site.btaТехнология с изкуствен интелект предотвратява източването на банкови сметки

Технология с изкуствен интелект предотвратява източването на банкови сметки
Технология с изкуствен интелект предотвратява източването на банкови сметки
Снимка: АП

Периодично научаваме от съобщения в медиите, че фирми, индивидуални собственици на банкови сметки и дори институции са станали жертва на хакерска атака или на друг вид компютърно престъпление, при което са им откраднати пари. Случаите на подобни измами и кражби са много повече от тези, за които информират медиите, тъй като за много от тях не се съобщава публично, отбелязват експерти.  

 

Измамници източват банкови сметки от Австралия до Великобритания

Жертвите на подобни престъпления в Австралия са загубили през 2022 г. около 3,1 милиарда австралийски долара (2,12 милиарда щатски долара), което е с 50 на сто повече спрямо предходната година. Във Великобритания 3 милиона души са станали жертва на финансови измами през миналата година, като тези престъпления са се увеличили с 87 на сто спрямо 2021 г., според британската банка "НатУест" (NatWest). 

Повечето подобни измами се извършват онлайн, чрез престъпни схеми като фишинг и използването на фалшива или открадната самоличност. 

Фишингът е хакерска атака, при която се опитват да откраднат парите ви или самоличността ви, като ви накарат да разкриете лична информация, като например номера на кредитната или дебитната ви карта, пароли за онлайн банкирането ви и други поверителни данни. Киберпрестъпниците обикновено се представят за реномирани фирми, за ваши приятели или познати. Това става чрез фалшиво електронно писмо, което съдържа връзка към фишинг сайт, посочва support.microsoft.com.

"Възможно е положението да се влоши, тъй като престъпниците може да започнат да използват технологиите за изкуствен интелект, за да източват банкови сметки", предупреди наскоро Стив Возняк, един от съоснователите на американския технологичен гигант "Епъл" (Apple).

 

"Мастъркард" защитава собственици на банкови сметки

Американската компания за обработка на картови плащания "Мастъркард" (Mastercard) обаче планира да използва технологиите за изкуствен интелект, за да защити собствениците на банкови сметки от измами. Целта е престъпниците да бъдат "спрени в реално време и платежните им нареждания да бъдат блокирани" преди да са успели да откраднат парите на нищо неподозиращите им собственици. 

"Благодарение на най-новите инструменти, базирани на изкуствен интелект, които "Мастъркард" въвежда, както и на уникалната възможност на компанията да следи разплащанията в реално време, разполагаме с огромна база от данни, чрез която бихме могли да откриваме банковите измами, преди парите да са изтеглени от сметките на потърпевшите", посочват представители на финансовата корпорация.  
 
Британските банки са сред първите, които се подготвят да използват технологията на "Мастъркард" за предотвратяване на измами, при които жертва на хакерските атаки са индивидуални потребители. Този софтуерен инструмент е насочен към откриване и блокиране на банкови сметки, използвани от престъпниците, за да съхраняват парите, които са откраднали от жертви на измами. 

Според администраторите на онлайн приложението "НордВиПиЕн" (NordVPN), създадено от компания за киберсигурност "Нордсек", данните за над 160 000 британски банкови карти са се продавали към май тази година в т.нар. "тъмна мрежа" (Dark WEB), част от интернет, която се използва широко от хакери и други престъпници. Това се равнява на броя на почти всички банкови карти, собственост на потребители от Франция и Италия, чийто данни се продават от компютърни престъпници. Повече потенциални жертви на този вид престъпления има само в САЩ и Индия, посочва ДПА.

 

Нови схеми за банкови измами

Новите схеми за банкови измами обаче може да бъдат насочени към фалшифициране и имитиране на самоличността на реалните собственици на сметки чрез използването на технологиите за изкуствен интелект. 

"Тъй като сигурността на банковите сметки и на разплащанията все повече напредва, измамниците се насочват към схеми, базирани на използването на фалшива самоличност. Те се опитват да накарат индивидуалните потребители и фирмите да им преведат пари, смятайки, че ги изпращат на близки хора, на търговски партньори или на реална компания, от която купуват онлайн дадена стока или услуга", предупреждава "Мастъркард".

 

Измамите при плащанията с банкови карти в Европа намаляват

През 2021 г. е достигнато най-ниското ниво в дела на измамите при картовите плащания в Европа, сочи доклад на Европейската централна банка, обяви наскоро Нина Стоянова, подуправител на БНБ.

"Финансовият сектор в Европа и в България е една от сферите, в които иновациите се развиват най-бързо. Свидетели сме на изцяло дигитални банки, зони за самообслужване, внедряване на изкуствен интелект, на все по-разнообразни платежни инструменти и технологии. Развитието на конкуренция, но и на партньорството, между финтех сектора и банките, води до появата на множество нови, удобни и сигурни финансови и платежни продукти", каза Нина Стоянова.

При плащанията с банкова карта, извършвани от разстояние (т.е. чрез виртуални ПОС терминали), през 2021 г. е регистриран спад от 12 на сто на обема на откраднатите пари спрямо 2020 г. Това става на фона на подобряването на стандартите за задълбочено установяване на идентичността на платеца, посочва подуправителят на БНБ.

Отчетено е и намаление при измамите с подправени карти на "физически терминали" (напр. под формата на използване на фалшифицирани платежни карти в магазини или на банкомати) - тук спадът е с 42 на сто през 2021 г. спрямо 2020 г. Подобряването на стандартите за сигурност чрез въвеждането на идентификация посредством чип и пинкод почти е изкоренило подобен тип измами в Европа, се казва в доклада. 

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:07 на 28.02.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация