site.btaСподелянето на приходите от облагането на доходите на физическите лица с общините би довело до по-висока финансова автономия на местно ниво, според анализ на ИПИ


Анализ на данъчната политика на общините в България показва, че през последните години има ясно изразена тенденция за увеличение на местните данъци, но без това реално да води до осезаем ефект върху финансовата автономия на общините. Това отчитат от Института за пазарна икономика (ИПИ) в своя анализ "Състояние на общинските бюджети в България и възможности за разширяване на финансовата автономия на местните власти", съобщават от Института.
От ИПИ посочват, че модел, в който местните данъчни приходи зависят почти изцяло от имотния пазар - през данък върху недвижимите имоти и върху възмездното придобиване на имущество, не може да гарантира адекватни собствени приходи на местната власт. В анализа се отбелязва, че структурна промяна в управлението на местно ниво е възможна чрез преотстъпване и/или споделяне на данъчни приходи с централното правителство.
Оценките на ИПИ сочат, че споделянето на една пета от приходите от облагането на доходите на физическите лица би донесло допълнителен ресурс от над 1,2 млрд. лв. в българските общини. Прилагането на принципа "парите следват личната карта" би гарантирало, че новите данъчни постъпления за общините ще се разпределят в полза на населените места, в които хората живеят - по постоянен адрес, а не по месторабота. Преформатирането на изравнителни механизми също би позволило да се провежда по-ефективна политика в подкрепа на по-слабо развитите общини в страната.
От ИПИ смятат също, че споделянето на приходите от облагането на доходите на физическите лица с общините би довело до по-висока финансова автономия на местно ниво, както и повече стимули за местните власти да работят за привличане на инвестиции, нови работни места и по-високи възнаграждения. Според тях реалните стъпки за фискална децентрализация биха отключили и дебата за административна и териториална реформа, която би следвало да е в посока на естествено окрупняване на общинската карта и свиване на броя на общините в страната.
В анализа се отчита още, че разходите по бюджетите на общините у нас достигат 14,7 милиарда лева през 2024 г. От ИПИ отбелязват, че значителният ръст на разходите на местно ниво след пандемията е воден почти изцяло от трансферите от централното правителство. През последните десет години се наблюдава сериозен спад във финансовата автономия на общините, измерена чрез дела на собствените данъчни и неданъчни приходи в общите разходи на местно ниво. Делът на собствените приходи на общините в България се е свил от над 40 процента през 2015-2017 г. до под 25 процента през 2024 г., се отбелязва в анализа.
Прегледът на опита на страните от ЕС и особено на страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) показва, че България изостава както по отношение на ролята и отговорностите на местните власти, така и по отношение на финансовата автономия, се посочва още в анализа. Отчита се, че общините в България имат по-малка фискална роля спрямо повечето страни от района на ЦИЕ и в по-голяма степен са зависими от трансферите от централното правителство, като от ИПИ добавят, че това води до по-малко възможности за политики и инвестиции, съобразени с местни цели и приоритети.
/ВЙ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина