site.btaНад 90% от регионалните различия в образованието се дължат на социално-културни фактори, каза министър Красимир Вълчев
Различията в образователните резултати между регионите се дължат в най-голяма степен — около 90%, на социално-културни фактори, а не на работата на педагогическите колективи. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на заседание на Комисията по образованието и науката в Народното събрание.
Министърът отговори на въпрос на депутата от „ПП–ДБ“ Татяна Султанова-Сивева, която се позова на доклад на Института за пазарна икономика от ноември, показващ значителни регионални различия в образованието. Султанова-Сивева посочи, че в Сливенска област обхватът на децата в предучилищна възраст е едва 77%.
„Системата не създава различията. Системата се опитва да ги преодолее“, посочи министърът. Той подчерта, че училищата с най-ниски резултати получават най-голяма финансова подкрепа. Вълчев изреди предприетите мерки: задължителна предучилищна подготовка, допълнително финансиране за училища с концентрация на уязвими групи, целодневна организация и квалификация на учители.
Той добави, че основен фактор е отношението на родителите към образованието на децата – дали ги подкрепят от малки, какъв език се говори в дома и осигуряват ли редовното посещение в училище. Министърът обърна внимание и на езиковата бариера при част от ромските деца. По думите му, проблемът с нередовното посещение остава ключов: „От 160 учебни дни детето присъства само 60. То няма как да натрупа образователни резултати“, каза Вълчев.
Като положителна тенденция министърът посочи по-високия реален процент на обхват в предучилищна възраст – 92% за децата от три до седем години, въпреки че данните на Евростат сочат 87%. Той обясни разликата с това, че в европейската статистика се включват деца с българско гражданство, които реално не живеят в страната. Вълчев отбеляза също, че все повече деца от ромски семейства завършват средно образование и достигат по-високи класове.
В коментар депутатът Султанова-Сивева подчерта, че резултатите все още не са достатъчни. Тя посочи, че училищата с най-ниски резултати са най-подкрепени, но въпреки това има тази задълбочаваща се тенденция за лоши резултати. Султанова-Сивева отбеляза, че познава училища и учители от региона и разбира трудностите, но смята, че е необходимо преосмисляне на подхода.
„Резултатите ще дойдат с натрупване на усилия“, каза министър Вълчев и добави, че за постигане на трайни положителни резултати е необходимо всички мерки и политики да продължат.
/ХК/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина
