site.btaЗелена стартъп компания превозва туристи с платноходки през Ламанша

Зелена стартъп компания превозва туристи с платноходки през Ламанша
Зелена стартъп компания превозва туристи с платноходки през Ламанша
Снимка: AP/Nicolas Garriga

"Докато преминаваме през Ламанша вероятно малко ще друса", предупреждава капитан Андрю Саймънс по време на последния инструктаж на малко над десетимата пътници, които ще пътуват от Англия до Булон сюр Мер, Франция (Па дьо Кале), използвайки само силата на вятъра, информира Франс прес.

Катамаранът на "СейлЛинк" (SailLink), появила се неотдавна британска стартъп компания, която има за цел да направи все по-достъпно ветроходството като нисковъглеродна алтернатива на фериботите през Ламанша, стартира първите си платени пътувания, като планира да станат ежедневни.

Въпреки мъртвото вълнение и ледените пориви  на вятъра по време на третото преминаване на платноходката, 67-годишният Йоханес Шнайдер се наслаждава на пътуването, за което е платил 85 британски лири или 98 евро - по-скъпо от преминаване с  ферибот.

"Много е интересно да можеш да "изживееш" пътуването си, вместо да пътуваш с голям кораб, от който не можеш да видиш нищо", изразява въодушевлението си пътничка, доволна, че е избегнала морската болест.

"Опитваме се да работим с природата, (...) с приливите и отливите, а не срещу тях", твърди Андрю Саймънс, 48-годишен британец и създател на стартъпа "СейлЛинк". Той е капитан на 17-метровия катамаран, който побира до 12 пътника.

За да компенсира вълнението на природните стихии, което понякога могат  да направят преминаването през Ламанша неудобно, екипажът се грижи много за своите пътници: чай от мента срещу морска болест, сладкиши и одеяла в кабината, защитени от морските пръски.

Одисеята "СейлЛинк" започва като мечта и леко наивно през лятото на 2019 г. Андрю, който живее в Швейцария, се подготвял да вземе ферибота за Англия с дъщеря си, когато минал покрай марината (морски плавателни съдове - бел.ред.) в Шербур  и се запитал: защо да не използва тези малки лодки, закотвени в пристанището?

Неудовлетворен от фериботите, които според него замърсяват околната среда и са непрактични със своите отдалечени терминали, Андрю измисля нов начин за транспорт през Ламанша, "морско преживяване" за хора като него, които "не пътуват с кола" и "искат да стигнат от центъра на един град до  този на друг".

След като известно време мисли за платформа за съвместно пътуване – идея, която се оказва твърде сложна за реализиране - Андрю копира начина, по който работят фериботите. Той предлага на пътниците и велосипедистите фиксиран дневен маршрут с определени часове.

"Трябваше да съберем 500 000 евро, от които 350 000 евро за закупуване на платноходката. Средствата са набрани от шепа частни инвеститори, "хора, които наистина повярваха  в проекта", казва Андрю с гордост.

Във Франция услугите за превоз на пътници на борда на ветроходни кораби набират все по-голяма популярност, като например "Сейлкооп" (Sailcoop), който предлага маршрути между Сен Рафаел и Корсика от 2022 г., и "Ле лиен" (Les Iliens), плаващи между Киберон и Бел-Ил от 2021 г.

 "Това е нова връзка със скоростта, нова връзка с пейзажа, привлекателна за любителите на "бавното пътуване", казва изследователят Силвен Рош, който вижда "пряка връзка между възраждането на ветроходните лодки" и това на "нощните влакове".

Въпреки че за момента този вид транспорт е "анекдотичен", според изследователя, специализиран в областта на енергийния преход, той може да се разрасне през идните години. 

 "Днес единствената реална алтернатива  на изкопаемите горива е транспортът с платна", подчертава  Рош, като твърди, че други технологии за декарбонизация на морския транспорт, като водородните, все още не са разработени.

По данни на Международната морска организация  морският транспорт е отговорен за почти 3 на сто от световните емисии парникови газове.

/СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 06:51 на 25.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация