site.btaХудожничката Албена Палова представи концептуална изложба в родния си Ямбол

Художничката Албена Палова представи концептуална изложба в родния си Ямбол
Художничката Албена Палова представи концептуална изложба в родния си Ямбол
В ямболската арт галерия "Стойчев" се откри концептуална изложба на Албена Палова. Снимка: кореспондент на БТА в Ямбол Мира Безус

В ямболската арт галерия „Стойчев“ бе открита самостоятелната изложба живопис на Албена Палова, озаглавена по латинската сентенция Maniae infinitae sunt species („Безкрайни са проявите на глупостта“). Експозицията включва 21 маслени платна, обединени в концептуален цикъл, който поставя акцент върху човешките слабости, иронията и вечните теми на човешкото поведение.

Източник на вдъхновение ми е правото – там извират доста теми, които си заслужава после да бъдат нарисувани, сподели пред БТА Палова, която по професия е юрист, но по душа – художник и разказвач в багри. На въпрос кога идва изкуството в живота ѝ, отговаря, че то не е изчезвало никога и е дошло с появяването ѝ на бял свят. „Някак си от само себе си изригна и трябваше да намери проявление“, допълва с усмивка художничката.

Тя е родена в Ямбол, завършва местната гимназия „Васил Левски“. Работи като съдия в Окръжен съд – Пазарджик. Още от дете посещава уроци по рисуване и кръжоци. Първият ѝ учител е ямболският художник Йордан Гинев. Следват уроци при проф. Галилей Симеонов. Така любовта ѝ към живописта се превръща в постоянно духовно убежище, въпреки че професионалният ѝ път я отвежда в съдебната зала, споделя още Палова.

„Обичам ярки цветове, слънчево настроение. Трябва да има виц в картината. Трябва на мен да ми е забавно да рисувам, иначе не се захващам изобщо,“ казва Палова с усмивка. Обяснява, че „намира закачка“ в картините си предимно със старозаветни сюжети. „Например, това е моя прочит на Вавилонската кула. За това как хората не просто са загубили способността да общуват помежду си, а са загубили и човешкото“, показва тя.

Настоящата изложба е третата ѝ самостоятелна с живопис, но според самата авторка – най-личната. „Тази изложба е концептуална. Всяка една картина разказва история – самостоятелна история за това как се проявява човешката глупост по света. Някои са на библейски сюжети, но с различна гледна точка от общоприетите“, допълва Палова.

Сред тях е и творбата „Ваденето на камъка на глупостта“, вдъхновена от класическа тема сред художниците през XV век и интерпретирана от Йеронимус Бош, Рембранд и други холандски художници. „Тогава се е считало, че глупостта се дължи на камък, който се намира в главата на човека и ако се отстрани – той поумнява. И от един момент нататък, като че ли изчезва темата от полезрението на художниците. Попаднах на темата това лято, много ми хареса, реших да ѝ дам свой собствен прочит“, отбеляза художничката.

Палова признава, че понякога пренася образи от съдебната зала в платното: „Много често ми се случва, не буквално, разбира се, но ми се случва да вземам повод от съдебната зала и да намирам интерпретация в картина.“ По думите ѝ с изкуството си отправя послание да сме позитивни и усмихнати, защото по улиците много по-често се виждат мрачни и неприветливи хора.

„Рехуманизация на изкуството“

Съпругът на художничката Пламен Хаджийски подчертава, че проектът е явление в съвременното изкуство: „Рядко се срещат изложби, които са концептуални като тази. Всяка картина е подчинена на общото заглавие Maniae infinitae sunt species. Самото снабдяване и на всяка картина с латински наименования внася допълнителен ироничен елемент във възприемането.“

Хаджийски определя цикъла като „рехуманизация на изкуството“. Напоследък виждаме все повече дехуманизирано изкуство, което не е концентрирано върху човека, а по-скоро върху нещо друго – абстракция, безлюден пейзаж или натюрморт. Това, което прави Албена Палова, е точно обратното – връщане на човека в центъра на платното, посочи още той.

С усмивка той добавя и личен щрих – една от картините е озаглавена по Балзак – „Дребни несгоди в брачния живот“. Тя намигва към заглавието, но всъщност напомня, че не бива да се вземаме насериозно. Като не се вземаме насериозно, живеем чудесно заедно, посочи още Хаджийски.

Изложбата може да бъде разгледана в арт галерия „Стойчев“ в Ямбол до 16 декември.

/ХК/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 03:50 на 05.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация