site.btaАвиоизложението в Бурже отваря врати помрачено от катастрофата със самолет на "Еър Индия"

Авиоизложението в Бурже отваря врати помрачено от катастрофата със самолет на "Еър Индия"
Авиоизложението в Бурже отваря врати помрачено от катастрофата със самолет на "Еър Индия"
Снимка: AP/Michel Euler

Закъснели доставки и недостиг на резервни части продължават да блокират веригите за доставки в авиационния сектор, дори пет години след началото на пандемията. Макар да се наблюдават известни подобрения, индустрията остава под напрежение, като нова заплаха се очертава в лицето на потенциални търговски конфликти, породени от политиките на Доналд Тръмп, съобщава АФП.

На този фон днес в северната част на Париж се открива авиосалонът в Льо Бурже, традиционно място за обявяване на мащабни сделки между авиокомпании и производители. Въпреки това, двата водещи самолетостроителя – "Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing) – вече имат препълнени регистри с поръчки, което поражда опасения, че изпълнението на нови договори може да се забави допълнително.

Няколко дни преди откриването на изложението Индия бе разтърсена от най-тежката самолетна катастрофа в историята си. Самолет на авиокомпанията "Еър Индия" Air India, модел "Боинг 787 Дриймлайнър", се разби секунди след излитане от летището в град Ахмедабад. При трагичния инцидент загинаха 270 души, както на борда, така и на земята. Причините за катастрофата все още се изясняват.

В отговор на събитието, главният изпълнителен директор на Boeing заяви, че отменя присъствието си на авиосалона в Льо Бурже, за да остане в САЩ и да подпомогне разследването на трагедията.

Към момента европейският гигант трябва да достави над 8600 самолета, а американският му конкурент - около 5900, което при сегашните темпове на производство, които самолетостроителите се борят да увеличат, осигурява продукцията за повече от десет години.

Веригите за доставки "по принцип са под натиск, защото бихме искали да вървят по-бързо, отколкото го правят", призна неотдавна главният изпълнителен директор на "Еърбъс" Гийом Фори, като същевременно отбеляза, че е налице значително подобрение.

Той отбеляза резкия спад през пандемичните години в търсенето на двигатели, конструкции, фюзелажи и крила, както и на мебелите, с които се обзавеждат самолетите.

Доставчиците на тези компоненти, на които им се наложи да съкратят персонал в разгара на кризата, сега трябва да увеличат темпа, като същевременно задоволяват два вида търсене: производството на нови самолети и обновяването на вече експлоатирани машини.

 Междувременно авиокомпаниите не крият своето раздразнение, отбелязва АФП.

"Индустрията се проваля с гръм и трясък и всички в тази зала изпитват същия гняв", заяви Уили Уолш, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) на общото събрание на организацията в Делхи в началото на юни.

"Броят на доставките на нови самолети, планирани за 2025 г., е с 26 на сто по-малък от обещаното преди една година от самолетостроителите", възмути се тогава  Уолш: "Просто е неприемливо индустрията да смята, че ще й отнеме време до края на десетилетието, за да разреши тази ситуация."

"Трафикът се върна на нивата отпреди пандемията, но доставките на самолети все още са далеч от тези нива" твърди и Паскал Фабр, партньор в "АликсПартнърс" (AlixPartners) и специалист във въздухоплавателния сектор.

"Предстоят ни още четири години на сътресения", заяви Жером Бушар, партньор в "Оливър Уайман" (Oliver Wyman), припомняйки, че преди пандемията самолетостроителите са успявали  да произвеждат около 1900 самолета годишно в сравнение с 1300 до 1400 в момента.

При липса на нови самолети компаниите трябва "да продължат да експлоатират самолети от старо поколение, които са по-скъпоструващи" и тази ситуация "би могла да окаже влияние върху растежа на въздушните превози", добави той.

Производителите се опасяват също и от последиците от търговските войни, започнати от президента на САЩ Доналд Тръмп, тъй като те управляват промишлена и логистична верига, която обхваща целия свят.

Още през 1979 г. Европа и САЩ подписаха търговско споразумение, с което гражданската авиация беше освободена от мита.

"За да избегнем влошаването на ситуацията, настояваме въздухоплавателният сектор да бъде изключен от търговските войни", пледира Уили Уолш в Делхи.

Според Фори подобни мерки затрудняват допълнително веригите за доставки, като увеличават разходите и водят до забавяния.

"В случай на ефективно налагане на вносни мита от 10 на сто, които ще засегнат крилата и фюзелажите, произвеждани в Япония и Италия, няма да можем да прехвърлим тези разходи на нашите клиенти", предупреди новият шеф на "Боинг" Кели Ортбърг в интервю за специализираното списание "Авиейшън уик" в края на май.

Китай отказа неотдавна да приеме доставка на самолети "Боинг" на фона на нарастващото напрежение със САЩ.

"Надяваме се, че няма да има ескалация и да се окажем в ситуация, в която да не можем да доставим самолетите, които произвеждаме", предупреди Ортбърг, като заяви, че поддържа постоянен контакт с американската администрация и самия президент по този въпрос.

                                                

/ЕС, СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:31 на 16.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация