site.btaСофия днес е световна столица на шрифтовия дизайн, каза за БТА доц. Светлин Балездров за 71-вата годишна изложба на Type Directors Club

София днес е световна столица на шрифтовия дизайн, каза за БТА доц. Светлин Балездров за 71-вата годишна изложба на Type Directors Club
София днес е световна столица на шрифтовия дизайн, каза за БТА доц. Светлин Балездров за 71-вата годишна изложба на Type Directors Club
Докторантът в катедра „Плакат и визуална комуникация“ Любослав Боянов, графичният дизайнер Борил Караиванов, преподавателят в специалност „Рекламен дизайн" доц. Светлин Балездров и преподавателят по шрифт и калиграфия в НХА - завеждащ катедра „Плакат и визуална комуникация“ проф. д-р Кристина Борисова. Снимка: Минко Чернев/БТА (ВЯ)

София днес е световна столица на шрифтовия дизайн. Това каза за БТА преподавателят в специалност „Рекламен дизайн" в Националната художествена академия (НХА) доц. Светлин Балездров по повод представянето на 71-вата годишна изложба на Type Directors Club (TDC71) – глобална витрина на световните типографски постижения, отразяваща жизненоважната роля, която шрифтът има в културата, визуалната комуникация и приложните изкуства.

Експозицията беше открита тази вечер в столичната галерия „Академия". 

„Изключително ни радва фактът, че имаме възможност да сме домакини на изложбата, която е обиколила света", каза той. Доц. Балездров припомни, че НХА има многогодишни традиции в сферата на типографията и шрифтовете и е люлка на българската типографска школа. "С това, че сме домакин, затвърждаваме нашите позиции в тази област", допълни той.

Доц. Балездров открои сред значимите типографски събитие през 2025 г. партньорство между НХА и БТА. „Работихме много ползотворно и създадохме шрифта на БТА - ЛИК“, каза той. 

„Type Directors Club е един от най-престижните конкурси в света, който се занимава с проследяване на последните тенденции в развитието на шрифта, донякъде калиграфията, летъринга, оформлението, шрифтовото оформление на отделни продукти, грубо казано, по-скоро книги и други съпровождащи материали", обясни за БТА проф. д-р Кристина Борисова, преподавател в НХА по шрифт и калиграфия, завеждащ катедра „Плакат и визуална комуникация“.

Експозицията е подредена за втора година в столицата, отбеляза тя. „За мен беше важно да се организира тази изложба преди две години, защото смятам, че е съществено нашите студенти да имат възможност да видят последните тенденции, да си сверят часовника и да видят какво правят, къде се намират в цялата ситуация с шрифтовия дизайн в световен мащаб", каза проф. Борисова. „Бяхме решили, че ще направим изложбата традиционна, и мисля, че се получава. Две изложби все още не са съвсем ясна традиция, но се надяваме през година да правим такава изложба, която би могла да се експонира тук, при нас в галерия „Академия", коментира тя.

Тя посочи, че „всяка година се определят лауреатите в конкурса за изложбата, които са в три категории, което според мен е доста справедливо. Делят се на различни шрифтови начертания, т.е. китайски йероглифи няма как да се сравняват с кирилски знаци като начин на изработване, естетика и други".

„След като направихме преди две години първата изложба, която беше 69-та за Type Directors Club, имаше интерес от студентите. Тогава нямахме български участници. В следващата изложба обаче имахме участник - нашият сегашен докторант Любослав Боянов, който беше кандидат и беше селектиран в изложбата", разказа проф. Борисова. Допълни, че „за жури на 72-рата изложба е поканена Криста Радоева, която е един наш много виден шрифтов дизайнер, което означава, че ние вече сме с доста сериозно присъствие в Type Directors Club".

За интереса си към Type Directors Club пред БТА разказа и докторантът в катедрата по „Визуална комуникация" на НХА Любослав Боянов. „Докато бях студент в НХА, бакалавър, беше 69-ото, всъщност първото на Type Directors Club, което се проведе в нашата галерия. Тогава видях изложбата за първи път, разгледах сайта им и установих, че имат изключително много категории, в които могат да кандидатстват студенти, за които дори има и стипендии. Имаше и много уъркшопи за студенти, имаше редица конкурси и впоследствие и възможности да взема участие в изложбата", разказа Боянов.

За своите впечатления и работата по изложба на Type Directors Club пред БТА разказа и графичният дизайнер Борил Караиванов. „Мечтаех тази изложба да започне редовно да се подрежда и в България", разказа той. „Преди две години направихме първия опит, но не се доорганизирахме, не можехме да намерим подходящи дати и т.н. В крайна сметка от Сингапур и други места по света изложбата дойде в България преди две години". По негови думи „изложбата вече си е на мястото - тук, в НХА".

/ТС/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:01 на 18.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация