site.bta"Лидл България" не събира от доставчици и производители никакви допълнителни такси, обявиха от търговската верига


"Лидл България" не събира от доставчици и производители никакви допълнителни такси, работим с нето цени, а рентабилността на веригата е от 4,85 на сто за 2020 година до 4,73 на сто за 2021 година, каза пред журналисти днес Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". Това означава например на 100 лева приходи – нетна печалба от 4,73 лева, обясни тя.
В дейността ни рисковете и допълнителните плащания остават за наша сметка, например бракът на стоките. Да не забравяме, че ДДС в България е 20 процента, в много други държави на ЕС е по-малък. Транспортът от вноса на стоките също е за наша сметка. Ако даден продукт струва 20 лева, печалбата на "Лидл" е по-малко от един лев, обясни Драгийска.
През последните месеци има по-висок интерес към промоционалните артикули. Това е предизвикателство да ги пресметнем така, че да не свършват, каза още Милена Драгийска. Връщаме се към практиката за по-често посещение в магазина и вземане на по-малък брой артикули. Тоест, сега пазаруваме по-често, но по-малко продукти и плащаме повече за тях, отчетоха от търговската верига.
Във фирмата използваме миксирано ценообразуване - тоест "Лидл" продава стоки със средната норма на рентабилност, но и има такива с 15 процента, с два процента и с нула процента печалба. Няма как да не предлагаме такива продукти, каза Драгийска. Това е например агнешкото месо – държим да е крехко агнешко месо. Същото е и с шараните по Никулден. Там печалбата ни е нула, каза тя.
В търговската верига са направили сравнение на цените на 21 продукта, търгувани в техните магазини в България и Германия. Цените на 4 артикула (две опаковки с яйца – с по 10 и 30 бройки, при прясното мляко и кашкавала) в България са по-високи, отколкото в Германия.
Килограм бял хляб в България струва 1,83 лева (при нула процента ДДС) и при стойността на 4,26 лева в Германия при 7 процента ДДС. Като цяло ДДС за храните в България е 20 процента, а в Германия – 7 процента, даде пример тя.
Киселото мляко с масленост 3,6 на сто се продава за 3,13 лева за килограм в България и 3,72 лева в Германия. Кравето сирене у нас струва 9,99 лв./кг, а в Германия - 15,97 лева. Олиото се продава по 4,49 лева за литър тук и 5,26 лева в Германия. Яйцата в България струват 0,50 лева за брой и 0,39 лева в Германия. Прясното мляко се купува в магазините на "Лидл" по 2,59 лева за литър и по 2,25 лева в Германия. Свинското месо (врат с кост) се търгува в България по 11,99 лева за килограм и по 13,94 лева в Германия. Захарта в България се купува по 2,49 лева за килограм и на стойност от 2,91 лева за килограм в Германия. Прясното цяло пиле в нашата стана се предлага по 6,99 лева за килограм, а в Германия по 9,76 лева за същото количество. Краставиците в "Лидл България" се продават по 2,69 за брой, докато в германските магазини на веригата – по 2,72 лева за брой. Доматите тук се купуват по 5,49 лева за килограм, а в Германия – 7,80 лева за килограм.
"Лидл" има сертификат за качество за производството на месо. Доставчиците на веригата се одитират независимо от швейцарска компания и това дава на клиентите качествен проверен продукт, каза Милена Драгийска.
Винаги има продукти на определен пазар, които са по-скъпи спрямо други пазари, каза Драгийска. Причините за поскъпването на плодовете и зеленчуците у нас са неслучилите се десетилетия реформи в българското селско стопанство. Липсата на подкрепата за фермерите показва, че ние сме зависими от внос, защото намалява родното производство, каза Драгийска. В България няма кооперации от земеделски производители, които да работят с веригите – кооперациите осигуряват качеството и количеството на продуктите, посочи тя.
Стоката се оскъпява и от по-дългият път на доставка - 2000 км до България и само 200 км до средата на Германия от пристанището в Хамбург. Влияние върху цените оказва и по-малкият обем на търгуваните стоки тук – веригата има 116 магазина в България и 3200 обекта в Германия.
Разликата между регулярната и промоционалната цена остава само за сметка на "Лидл", каза Милена Драгийска. Планирането на промоции се прави 9-10 седмици напред, но ако видим, че конкурент сваля цената, може и ние да го направим, каза тя.
Компанията работи и за смекчаване на високи цени, искани от доставчици, допълни изпълнителният директор на "Лидл". От юли до ноември 2022 година доставчиците на захар поискаха 105 процента повишение на цената, но ние я увеличихме с 25 процента, даде пример Милена Драгийска. Имали сме искания за повишение на цените от над 600 артикули на месец, но това не е предадено в пълен обем към потребителя, каза още тя.
Имаме дълготрайно и устойчиво партньорство с българските доставчици. Даваме възможност за износ на български фирми в чужбина - през миналата година те са изнесли стоки за над 101 млн. лева и това дава възможност да се поддържат и ниските цени.
Имаме еднакви цени в цялата страна. През лятото стоките на магазините по морските курорти остават еднакви с тези във вътрешността. Следим ежедневно цените на 250 продукта на конкуренцията и държим да имаме до 14 процента по-ниски цени. Собствените марки са най-добрият начин да поддържаме по-ниски цени. Например сирене тип "чедър" от Великобритания ще е по-евтино в нашите магазини, защото ние ще поръчаме повече пелети. Това се постига и с комбинирани поръчки и по-евтин транспорт, каза Драгийска.
От 2018 година премахнахме от нашите магазини колбасите с т. нар. "механично отделено месо". Това е месо, което въобще не трябва да е в колбасите – то ги прави меки и затова производителите се нуждаят от допълнителни втвърдители. Отделно проверяваме плодовете и зеленчуците за остатъци на над 700 пестициди, каза Милена Драгийска. За "Лидл" цената е важна, но трябва да е свързана с качеството на продуктите, подчерта тя.
Последните два века имаме наслагване на негативни фактори, каза Драгийска. Например новината от миналото лято, че нивото на река Дунав при Оряхово е спаднало драстично, ни разтревожи много. Това означава, че трябва да претоварваме шлеповете на камиони. Спешно трябва да се търсят камиони, шофьори за тях и да се търси начин да се минава през тежкия трафик на заминаващи на почивка румънци, посочи Драгийска.
Проверките на институциите в нашите обекти продължават, те са приблизително 200. Завършила е една проверка, с два акта от НАП. От приходната агенция са открили, че в наш магазин има само един кочан с хартиени бележки, с които търговията да продължи, ако токът към магазина спре, а трябвало да има такъв кочан на всяка каса, поясниха от компанията.
Целият спад на ДДС на определени стоки от миналата година е предаден напълно към потребителя, казаха още от компанията. Конкуренцията е много сериозна и затова не мога да кажа каква търговска надценка ни върши работа. Не сме против всякакви решения, стига да са обсъдени да са всички, каза още Милена Драгийска.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text