site.btaБългария е позната в Китай най-вече със земеделската си продукция и образованието, каза пред БТА предприемачът Атанас Михнев


България е позната в Китай най-вече със земеделската си продукция и образование. В Китай водеща е плановата икономика, която дава възможност на страната да се развива в посоки, които позволяват мащабност и точно от това се интересува китайският бизнес. Това каза в интервю за БТА Атанас Михнев, който е сериен предприемач в сферата на технологиите и преди дни бе в Китай за откриването на Четвъртия форум за бизнес и образование между Китай - Централна и Източна Европа в град Нинбо.
Роденият в Стара Загора предприемач бе част от българската делегация на малки и средни фирми, избрана от Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия и Посолството на Китай в България, която придружи правителствената делегация на форума. Освен Нинбо, делегацията ни е посетила още Пекин и Шанхай, където българските предприемачи са се запознали с работата на фирми от местния бизнес, информира Атанас Михнев. "Видяхме примери от тяхната търговия и местно самоуправление. В рамките на 15 дни се запознахме с голяма част от интересните в икономически аспект тенденции за Китай. Почерпихме опит от гиганти като "Леново" и "Хуавей", които работят в огромни мащаби", допълни Михнев.
По неговите думи точно мащабите на работа във всяка сфера са най-впечатляващи и макар вече да не са най-многолюдната държава в света, Китай е втора икономика с амбиции и тенденция да стане водеща на световния пазар. "Видяхме мащабно производство, изключително големи инвестиции във всякакви технологии. Изключително много електрически автомобили се движат по пътищата. Имат десетки собствени марки за електромобили, които изобщо не са известни на европейския пазар. Направени са много сериозни инвестиции в тази сфера и така в Пекин е решен и въпросът със смога, който сме виждали по снимки. Сега това го няма", разказва Михнев.
Според предприемачът водеща в Китай е плановата икономика, която дава възможност на страната да се развива в посоки, които позволяват мащабност и точно от това се интересува местният бизнес. "Китай със сигурност вече не е бедна страна. Личи си, че всичко е планирано и давам пример с онлайн търговията, която расте с огромни темпове. Това всъщност създава проблеми на европейските производители, магазини и молове, които за в криза заради наличие например на "Тему" (Temu). Без никакво съмнение за мен това е целенасочено", казва още Атанас Михнев и допълва, че особено източноевропейците трудно биха разбрали такива действия, защото в Китай е създадена организация, на която всички се подчиняват.
Михнев отбеляза, че България е позната в Китай най-вече със земеделската си продукция и образование. Министерство на земеделието поддържа павилион в Нинбо, който показва българското земеделско производство и към нашите продукти има интерес. "Познават ни донякъде и на технологично ниво, но по-скоро се изненадват, че правим нещо в тази област. Китайците имат сериозно уважение и познават нашето образование. Все още се помни, че преди години българи са били в Китай, за да обучават местни кадри. Сега обаче, в повечето инженерни науки те могат да ни обучават нас", смята Михнев.
Според собственика на малка технологична компания в България сътрудничество между България и Китай е възможно, но сериозно навлизане на български фирми на китайския пазар е изключително трудно. " Ясно е, че няма как ние, като компания, да отидем и да експортираме своята услуга там. Това е почти невъзможно. Пазарът им е огромен и си е самодостатъчен. В изтока много се цени да има контакт правителство с правителство и за да пробием там, трябва да има много по-сериозни и целенасочени усилия от страна на държавата. Това е нивото, на което трябва да се работи", счита Атанас Михнев.
/ИЦ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина