Документа”
Снимка: АП

Антисемитски скандал помрачи началото на изложението за съвременно изкуство “Документа” в Касел, което е сред най-големите и авторитетни в света. Дни след откриването му, което се състоя на 18 юни, се стигна до отстраняването на голямо пано, дело на индонезийски творчески колектив. 

В центъра на разразилия се скандал е плакат на творци от "Таринг Пади" с антисемитски мотиви. Мащабният транспарант, представен за първи път през 2002 г. в Австралия, изобразява войник със свинско лице и каска с надпис "Мосад" - израелската разузнавателна служба, съобщи Дойче веле. Друго изображение пък е на човек с навити кичури коса, обичайно свързвани с ортодоксалните евреи, триъгълни зъби, кървясали очи и нахлупена черна шапка с  нацистки символи.

Това преля чашата на търпението на германските и израелските власти, които бяха категорични, че са прекрачени всички червени линии. “Отвратени сме от антисемитските елементи, публично показани на изложението “Документа“, се казва в изявление на израелското посолството в Германия, цитирано от местните медии.

Германският министър на културата Клаудия Рот заяви, че “свободата на изкуството намира граници”. Тя настоя кураторите на тазгодишния форум - творческият колектив “Руангрупа” от индонезийската столица Джакарта, да „се изправят пред необходимите последствия“. Инцидентът ще има негативни последици за репутацията на “Документа”, притесняват се и политиците в провинция Хесен, в която е и град Касел. 

Авторите на скандалното пано от творческия колектив "Таринг Пади" твърдят, че то няма нищо общо с антисемитизма, а е “част от кампания срещу милитаризма и насилието, което преживяхме по време на 32-годишната военна диктатура на Сухарто в Индонезия и нейното наследство, продължаващо да оказва влияние и днес“. Те поднесоха извинения и се съгласиха транспарантът да бъде покрит. По-късно обаче стана ясно, че ще бъде и отстранен от изложението. 

Всъщност гръмко разразилият се скандал в първите дни от откриването на “Документа” е кулминацията на надигналите се в началото на годината обвинения срещу индонезийските куратори. Оказа се, че “Руангрупа" е поканила за участие във форума палестински творчески колектив “Дъ куешчън ъв фъндинг” (The Question of Funding), обвинен в анонимен пост в блог, че е антисемитски, тъй като артистите са подкрепили културния бойкот на Израел.  

През април еврейски организации в Германия алармираха за това германското министерство на културата. Тогава президентът на Централния съвет на евреите в Германия Йозеф Шустер разкритикува “Документа”, който според него показвал "явна пристрастност" и сподели, че "като главна организация на еврейската общност в Германия, ние няколко пъти поискахме да бъдем включени, за да предоставим нашия експертен опит”. 

Организаторите на “Документа”, начело с избраните за куратори на 15-ото издание на форума, отхвърлиха категорично обвиненията в антисемитизъм. Но съмненията останаха, дори се засилиха. На откриването на изложението президентът на Германия Франк-Валтер Щайнмайер призова организаторите му да се постараят да оборят отправените обвинения в антисемитизъм и подчерта, че "има граници" на това, което могат да правят творците, когато имат отношение към политически теми. Той призова организаторите на "Документа" да не прехвърлят отговорността си на индонезийските куратори, а да поемат ролята на посредници и да "създадат подходящи структури" за дебат.

За първи път от създаването през 1955 г. на “Документа”, творчески колектив е куратор на изложението. “Руангрупа” е поканила артисти от цял свят, но най-силно е застъпен глобалният юг за сметка на Европа и САЩ. Над 1000 са участниците, основно от Африка, Азия и Латинска Америка. 32-те изложбени зали, в които се провежда форума, са разпръснати из целия Касел с различни експозиции. Бюджетът на “Документа” е около 41 милиона евро, като около половината от тези средства са на данъкоплатците. 

Изложението, което се организира на пет години, продължава сто дни и тази година ще продължи до 25 септември, като се очаква посетителите да достигнат около един милион души. 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:24 на 20.03.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация