site.btaВаучерите за храна помагат на потребителите да поддържат основен стандарт на живот, пише в доклад на Световната банка

Ваучерите за храна помагат на потребителите да поддържат основен стандарт на живот, пише в доклад на Световната банка
Ваучерите за храна помагат на потребителите да поддържат основен стандарт на живот, пише в доклад на Световната банка
Снимка: кореспондент на БТА в Казанлък Ралица Стефанова, архив

Ваучерите за храна помагат на потребителите да поддържат основен стандарт на живот, без да жертват други съществени нужди, се посочва в последния редовен икономически доклад на Световната банка, съобщава Асоциацията на операторите на ваучери за храна. 

Докладът отбелязва, че няколко държави в Европа, сред които и България, са въвели мерки за подкрепа на потребителите, като хранителни ваучери наред с други мерки за ограничаване на инфлацията при енергията и храните. В документа се посочва, че ваучерите за храна са добре насочена социална придобивка, която е по-ефективна от по-общи мерки като ценовите тавани и намаляване на ДДС, тъй като тя достига до потребителите, които най-много се нуждаят от нея и не води до повишаване на цените.

Устойчивостта на домакинствата към нарастващите цени на енергията и храните в голяма степен зависи от ефективността на политическите мерки. Чрез компенсиране на част от разходите, политики като хранителни ваучери могат да помогнат на домакинствата да поддържат основен стандарт на живот, без да жертват други съществени нужди. Въпреки че понякога се използват мерки за подпомагане чрез предоставяне на директни парични трансфери, много от потребителите предпочитат придобивките в натура, тъй като те ги предпазват от високата ценова волатилност. Придобивките в натура, каквито са ваучерите за храна, оказват положително влияние върху местните икономики, като обикновено водят до понижение в цените на храните и по този начин помагат на потребителите. За разлика от това, предоставянето на помощи директно чрез парични средства може да повиши цените и така да намали общия ефект на подобни мерки, особено в по-отдалечени райони, заключава Световната банка.

В България над 45,6 на сто от потребителите посочват, че ваучерите за храна увеличават покупателната им способност, а над половината смятат, че им помагат да се хранят по-пълноценно, по данни на "Фууд Барометър 2024" (Food Barometer 2024).

В доклада си Световната банка посочва, че освобождаването на хранителните ваучери от данъци и осигурителни вноски в България насърчава работодателите да започнат да предлагат такива ваучери като допълнителна придобивка за служителите си. 85 на сто от потребителите смятат, че ако сумата, която им се предоставя, се увеличи, те ще подобрят качеството на храната, която консумират. Според много нови научни изследвания пълноценната храна влияе положително на психичното здраве и има положително въздействие върху редица психични разстройства. На този фон скорошни данни на НСИ показаха, че около 18,7 на сто от българите не могат да си позволят консумация на месо, пиле или риба всеки ден, пише в съобщението.

Ваучерите за храна предоставят възможност на потребителите да се хранят по-пълноценно, което значително подобрява тяхното качество на живот и субективно благополучие. 57,6 на сто от потребителите смятат, че тази социална придобивка влияе върху качеството на храната и намалява стреса, посочват от асоциацията.

В доклада на Световната банка се посочва още, че в България месечният таван за ваучери за храна за служителите, които са освободени от данък върху доходите и осигурителни вноски, е увеличен повече от два пъти, от 80 лева на 200 лева на месец, считано от 2022 г.

Това стимулира все по-голям брой работодатели да започнат да предлагат такива ваучери като допълнителна привилегия на своите служители.

/ИЦ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:36 на 31.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация