site.btaЗаконодателството не е единствената пречка пред развитието на офшорното производство на енергия от вятър, каза депутатът Радослав Рибарски

Законодателството не е единствената пречка пред развитието на офшорното производство на енергия от вятър, каза депутатът Радослав Рибарски
Законодателството не е единствената пречка пред развитието на офшорното производство на енергия от вятър, каза депутатът Радослав Рибарски
Снимка: Делян Петришки/БТА

Законодателството не е единственият проблем пред развитието на офшорния сектор на производство на енергия от вятър. Наред с нормите, България трябва да натрупа знание и опит при осъществяването на морски проекти и ако законодателният процес върви заедно с трупането на експертиза, то тогава България ще успее да догони други страни. Това лично мнение изрази Радослав Рибарски, заместник-председател на парламентарната Комисия по енергетика, в рамките на своето участие на международната кръгла маса на тема "Направляване на правните процеси за развитие на възникващите офшорни вятърни пазари". Организатор на събитието беше Центърът за изследване на демокрацията (ЦИД).   

И сега офшорната енергия от вятър е намерила място в предложения и дискутиран в момента от народните представители вариант на стратегия за развитие на енергийния отрасъл в България. А до 2030 година страната ще насърчава най-вече развитието на ВЕИ-проекти и по-активното участие на домакинствата и по-малките инвеститори на пазара, обяви Рибарски.

"Вярвам, че ускорената работа по зоните за развитие на ВЕИ ще окаже сериозна подкрепа на производството на електроенергия от възобновяеми източници и в частност от вятъра, както е обърнато конкретно внимание в текстовете на законодателството. Тези зони трябва да бъдат конкретизирани от министъра на околната среда и водите, от министъра на енергетиката и министъра на транспорта и съобщенията. Те трябва да обособят зони, предназначени конкретно за вятърни проекти", уточни народният представител. "Това е уникална за ЕС процедура, която България разработва вече в своето законодателство", каза още той. 

Той спомена, че в проекта на енергийна стратегия, която тепърва ще търпи изменения, са заложени хибридни решения, били те за комбинация на слънце или вятър с възможности за складиране. И те трябва да бъдат факт до 2030 година.

"Тези инсталации за складиране са вече регламентирани законово от миналата година и допълнително развити с поправките в Закона за енергетика",  посочи още той. Вярвам, че това са първите стъпки, които да насърчат сектора за възобновяема енергия да заеме по-голям дял от енергийния микс на страната, 

Радослав Рибарски даде допълнителна информация и относно процесите за промяна на средата в подкрепа на офшорни вятърни проекти.

"По линия на офшорния вятър, енергийният министър свика мултидисциплинарна работна група, занимаваща се с този въпрос и какво следва да се направи от законодателна гледна точка. В момента разработват необвързващи предложение за нужните стъпки и ако има цялостен консенсус, то предложенията ще намерят място в законодателството. Досега са набелязали необходимостта от поправки в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България", са думи на заместник-председателя на енергийната комисия в парламента. Той е на мнение, че предстоят идеи, които ще доведат до промени и на дефиниции в Закона за енергетиката и в Закона за ВЕИ.

Подобен поетапен подход, предшестващ търговете и осъществяването на проектни предложения по море, е модел на работа, наложен от сегашния енергиен министър, изтъкна Рибарски.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:17 на 22.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация