site.btaМинистерството на отбраната въведе по-ефективно управление на имотите след препоръки на Сметната палата, съобщи одитната институция

Министерството на отбраната въведе по-ефективно управление на имотите след препоръки на Сметната палата, съобщи одитната институция
Министерството на отбраната въведе по-ефективно управление на имотите след препоръки на Сметната палата, съобщи одитната институция
Снимка: Благой Кирилов/БТА, архив

След препоръки на Сметната палата Министерството на отбраната (МО) поправи нередности при обществените поръчки и управлението на имоти, съобщи одитната институция. В МО са въвели по-ефективно управление на имотите и по-законосъобразно провеждане на обществените поръчки. Във ведомството са утвърдени със заповед на министъра на отбраната вътрешни правила за управление на имотите - държавна собственост и са изменени и допълнени тези за обществените поръчки, става ясно от Доклад за резултатите от осъществения последващ контрол за изпълнение на препоръките след извършен одит за съответствие при управлението на публичните средства и дейности на МО за периода от 1 януари 2020 г. до 31 декември 2021 г.

Докладът е приет на заседание на Сметната палата през май 2025 г. и е публикуван на интернет страницата на одитната институция.

Предмет на одита, извършен от Сметната палата през 2022 г., е съответствието при управлението на публичните средства и дейности на МО и състоянието на системата за финансово управление и контрол (СФУК) в три области: "Разходи по бюджета на дирекция "Финанси", "Обществени поръчки" и "Управление на недвижимите имоти - държавна собственост, управлявани от МО". 

В обхвата на област "Разходи по бюджета на дирекция "Финанси" са включени разходите за основен ремонт на войскови сграден фонд, на въоръжение и техника, войсково строителство и придобиването на бойни машини, танкове, самоходни оръдия, други машини и въоръжение към тях, посочват от Сметната палата. 

Установено е, че за 2020 и 2021 г. извършените разходи по бюджета на дирекция "Финанси", която осигурява функциите на министъра като първостепенен разпоредител с бюджет, са близо 1 млрд. лева. За двете проверявани години за придобиване на нефинансови активи са похарчени над 615 млн. лв.; за основен ремонт на дълготрайни материални активи разходите са над 80 млн. лв.; придобити са дълготрайни материални активи за близо 533, 5 млн. лв. Извършени са и други разходи, които не са предмет на одита, е посочено в съобщението. 

През одитирания период процедурите за възлагане на обществени поръчки, открити и приключили с подписване на договори, са 27 с обща прогнозна стойност близо 164 млн. лв. без ДДС. Проведени са седем възлагания чрез събиране на оферти с обява по Закона за обществените поръчки (ЗОП) с обща прогнозна стойност 580 млн. лв. без ДДС, приключили със сключени договори. Договорите за обществени поръчки, сключени след открити през одитирания период процедури и възлагания чрез събиране на оферти с обява/покана по реда на ЗОП, чието изпълнение е приключило към 31 декември 2021 г., са 23 на обща стойност близо 5,5 млн. лв. без ДДС. Разходите по бюджета и обществените поръчки  са проверени чрез формирани одитни извадки. 

Установено е, че като цяло са спазени разпоредбите на Закона за обществените поръчки, Закона за счетоводството и другите нормативни актове, но са констатирани и отклонения от правната рамка - при избора на изпълнителите за основен ремонт на войскови сграден фонд и войсково строителство не са използвани възможностите на Вътрешните правила за управление на цикъла на обществените поръчки, според които може да се извърши проучване на възможни изпълнители на поръчката, като се определят и лицата, които да извършат проучването и изготвят доклад до възложителя. 

Освен това изпълнителите са предлагани с докладни записки от заместник-министър до министъра на отбраната, в които е посочено, че са спазени изискванията на ЗОП - да не се допуска разделяне на обществена поръчка на части за възлагане за по-ниски стойности и да не се смята за разделяне възлагането в рамките на 12 месеца на две или повече поръчки. След това са изпращани покани от министъра на отбраната до предложените изпълнители за представяне на оферта. След протоколи от назначени комисии от ГДИО, че постъпилите оферти отговарят на изискванията на възложителя, с докладни записки от заместник-министър е предлагано сключване на договори с конкретните изпълнители. В някои случаи не е спазвана препоръка, дадена в указания на министъра на финансите, а именно министерствата и ведомствата да се въздържат от сключване на договори, предвиждащи авансово плащане, чието изпълнение няма да приключи в рамките на бюджетната година. 

При шест от договорите за строителство (три за основен ремонт на войскови сграден фонд и три за войсково строителство) са включени клаузи за 100 на сто авансово заплащане на цената на изпълнителите, а при два договора за войсково строителство - за 80 на сто авансово плащане на стойността им. Средствата са платени по предоставени гаранции, обезпечаващи авансовите плащания. С авансовото предоставяне на публични средства по договори за проектиране и строителство не са нарушени изискванията на ЗОП, но изпълнителите разполагат с тях повече от година след сключване на договорите без да е започнало фактическото строителство.

При одита са установени и други допуснати отклонения от приложимата правна рамка, като: липса на посочена гаранция за изпълнение на договорите; поставени условия, които не са съобразени с предмета и обема на обществената поръчка; неспазени срокове за сключване на договорите и за публикуване в Регистъра на обществените поръчки.

Сметната палата установява пропуски и при управлението на недвижими имоти: част от тях не са застраховани, в нарушение на Закона за държавната собственост; преди одитирания период от директора на главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" са утвърдени вътрешни правила за управление на имоти - държавна собственост в управление на МО, но липсва заповед за това от министъра на отбраната, както изисква законът. 

В резултат на извършения одит Сметната палата дава две препоръки на министъра на отбраната - да се утвърдят със заповед вътрешни правила за управление на имотите – държавна собственост в управление на МО и  да се изменят и допълнят Вътрешните правила за управление на цикъла на обществените поръчки, е отбелязано в съобщението.

При последващия контрол за изпълнението на препоръките Сметната палата установява, че и двете препоръки са изпълнени.

БТА припомня, че за първото тримесечие на тази година Сметната палата на България е проверила 473 препоръки, дадени при нейни одити.

/СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:04 на 07.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация