site.btaОчаква се бюджетният дефицит да е в размер на 1,9 млрд. лева към края на април, съобщи Министерството на финансите


Бюджетен дефицит в размер на 1,9 млрд. лева на касова основа към края на месец април тази година очаква Министерството на финансите на база на предварителни данни и оценки, съобщават от институцията.
Като процент от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП) се очаква дифицтът по бюджетното салдо на консолидираната фискална програма да възлиза на 0,9 на сто.
Конкретно на месечна база за април се очаква близко до балансирано бюджетно салдо по консолидираната фискална програма (КФП). Това означава, че размерът на дефицита се очаква да остане на нивото от края на първото тримесечие, а именно 1,92 мрлд. лева.
През април в държавния бюджет постъпи вноска в размер на 550 млн. лева, формирана благодарение на по-високите приходи на Българската народна банка (БНБ) спрямо нейните разходи за 2024 година, посочват от финансовото ведомство.
Като цяло приходите, помощите и даренията по КФП, към април 2025 година нарастват с 1,8 млрд. лева спрямо същия период на 2024 година. Това сочат предварителните данни и оценки за изпълнението на бюджета. Очаква се техният размер да достигне 24,5 млрд. лв. или ръст от 7,7 на сто.
С най-голям принос за положителния резултат са данъчните приходи, които нарастват с 2,4 млрд. лв. или 13,3 на сто спрямо април предходната година. За същия период неданъчните приходи нарастват с 0,1 млрд. лв., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 0,7 млрд. лева.
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към април 2025 г. са в размер на 26,4 млрд. лева. За сравнение, разходите по КФП към април 2024 г. бяха в размер на 22,2 млрд. лв. Трябва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. е отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството обратно към бюджета на ведомството, която е в размер на 1,2 млрд. лева, се посочва още в съобщението.
При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните с 2024 г., разходите към края на април 2025 г. нарастват с 3 млрд. лв. (13,1 процента), в частта основно на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други.
Частта от вноската на Република България в бюджета на Европейския съюз, изплатена към 30 април 2025 г. от централния бюджет, възлиза на 0,7 млрд. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Размерът на фискалния резерв към края на март е 8,992 млрд. лв
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма към март 2025 г. е отрицателно, в размер на 1,926 млрд. лева (0,9 на сто от прогнозния БВП), съобщават още от Министерството на финансите.
За разлика от първото тримесечие на 2024 г., когато салдото по сметките за средства от ЕС бе положително, в размер на 1,025 млрд. лв., през настоящата година салдото по сметките за средства от ЕС е отрицателно, в размер на 449,1 млн. лв.
Причините за това са, от една страна, отчетените еднократни приходи през март 2024 г., (свързани с възстановяването от ЕК към България на извършените значителни разходи в края на 2023 г. по програмите от предходния програмен период 2014-2020) а от друга страна - с осезаемо нарастване на разходите по сметките за средства от ЕС през първото тримесечие на 2025 г., вкл. и поради по-големия размер на усвоените средства по Националния план за възстановяване и устойчивост (за сметка на постъпленията по първия транш), посочват от Министерството на финансите.
Това кумулативно доведе до влошаване на салдото по сметките за средства от ЕС за 2025 г., респективно на КФП, с 1,474 млрд. лв. спрямо същия период на 2024 година, се посочва още в съобщението.
Приходите, помощите и даренията по КФП, към март 2025 г. са в размер на 16,834 млрд. лв. или 18,6 процента от годишните разчети. Постъпленията нарастват с 1,076 млрд. лв. (6,8 на сто) спрямо отчетените за първите три месеца на 2024 година.
Принос за този ръст имат най-вече данъчните приходи, които нарастват c 13,3 на сто (1,598 млрд. лв.).
Неданъчните приходи са близки до отчетените за същия период на 2024 г., а постъпленията в частта на помощите и даренията са по-малко с 0,7 млн. лева.
Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 13,625 млрд. лв., което представлява 19,2 процента от разчетените за годината. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски формират 80,9 процента от общите постъпления по КФП за периода.
Неданъчните приходи са в размер на 2,458 млрд. лв., което представлява 20,5 процента от годишните разчети. Това е ръст от 137,1 млн. лв., или нарастване с 5,9 процента, спрямо същия период на 2024 г. Тези приходи се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.
Приходите от помощи и дарения са в размер на 749,9 млн. лв..
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към март 2025 г. възлизат на 18,761 млрд. лв., което е 19,4 процента от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП за първите три месеца на 2024 г. са в размер на 15,356 млрд. лв. Трябва да бъде взето предвид, че през месец февруари 2024 г. е отчетена трансакция по възстановяване на разходи от сметка за чужди средства на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) обратно към бюджета на министерството, която е в размер на 1,2 млрд. лева, се посочва в съобщението.
Поради тази причина в касовия отчет към края на март 2024 г. капиталовите разходи по КФП са отрицателни, в размер на 259,3 млн. лв.
При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост на данните, разходите към края на март 2025 г. нарастват с 2,204 млрд. лв. или 13,3 процента. Нарастване на разходите има в частта основно на социалните плащания, вкл. разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии, капиталовите разходи и други, посочват от финансовото министерство.
Нелихвените разходи са в размер на 17,841 млрд. лв., което представлява 19,3 процента от годишния разчет и ръст (на съпоставима база) с 1,961 млрд. лв. (12,4 процента) спрямо отчетените към март 2024 година.
Текущите нелихвени разходи са в размер на 16,807 млрд. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1,017 млрд. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 16,5 млн. лв.
Лихвените плащания са в размер на 411 млн. лв. (25,3 процента от планираните за годината и ръст от 73,4 млн. лв. спрямо същия период на 2024 г.).
Размерът на фискалния резерв към 31 март 2025 г. е 8,992 млрд. лв., в т. ч. 7,454 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,538 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
За сравнение, размерът на фискалния резерв към предходния месец февруари е 10,5 млрд. лева, в т. ч. 8,8 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,7 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други, сочи справка в данните на финансовото ведомство.
/ПИП/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина