site.btaПотребителите в България сменят най-често мобилните си телефони, при останалите електронни устройства тенденцията е обратна, сочи проучване

Потребителите в България сменят най-често мобилните си телефони, при останалите електронни устройства тенденцията е обратна, сочи проучване
Потребителите в България сменят най-често мобилните си телефони, при останалите електронни устройства тенденцията е обратна, сочи проучване
Снимка: Yettel

Мобилните телефони са устройствата, които българските потребители сменят най-често. Това показват заключенията от най-новото проучване на навиците и тенденциите в използването на електронни устройства у нас, осъществено от социологическа агенция "Кантар" (Kantar) по поръчка на  "Йеттел" (Yettel), съобщиха от мобилния оператор. То е направено в периода 14 - 26 юни сред 1011 души на възраст 15-65 години. Изследването цели да покаже тенденциите в употребата на различни електронни устройства в контекста на устойчивото развитие.

Според данните от изследването 17 процента от анкетираните са посочили, че използват мобилния си телефон поне 24 месеца преди да си вземат нов, 46 процента - избират да го сменят след две години, а 3 процента – всяка година. 33 на сто от респондентите са отговорили, че си купуват нов мобилен апарат, когато старият им се счупи. 

При останалите електронни устройства тенденцията е обратна –  66 процента от хората се решават на покупка на нов телевизор, компютър, лаптоп или таблет едва когато старият им спре да работи, показва още проучването.

Допитването показва още, че намалява тенденцията хората да пазят старите си апарати като резервни, а най-сериозен спад се наблюдава при мобилните телефони – от 49 процента през 2022 г. до 43 процента през настоящата година. При покупка на нов смартфон 35 процента избират да подарят стария на близък или приятел. Расте броят на хората, които продават стария си телефон – от 18 процента през 2022 г. до 22 процента през 2023 г.

С 12 на сто за същия период нараства информираността на потребителите, че сред мобилните оператори има такива, които събират и рециклират стари устройства, отчита проучването.

През 2022 г. 64 процента от анкетираните са отговорили, че са наясно с тази възможност, а през 2023 г. делът им е 76 на сто. Когато се говори за предприемане на действия обаче, дори групата на осведомените по темата потребители все още не се ангажира активно с тази практика. Едва 11 процента от тях през 2023 г. отговарят, че са предавали старо устройство за рециклиране, срещу 10 процента през миналата година. Въпреки това 70 процента от хората заявяват готовността си да започнат да го правят в бъдеще.

От "Йеттел" припомнят за кампанията си "Рециклирай и спести", стартирала миналата година, която мотивира потребителите да предават старите си апарати за рециклиране срещу отстъпки за нови устройства. Посочват още, че всеки, независимо дали е клиент на телекома или не, може да занесе работещ или повреден смартфон, таблет, смарт часовник, зарядно или друга дребна електроника за рециклиране във всеки магазин на оператора.

В проучването мнозинството от анкетираните споделят, че са възприели различни практики във всекидневието си за по-отговорно ползване на технологиите - трият стари файлове от устройствата си, за да освободят памет (65 процента), изваждат зарядните от електрическата мрежа, когато не ги използват (58 процента), ограничават изпращането на маловажни имейли (57 процента), премахват стари файлове от облачните пространства, за да освободят място (55 процента).

"За нас беше особено важно да разберем доколко хората свързват използването на тези устройства с практиките на рециклирането, кръговата икономика и грижата за околната среда като цяло, кои от тях познават и прилагат и кои биха внедрили във всекидневието си в бъдеще", коментира мотивите за изследването Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие" в "Йеттел", цитирана в съобщението. 

От "Йеттел" отбелязват, че в края на миналата година обявиха своята ESG стратегия 2028 (Е - Околна среда, S - Устойчиви социални политики, и G - Отговорно управление), с която заявяват дългосрочен ангажимент към целите на устойчивото развитие. Сред приоритетите на телекома са намаляване на въглеродния отпечатък на компанията в обхват 1, 2 и 3 до 2050 г., събиране и рециклиране на 127 000 кг електронен отпадък, достигане до 2,5 милиона потребители на година с полезна информация за устойчивия начин на живот, се посочва в съобщението.

/ИЦ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:01 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация