site.btaКитайската „Джей Ди.ком“ поема контрола над германската „Сикономи“ - собственик на „МедиаМаркет“ и „Сатурн“

Китайската „Джей Ди.ком“ поема контрола над германската „Сикономи“ - собственик на „МедиаМаркет“ и „Сатурн“
Китайската „Джей Ди.ком“ поема контрола над германската „Сикономи“ - собственик на „МедиаМаркет“ и „Сатурн“
Камион минава покрай дистрибуторски център на платформата за електронна търговия „Джей Ди.ком“ в Пекин, вторник, 11 ноември 2025 г. Снимка: AP/Andy Wong

Китайският гигант в електронната търговия „Джей Ди.ком“ (JD.com) направи решаваща крачка към придобиването на германската технологична група „Сикономи“ (Ceconomy) - собственик на обединените вериги за потребителска електроника „МедиаМаркет“ (MediaMarkt) и „Сатурн“ (Saturn), съобщи ДПА.

След приключване на първоначалния период за приемане на офертата, общият дял на „Джей Ди.ком“ в „Сикономи“ достигна 70,9 процента, съобщи германската компания.

Пакетът от акции, контролиран от китайския концерн, включва и 25,4-процентен дял в инвестиционната компания „Конвергента“ (Convergenta) – семейната фирма на основателите на „Сикономи“. „Конвергента“ ще остане акционер, но е постигнала договорно споразумение да гласува съвместно с „Джей Ди.ком“ при бъдещи решения.

Федералната служба за защита на конкуренцията на Германия (BKartA) вече е одобрила сделката, но се очакват допълнителни разрешения от германското Министерство на икономиката и енергетиката, както и от компетентните органи на други държави членки на ЕС.

Междувременно Европейската комисия провежда разследване дали „Джей Ди.ком“ е получавала държавни субсидии от Китай, които биха могли да доведат до изкривяване на конкуренцията на европейския пазар. Ако всички регулаторни разрешения бъдат издадени, придобиването може да бъде финализирано до средата на 2026 г.

За финансовата година, приключила през септември, „Сикономи“ отчита приходи от 23,1 милиарда евро (27 млрд. долара) – ръст от 5,7 процента спрямо предходната година, без да се включват валутните ефекти и структурните промени.

Компанията е наследник на две от най-разпознаваемите европейски търговски марки. Първият магазин „Сатурн“ е открит в Кьолн през 1961 г., а „МедиаМаркет“ – в Мюнхен през 1979 г. През 1990 г. баварската верига придобива конкурента си „Сатурн“, а няколко години по-късно групата „Метро“ (Metro AG) става мажоритарен собственик и на двете марки. При преструктурирането през 2017 г. „Сикономи“ се отделя като самостоятелна компания.

Китайската „Джей Ди.ком“, включена от над десетилетие в технологичния индекс Nasdaq, е сред водещите световни платформи за електронна търговия. През 2024 г. компанията е реализирала приходи от приблизително 159 милиарда долара.

/БП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 19:57 на 14.11.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация