site.btaУчастието в олимпиади и състезания помага на учениците да изберат своето бъдеще, смята директорката на МГ във Варна Елеонора Павлова
Участието в олимпиади и състезания помага на учениците да изберат своето бъдеще, профила, в който ще продължат да учат занапред, както и учебното заведение, спрямо своя начин на мислене и представата си за живота. Това каза в интервю за БТА директорката на Математическата гимназия (МГ) „Д-р Петър Берон“ във Варна Елеонора Павлова.
Нашите ученици по принцип са състезателен тип, имат желание да се изявяват, да покажат, че могат, това е специфика на средата в училището. На общинския кръг на олимпиадата по математика вчера се явиха 420 възпитаници на МГ. Директорката обясни, че процесът на подготовка за състезания протича както в часовете по математика, които още от пети клас са заложени повече в учебния план, така и в 30 групи занимания по интереси и в 41 групи по 14 предмета (356 ученици с 2607 часове) по националната програма за подготовка за олимпиади и състезания на МОН. Общо учениците в гимназията са 1215. Сред тях има такива, които посещават повече от една група в допълнителните занимания. Използваме всички части на рамковия учебен план, за да може да осигурим обучението по даден предмет. Това е желано и за двете страни - преподавателите и обучаемите, и им носи удовлетворение, допълни директорката.
Освен в математиката, възпитанците на гимназията имат много постижения в географията, астрономията, астрофизиката, лингвистиката, спорта. Информацията за тези успехи се разпространява чрез сайта и вестника, а вече и в подкаста, който учениците правят от тази година. Той е заменил изданията на т.нар. „Телевизия МГ“. Вече има няколко интервюта, публикувани в канал в интернет. Тези успехи и гласността, която получават, също са причина учениците да искат да участват на олимпиади и състезания, посочи Павлова като добави, че тези изяви помагат на децата да изберат профила, в който ще продължат да учат занапред, както и учебното заведение спрямо своя начин на мислене и представата си за живота.
Според нея водещо за успешната подготовка за олимпиади и състезания е специфичната връзка с учителя, който децата да усещат като ментор и на когото да се доверяват. Те трябва да са наясно, че когато не бъдат включени в отбор за състезание, това не е провал и не означава, че са глупави, а е само оценка на моментното им състояние, която може да се промени. Специфично за училището е да подкрепя желанието на децата да се развиват във всяко направление, без значение дали е дисциплина от учебния план. „Много добре работим с Астрономическата обсерватория с планетариум „Н. Коперник“ във Варна. За нас е важно да използваме всички възможности, които дават градът, както и членството ни в различни организации като Съюза на математиците в България“, допълни Павлова.
Тя подчерта и важността на подкрепата от родителите. Учителите предоставят информацията за олимпиади и състезания. Те могат да насочват, да дават съвети, да определят фокуса, но решението за участие е на ученика и родителите му. Подкрепата на родителите не е само финансова и трябва да е налице през цялото време, най-вече когато детето търпи неуспех. Тя се отнася и за избора, организацията на времето, моралния кураж, логистиката, тъй като почти винаги състезанията са в почивни дни и през ваканциите. Най-изявените ни ученици са изключително натоварени, преминават през подготовка, подбор, няколко вътрешни кръга за определяне на отборите и нямат време да си почиват, каза Павлова.
Явяването на международни олимпиади се поема финансово от държавата и от сдружението на олимпийските отбори. Участието на състезания обаче не е уредено и тогава се търсят спонсори от бизнеса и частни лица във Варна. Помага и фондация на МГ „Д-р Петър Берон“, която е основана от бивши възпитаници и обединява алумни общността. С нейна помощ преди две години са изпратени състезатели по лека атлетика на международната олимпиада „Гимназиада“ в Бразилия.
Има профил на успешния ученик, смята директорката. Според нея той знае как да работи, фокусиран е, свикнал е да разпределя времето си и не отлага това, което има да върши. При него съществува симбиоза между имам желание, знам как и ще работя, добави тя. Не е обаче скучен и безинтересен „зубрач“, а има многопосочни търсения, свързани със спорт, музика или друго изкуство.
През тази година сред най-значимите отличия на ученици на МГ „Д-р Петър Берон“ са сребърен медал от Международната олимпиада по математика в Австралия и златен от Международната олимпиада по информатика в Боливия за Веселин Маркович; златен медал с втори резултат на Международната олимпиада по астрономия и астрофизика в Индия и бронзов от Международната олимпиада по физика във Франция за Светослав Арабов; сребърни медали в Индия за Лев Беленкий и Огнян Добрев; както и сребро в Международната олимпиада по география в Тайланд за Звездемир Пенев и Николай Костадинов.
Министерството на образованието и науката (МОН) и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН) провеждат кампания „Участвай! Олимпиадата е за всички“, която цели да популяризира участието в първите (общинските) кръгове на ученическите олимпиади по природни науки. БТА е медиен партньор.
/ХК/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина
