site.btaКЗК отправи указание към Столична община да осигури конкуренция при електронната услуга за смяна на адресна регистрация

КЗК отправи указание към Столична община да осигури конкуренция при електронната услуга за смяна на адресна регистрация
КЗК отправи указание към Столична община да осигури конкуренция при електронната услуга за смяна на адресна регистрация
Снимка: Благой Кирилов/БТА, архив

Столична община трябва да осигури конкуренция между доставчиците на удостоверителни услуги при електронната услуга за смяна на адресна регистрация, която е достъпна единствено чрез квалифициран електронен подпис, издаден от конкретен доставчик, съобщават от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Антимонополния регулатор е извършил предварително проучване по сигнал от "Информационно обслужване" АД относно предоставяната от Столична община електронна услуга за смяна на адресна регистрация. 

В резултат на проучването, КЗК отправи указание към Столична община с цел спазване на правилата за конкуренция, да бъдат осигурени възможности за електронна автентикация и чрез други доставчици на удостоверителни услуги, включително в рамките на обявеното надграждане на платформата, за което Общината информира в отговора си Комисията, пише в съобщението.

С оглед на правилата на конкуренцията, не следва да се поставят условия, които предоставят предимство на определени участници на пазара или ограничават достъпа на други. Осигуряването на равнопоставеност между доставчиците е също основен елемент от принципа на технологична неутралност – изискване, при което не се залага конкретна технология, а се определят само функциите, които следва да бъдат изпълнени.

В своя отговор до КЗК Столичната община информира, че платформата за смяна на адресна регистрация е разработена по процедура на директно възлагане по Закона за обществените поръчки. В съответствие с изискванията на международен партньор по проекта е било необходимо да се създаде решение, позволяващо предоставяне и проверка на лични данни без използване на допълнителни физически устройства. Към момента на възлагане през 2021 г., само един доставчик на удостоверителни услуги е отговарял на всички технически изисквания.

При започване на предварителното проучване от КЗК се установи, че платформата не е информирала потребителите за възможността да заявят същата услуга чрез портала www.egov.bg. След намесата на КЗК, Столична община публикува такова съобщение на платформата за смяна на адресната регистрация - https://address.sofia.bg/bg. Въпреки това платформата продължава да допуска подаване на заявления само чрез един доставчик на удостоверителни услуги. 

Съгласно информация от Комисията за регулиране на съобщенията и Министерството на електронното управление, към настоящия момент на пазара вече оперират и други предприятия, предлагащи облачен квалифициран електронен подпис чрез мобилни приложения. Платформите за предоставяне на електронни административни услуги трябва да бъдат отворени и за новонавлизащи предприятия на пазара на удостоверителни услуги чрез добавянето им като опция, с което да са налични за избор от страна на потребителите, се посочва в съобщението.

От "Информационно обслужване" АД посочиха в сигнал до КЗК от началото на този месец, че достъпът до е-услугата на Столична община е възможен единствено чрез квалифициран електронен подпис, издаван от един конкретен доставчик, припомня БТА. На интернет страницата на Столичната община е посочен и директен линк към мобилното приложение на конкретното дружество. В същото време вписаните от Комисията за регулиране на съобщенията в националния доверителен списък доставчици на квалифицирани удостоверителни услуги са общо пет дружества. 

/ИЦ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:02 на 24.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация