site.btaКитай остава лидер в продажбите на електромобили, следват Европа и САЩ

Китай остава лидер в продажбите на електромобили, следват Европа и САЩ
Китай остава лидер в продажбите на електромобили, следват Европа и САЩ
.

През 2020 г. планетата беше разтърсена от пандемията от коронавирус, но през същата година се появиха първите признаци на голямо събитие в промишлен план: силен скок на продажбите на електрически автомобили до 3,1 милиона. А през 2021 г. са били продадени общо 5,6 милиона електромобила, включително презареждаеми хибриди, сочи анализ на Блумбърг ню енерджи файненс (Bloomberg New Energy Finance - NEF). 

В момента по пътищата на планетата се движат 8,5 милиона автомобила с нулеви емисии (от които 4,5 милиона хибридни). От тези 8,5 милиона, 4 милиона са в Китай. Европа е на второ място с 2,5 милиона, следвана от САЩ с малко над един милион и половина. В Азия най-много автомобилисти са се насочили към електромобилите в Южна Корея и Япония.

В този контекст пазарът на батерии е стратегически. Тяхното производство е много скъпо, тъй като изисква редкоземни или скъпоценни материали. Но те са и източник на безпокойства за водачите на коли с вътрешно горене, свикнали да зареждат на бензиностанциите, като мнозина от тях се страхуват да не закъсат без гориво някъде сред нищото. Във всеки случай прогнозите са много високи: очаква се световният пазар на батерии да достигне 45 милиарда евро от 2027 г. (от които 30 на сто в Европа), по данни на специализираното дружество Би Си Джи И (BCGЕ).

Батериите не служат обаче само за задвижване на автомобили. Те се използват в много автономни електронни устройства, използвани всекидневно като преносими компютри, таблети и фотоапарати. Освен това те позволяват да се складира енергия, достатъчна за няколко часа в случай на спиране на тока. Във фотоволтаичния сектор се използват слънчеви батерии за функционирането на панелите. Така че литиево-йонните батерии, изобретени през 1970-те години и донесли Нобелова награда на изобретателите им, са абсолютна необходимост в днешно време.

В Европа, Азия и САЩ автомобилостроителите се обръщат все повече към електромобилите. В Китай всеки месец се пускат много нови модели от всички сегменти - евтини градски коли, високопроходими спортни СУВ (SUV) за широката публика, както и автомобили висок клас, сочи годишният анализ на "Каналис" (Canalys). А според автомобилния индекс на "Аликс партнърс" (Alix Partners) за 2022 г. в Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, логично има най-много автомобилостроители (40), модели (243) и продадени коли (2,6 милиона).

Динамиката е силна и в Европа, където традиционните автомобилостроители все повече електрифицират производството си. "Тесла Модел 3" (Tesla Model 3) е бил най-продаваният автомобил на Стария континент през 2021 г., с общо 170 000 продажби. "Фолксваген" (Volkswagen) обаче е на първо място по производство на електромобили благодарение на динамиката на продажбите на неговите марки "Ауди" (Audi), "Шкода" (Skoda) и Фау Ве (VW). Пазарният му дял възлиза на 25 на сто. Трети е "Стелантис" (Stellantis) с 15 процента.

През 2021 г. една четвърт от продажбите на нови автомобили в Европа са били електромобили. Обикновено за тях се чака от девет до дванайсет месеца.

В САЩ продажбите на електромобили остават под тези в континентален Китай и Европа - едва 4 процента от появилите се на пазара коли през миналата година. "Тесла" продължава да доминира с пазарен дял от близо 60 процента.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:53 на 29.02.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация