site.btaРаботещите ритейл паркове в България са увеличили площта си с над 50 на сто през 2023 г., сочи проучване

Работещите ритейл паркове в България са увеличили площта си с над 50 на сто през 2023 г., сочи проучване
Работещите ритейл паркове в България са увеличили площта си с над 50 на сто през 2023 г., сочи проучване
снимка: Спас Стамболски/БТА, архив

Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа, и пазарът върви към насищане в средносрочен план. С близо 11 на сто е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8,35 млн. кв. м. Макар и опериращите площи в България да са относително малка част от този обем – 511 000 кв. м, ръстът на нашия пазар е значително над средния в Централна и Източна Европа. През 2023 г. работещите ритейл паркове са увеличили площта си с над 50 на сто, показват данните на консултантската компания за бизнес имоти "Къшман енд Уейкфийлд Фортън" (Cushman&Wakefield Forton), получени днес в БТА.

"Значителният ръст в този сегмент от пазара на търговски площи се дължи на изключително високата активност на предприемачите, както и на закъснялото развитие и ниската база, от която тръгва предлагането. Прави впечатление обаче, че в целия регион площите на ритейл парковете в развитие са значително над тези на търговски центрове, което затвърждава тенденцията за траен интерес към този формат от страна на инвеститори, търговци и потребители", коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел "Търговски площи" в компанията.

Според него през последните години в региона се наблюдава силен интерес към ритейл парковете, който се изразява не само в строителството на нови площи, но и в навлизането на нови концепции. Докато в България миксът все още се придържа към класическите оператори, като достъпни магазини за мода и обувки, супермаркет, електроника, мебели, магазини от типа "Направи си сам" и отскоро - места за хранене, на развитите пазари концепциите вече предлагат също кина, хотели, споделени офис площи и други. 

"От пандемията насам възприятието на ритейл парковете от страна на потребителите значително се промени. Те се наложиха като практични места за пазаруване, докато при моловете фокусът пада върху потребителското преживяване и забавления", обобщи Георги Муховски. Според него експанзията на този сегмент е добра новина за пазара на бизнес имоти. 

"Следва обаче да се отчетат и управляват потенциалните рискове, които бързият растеж носи. Основните са липса на ноу-хау, управлението на паричните потоци, подценяване или надценяване на потенциала на даден проект. В допълнение професионалното управление би спомогнало за създаване на правилен микс от обекти, добра поддръжка на площите и комуникация с наемателите", допълни той.

От гледна точка на търговците основните рискове са от "канибализация" между обектите и все по-задълбочаващите се проблеми с намирането и обучението на персонал, посочват авторите на проучването.

По данни на Cushman&Wakefield средната гъстота на ритейл парковете в Централна и Източна Европа е 92 кв. м на 1000 жители. Активните инвестиции в сегмента бързо променят тези показатели, особено на бързо развиващи се пазари като българския. В края на 2023 г. гъстотата на ритейл парковете в България е 75 кв. м на 1000 жители. Страната ни вече изпреварва Полша, където този показател е 66 кв. м на 1000 жители, но остава сред държавите с най-ниска гъстота. Лидер е Унгария, където този показател е 172 кв. м на 1000 жители, а в съседна Румъния той е 94 кв. м на 1000 жители. 

Онлайн търговията

След бързата експанзия на онлайн търговията в пост пандемичната 2021 година, когато секторът отчете реален ръст от 43 на сто у нас, през 2022 г. този показател е намалял до 12,4 на сто, отчитат авторите на доклада. През 2023 г. пада до едноцифрено число – 8,3 на сто след приспадане на инфлацията, показва статистиката. В същото време оборотите на физическите обекти в молове и ритейл паркове остават стабилни.

Данните за онлайн търговията в Европейския съюз сочат, че след 13,6 на сто ръст през 2021 г. през следващите две години инфлацията води до реален спад – съответно с -5,4 на сто и -1,3 на сто.

"След бързия растеж на онлайн продажбите пазарът видимо се отрезви и хибридните модели между онлайн и физически обекти се доказаха като най-устойчив модел през последните години", посочи Георги Муховски.

Според него възпиращ фактор за бързия ръст на онлайн търговията отчасти е логистиката, тъй като много брандове все още изпитват проблеми с центровете за обработка и приемане на пратките, както и с логистиката на т.нар. последна миля. Много от големите международни марки успешно съчетават физически обекти и онлайн пазаруване чрез формати от типа click&collect (поръчаната стока се взема от магазина/бел. реп.) и замяна и връщане на пратки във физическите им магазини.

Според Георги Муховски именно ефективната колаборация между офлайн и онлайн търговия, както и дигитализацията в сектора ще изиграят решаваща роля за бъдещето на ритейл пазара.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:58 на 20.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация