site.btaПрироден парк "Витоша" се управлява с план от периода 2005-2014 г., който не е актуализиран, констатират в одит от Сметната палата

Природен парк "Витоша" се управлява с план от периода 2005-2014 г., който не е актуализиран, констатират в одит от Сметната палата
Природен парк "Витоша" се управлява с план от периода 2005-2014 г., който не е актуализиран, констатират в одит от Сметната палата
Снимка: ПП "Витоша", архив

Природен парк "Витоша" се управлява с план от периода 2005-2014 г., който не е актуализиран, а това е основен инструмент за управлението, опазването и ползването на територията на парка. В същото време до 2021 г. е постигнато само 75 на сто изпълнение на заложените в този план мерки от 2005 г., което не допринася в достатъчна степен за ефективното управление на защитената територия.  Това се посочва в констатациите в одита на Сметната палата за ефективността при управлението на Природен парк "Витоша" за периода от 1 януари 2018 г. до 31 декември 2021 г., съобщиха от палатата.

От министъра на околната среда и водите през 2013 г. е утвърдено задание за разработване на проект на актуализация на Плана и е осигурено финансиране по ОП "Околна среда" 2007-2013. През октомври 2015 г. проектът е внесен в МОСВ за съгласуване, а в края на 2016 г. е верифицирана сумата по окончателното плащане на изпълнителя. В продължение на седем години обаче министерството бави приемането на плана, отбелязват от Сметната палата.

Одитът на Сметната палата е установил, че прилаганата политика за управлението на природен парк "Витоша" от отговорните органи е съобразена с европейското и национално законодателство и е насочена към опазване и съхраняване на защитената територия. За постигане на ефективно управление на защитената територия обаче са необходими допълнителни усилия от компетентните органи, посочват от институцията.

От Сметната палата отбелязват, че лошата практика показва липса на институционална воля и е индикатор за наличието на сериозен систематичен проблем и по отношение на други паркове, и заплашва ефективността и устойчивостта на управлението на защитените територии.

На електронната страница на МОСВ е публикувана информация за влезли в сила планове за управление за 9 от общо 11 природни парка. За пет от тях няма приети актуализирани планове въпреки изтеклия 10-годишен период, констатират от палатата. Това са природен парк "Рилски манастир", срокът за изпълнение на плана за управление на който е изтекъл през 2013 г.; природен парк "Витоша" - срокът за изпълнение на плана за управление е изтекъл през 2014 г.; природен парк "Шуменско плато", срокът за изпълнение на плана за управление е изтекъл през 2018 г.; природен парк "Врачански балкан" и природен парк "Златни пясъци", срокът за изпълнение на плановете за управление на които е изтекъл през 2020 г. 

За два природни парка изобщо не е изпълнено изискването за приемане на план за управление, посочват от Сметната палата. Това са природен парк "Сините камъни", където няма план за управление, въпреки отдавна изтеклия законов срок за неговото приемане, и природен парк "Странджа", където е разработен план за управление, приет през 2004 г., но който поради възражения на общините Малко Търново и Царево е преработен и през 2006 г. е депозиран в МОСВ, а към края на 2022 г. все още няма приет план за управление на природния парк.

Планът за управление на парк "Българка", приет с решение на Министерския съвет в края на 2021 г., е внесен от дирекция природен парк "Българка" в МОСВ още през 2014 г., като процедурата продължава също седем години. Подобен е случаят с природен парк "Персина", при който възлагането е през 2003 г., а планът е внесен от МОСВ и приет с решение на Министерския съвет през 2016 г.  

Необяснимо дългата продължителност на процедурата по утвърждаване на плановете от МОСВ води до неактуалност на посочените данни и извършените проучвания, които са направени по време на изготвяне на проекта на план за управление и риск актуалното състояние на парка да не съответства на посоченото в плана, според Сметната палата.

Друг съществен недостатък е, че според Закона за защитените територии (ЗЗТ) и Наредбата за разработване на планове за управление няма изисквания плановете за управление да съдържат остойностяване на предложените мероприятия, програми, дейности и проекти, което създава риск за регулярното осигуряване на необходимите бюджетни средства. Няма и задължение за конкретни срокове за изпълнение на мерките, проектите, оперативните задачи, а също и в работните планове. Установяват се и срокове, които са изтекли преди планът да бъде приет, констатират от Сметната палата.

От Сметната палата посочват, че освен МОСВ и неговите регионални структури, определени в ЗЗТ, като основни органи, които провеждат и осъществяват управлението и контрола в защитените територии, функции и отговорности имат и Министерството на земеделието и храните и неговите структури, които изпълняват дейностите по плана - Изпълнителна агенция по горите (чрез създадена Дирекция природен парк "Витоша"), Регионална дирекция по горите - София и Регионална дирекция по горите-Кюстендил, както и Югозападното държавно предприятие. Функции и отговорности по изпълнението на плана имат и общините, на чиято територия e паркът. Столична община, общините Перник и Самоков отговарят за имотите публична общинска собственост, стопанисват, опазват и охраняват общинските горски територии, осъществяват принудителни административни мерки и налагат санкции и глоби по ЗЗТ на територията на природен парк "Витоша". Кметовете са длъжни да спират дейности и строителство в предоставени за ползване гори, земи и водни площи в защитени територии - държавна, общинска и частна собственост, извършвани в нарушение на утвърдените планове.

Министърът на околната среда и водите следва да координира дейностите на министерства, ведомства, общини, обществени организации, научни и академични институти и други, свързани със защитените територии, в т. ч. и за парк "Витоша", посочват от палатата.

През периода 2018 - 2021 г. в проектите на бюджетите по мероприятия на дирекция парк "Витоша" са планирани общо 280 дейности и задачи, отчитат от Сметната палата. Сред тях са за изграждане, поддържане, ремонт на обекти по туристически маршрути като мостове, скари, парапети, табла; монтаж на забранителни знаци и метални бариери, лентова маркировка и зимна стълбова маркировка; туристически пътеводители, информационни и рекламни материали; наблюдения на редките, застрашени и уязвими видове, мероприятия за опазване и възстановяване на биологичното разнообразие. От тях 86 дейности или 31 на сто от дейностите не са отчетени като изпълнени.

По време на одита през май 2022 г. от одитния екип е извършена проверка на място на пет обекта с установени проблеми от назначената от министъра на земеделието и храните междуведомствена работна група, за решаване на проблеми на сградния фонд на територията на парк "Витоша", както и за изпълнението на дейности, включени в отчетите за дейността на дирекция природен парк "Витоша", посочват още от палатата. 

От одитната институция обаче отбелязват, че независимо от установените при проверката проблеми, одиторите констатират и доброто изпълнение на част от заложените в годишните планове дейности като поставени горски аптечки, ремонтирани и възстановени бордюри по туристическата алея в местност "Златни мостове", ремонтирана чешма в местност "Игликина поляна", както и каменният мост и парковата инфраструктура при хижа "Момина скала", поставени пътни забранителни знаци за ограничаване на достъпа на моторни превозни средства към туристическите алеи.  

От всички общини само Столична община планира и разходва средства за поддържане и опазване на зелените площи в границите на природен парк "Витоша", са установили одиторите. От бюджета на Столична община са финансирани дейности и мероприятия на територията на парка, свързани с бездомните кучета, поддържането на пътна настилка, автобусните спирки, опазване на зелените площи и горски територии. Размерът на изразходваните средства за периода 2018-2021 г. надвишава осигурените и предоставени на дирекция природен парк "Витоша" за изпълнението на дейности на територията на парка. От общините Самоков, Перник и техните общински предприятия, управляващи земи и гори на територията на природния парк не са изпълнявани дейности на територията на парка за този период, отчитат от палатата.

През периода 2018-2021 г. е осъществявана контролна дейност за спазването на режимите за ползване и опазване, както и за спазване на определените забрани в защитената територия. Съставени са 70 констативни протокола и 15 акта за установяване на административни нарушения. Независимо от извършените проверки, съставените актове за административни нарушения и издадените наказателни постановления през този период, не всички коригиращи действия и дадени предписания за възстановяване на състоянието на парка са осъществени. Липсват въведени от общините Перник и Самоков отговорности за осъществяване на административно-наказателна дейност и това е предпоставка за неефективното изпълнение на тази дейност, констатират от Сметната палата.

Сметната палата е дала общо 19 препоръки на министрите на околната среда и водите и на земеделието и храните, на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите и на кметовете на общините Самоков и Перник, посочват от институцията.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:49 на 01.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация