site.btaГрижите, необходими в най-ранна детска възраст, бяха обсъдени на кръгла маса във Велико Търново
Професионалните компетентности на работещите в образованието и грижата в най-ранна детска възраст бяха обсъдени на кръгла маса във Велико Търново. Срещата беше организирана от Педагогическия факултет на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ (ВТУ) в партньорство с Общината в старата столица. Кръглата маса се състоя в Нова зала на Великотърновския общински съвет и на нея присъстваха представители на домакините, на образователни институции и много студенти.
Темата беше „Педагогически измерения на професионалната компетентност на специалистите в сферата на образование и грижа в ранна детска възраст“.
В своето обръщение към присъстващите деканът на Педагогическия факултет на ВТУ проф. д-р Маринела Михова отбеляза, че, отчитайки ролята и значението на първите години от живота на човека за неговото бъдещо развитие, Европейският съюз определя като един от приоритетите в образователната си политика образованието и грижата в ранна детска възраст.
Педагогическият факултет на ВТУ винаги е бил чувствителен към приоритетите в образователната политика и в този контекст преди 3 години ние открихме първи в страната бакалавърска програма "Предучилищна педагогика и педагогика на ранното детство" и магистърска програма "Педагогика на ранното детство", посочи проф. Михова.
Ние сме единственият факултет, който се опитва да квалифицира кадри конкретно за възрастта от 0 до 3 години, като сме наясно, че няма национален стандарт за образование и грижа в ранна детска възраст. Фокусът на нашите програми е върху педагогическите измерения на специалистите, които подготвяме за тази възрастова група, каза още тя.
Проф. Михова подчерта, че от тази година Педагогическият факултет е включен като един от партньорите, които работят по националната научна програма „Развитие на научните изследвания и иновации в системата на предучилищното и училищното образование“. Когато се разпределяха изследователските компоненти между деветте партньорски университета и БАН, някак естествено на ВТУ беше възложен компонентът „Провеждане и научноизследователски процедури, насочени към анализи и разработване на модели за промяна в системата на предучилищното образование“, каза деканът.
По националната програма и по изпълнението на този компонент в Педагогическия факултет на ВТУ работят два екипа, като кръглата маса днес е посветена на изследователската задача на първия от тях. Тя е свързана с проучване и сравняване на съществуващите компетентностни модели, които следва да притежават хората, ангажирани с образование и грижа на деца в ранна детска възраст от раждането до навършването на възрастта за постъпване в първи клас, както на национално, така и на международно ниво. Вторият екип работи по проблемите, свързани със събиране и анализиране на информация за наличните инструменти за оценка на постиженията на децата при постъпване в детската градина и при завършване на предучилищното образование.
В края на срещата участниците в кръглата маса излязоха с обобщения и предложения, които да подпомогнат подложените на обществено обсъждане национални стандарти за образование и грижа в ранна детска възраст.
На кръглата маса присъства директорът на дирекция „Социални политики, здравеопазване, транспорт“ в Община Велико Търново Росица Димитрова. Пред БТА тя каза, че Община Велико Търново и Педагогическият факултет на ВТУ работят съвместно по тези проблеми още от 2023 г. Това се случва непосредствено след приемането на Националния план по европейската гаранция за детето в частта "Услуги за ранно детско развитие" и по-конкретно "Образование и грижа в ранна детска възраст".
Росица Димитрова изрази надежда Велико Търново да се превърне в първата Община, създала местен стратегически документ за образование и грижа в ранна детска възраст, който да бъде предложен на вниманието на Общинския съвет в града Всички ние сме убедени, че инвестицията в ранното детско развитие е най-важна за благосъстоянието на децата в България, каза тя. Практиката все повече ни убеждава, че трябва да има отношение, внимание и подкрепа за родителите още преди забременяването, по време на бременността и след раждането. За да растат здрави уверени деца и спокойни родители, те трябва да знаят, че всички публични институции, които се създават във връзка с тези политики, работят заедно за тяхното благосъстояние, убедена е Димитрова. Тя допълни, че идеята за стратегическия документ не е от сега, а е коментирана и преди. Това е така, защото сме убедени, че има необходимост от нея, каза Димитрова.
/АУ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина
