ДОПЪЛНЕНА

site.btaПарламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене Законопроекта за държавния бюджет за 2026 г.

Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене Законопроекта за държавния бюджет за 2026 г.
Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене Законопроекта за държавния бюджет за 2026 г.
Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление провежда заседание в Народното събрание. На снимката: министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов. Снимка: Христо Касабов/БТА

Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене Законопроекта за държавния бюджет за 2026 г. с 13 гласа "за" и 8 – "против".

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов посочи, че представеният в Министерството на финансите проектобюджет на МРРБ за 2026 г. е разработен при спазването на указанията на министъра на финансите и определените параметри по основни показатели. Предвидените приходи са в размер на 693 милиона 730 хиляди и 600 евро, което е увеличение с 95,2 милиона евро спрямо 2025 година. Разходите са в размер на 1 милиард 93 милиона 443 хиляди и 200 евро, което е увеличение с 34,8 милиона евро спрямо 2025 година. Разликата между предишния бюджет, представен в ресорната комисия, и сегашния е в намаление на капиталовите разходи със 159 милиона евро, които са отразени в разходната част на Агенция "Пътна инфраструктура" по нейните капиталови разходи. Иванов уточни, че стратегическите обекти, които са били заложени в Приложение 2 на Законопроекта на държавния бюджет, в предходния вариант, както на министерството, така и на Агенция "Пътна инфраструктура", не се променят като такива. Ще се работи по тях, защото това са ключови инфраструктурни проекти, които са необходими за нормалното функциониране на републиканската пътна мрежа, каза министър Иванов. Той уточни, че остават и разходите, които са предвидени за общините през Българска банка за развитие - 920 млн. евро.

Министър Иванов отговори на въпроси от народния представител Андрей Цеков от ПГ на ПП-ДБ за проекта за изграждане на скоростния път между Ботевград и Мездра, за проекта за проектиране и изграждане на последния участък от столичния околовръстен път в частта между Павлово и Автомагистрала "Струма" и по общинската инвестиционна програма по член 115 от Закона за бюджета за това, какво налага в обхвата на допустимите разходи да бъдат включени разходи за управление на проекти в размер до 1 процент от стойността на проекта.

За  пътя Ботевград-Мездра министърът каза, че тази година няма как да бъде завършен на 100 процента, защото все още за някои свлачища няма издадено разрешение за строеж. Фирмата изпълнител работи доста усърдно, но нямаме индикации, че в рамките на тази година ще бъдат издадени необходимите разрешения за строеж, допълни Иванов. Той посочи, че се очаква до Нова година да бъде пуснато в експлоатация поне едното платно на пътния възел в Ботевград.

По отношение на Софийския околовръстен път министър Иванов отбеляза, че разчетите са прогнозни и са направени на база на идеен проект, който е предоставен от Столична община от "Софпроект", по споразумение, подписано между Столична община и Агенция "Пътна инфраструктура", като допълни, че максималните разходи, които могат да бъдат направени през следващата година, при равни други условия, могат да бъдат в размер до 5 милиона и 195 хиляди евро като аванс за проектиране. Министър Иванов изрази надежда евентуално в края на годината да има избран изпълнител за проектирането.

По третия въпрос на Цеков министър Иванов посочи, че основната причина да се допуснат консултантски разходи, които ще се поемат от общините, е заради това, че общинските власти изпитват изключително сериозни затруднения да си обработят документите.

По време на дискусията министър Иванов съобщи, че тази седмица ще бъде пуснат още един участък от "Хемус", с което ще се облекчи пътуването за Варна.

Тази власт няма политическа легитимност да предлага този бюджет, особено след като твърдеше, че предишният е единственият възможен, заяви Йордан Иванов от ПГ на ПП-ДБ. „Считам, че от гледна точка на общественото недоволство има някаква висока степен на гьонсуратлък да се свикват някакви комисии извънредно, след това да се отлагат, след това след 15 минути пак, и всичко това за толкова важен документ. Но това не ме изненадва“, коментира още народният представител. По тази причина той каза, че няма въпроси към министъра, защото е наясно, че „има решения, които се взимат над министрите - в органите на партийна власт“.

Председателят на Комисията Николай Нанков от ПГ на ГЕРБ-СДС „по отношение на гьонсуратлъка“ каза, че сравнявайки и двата бюджета, в частта, свързана с Министерство на регионалното развитие и благоустройство и българските местни власти, този бюджет се различава от предходния такъв, който бе сочен за единствения възможен бюджет, само по намаляване на разходната част по отношение на капиталовите разходи, инвестиционната програма и то „вслушвайки се в гласа на вашия коалиционен партньор, председателя на „Продължаваме промяната“ Асен Василев“.

Ремзи Осман от ПГ на „Алианс за права и свободи“ заяви, че заради факта, че няма възможност да се гласува само бюджета на МРРБ, представителите на неговата група ще се въздържат от подкрепа за цялостния законопроект за държавния бюджет. Той каза, че по въпроса за консултантите споделя казаното от министър Иванов за административния капацитет. Скромният ми опит, откакто наблюдавам общините и тези проекти, е, че ако няма политическа воля за вдигане на административния капацитет, и следващата година, и по-следващата година подобни въпроси ще има. Дирекциите в отделите на министерството ще се превърнат като бюра за обслужване извън възложените им задачи, допълни Осман.

Той попита за проекта за околовръстния път на Кърджали, за който министър Иванов посочи, че това е една от важните пътни артерии, които трябва да се изградят, и е част от коридор, който трябва да свърже България по оста Север-Юг. Инж. Йордан Вълчев, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", съобщи, че има предвидени пари за проектиране на обхода на Кърджали и допълни, че догодина ще стартира съответната процедура.

/ЕС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 03:43 на 13.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация