ПП „Продължаваме Промяната“ – Прессъобщение

site.btaСигнал от "Продължаваме Промяната"във връзка с незаконно разпореждане на държавни средства от Борислав Сарафов

Сигнал от "Продължаваме Промяната"във връзка с незаконно разпореждане на държавни средства от Борислав Сарафов
Сигнал от "Продължаваме Промяната"във връзка с незаконно разпореждане на държавни средства от Борислав Сарафов

ДО

СПЕЦИАЛНИЯ ПРОКУРОР ЗА РАЗСЛЕДВАНЕ НА ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР

ДО

СОФИЙСКА ГРАДСКА ПРОКУРАТУРА

ДО

ДИРЕКТОРА НА АГЕНЦИЯ ЗА

ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ

ДО

ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

С настоящето ви уведомяваме и моля да извършите действия по проверка по реда на наказателното и на административното производство на действията на изпълняващия функциите на главен прокурор на Република България - прокурор Борислав Боби Сарафов след 21.07.2025г. до момента.

Лицето Борислав Боби Сарафов е определен за изпълняващ функциите на главен прокурор с решение на прокурорска колегия на Висш съдебен съвет по силата на влязъл в cилa aдминиcтpaтивeн акт - peшeниe на Пpoкypopcкaтa кoлeгия та BCC по протокол № 21/16.06.2023 г.

На 21 януари 2025г. влязоха в сила промени в ЗСВ, като в нова ал. 15 към чл. 173 беше записано следното: „При предсрочно прекратяване или изтичане на мандата на главния прокурор, председателя на Върховния касационен съд или председателя на Върховния административен съд се определя временно изпълняващ съответните функции, при спазване на следното условие: едно и също лице няма право да изпълнява съответните функции за срок, по-дълъг от 6 месеца, без значение дали е имало прекъсвания в изпълнението на функциите.“ Стабилността на индивидуалния административен акт за определяне на и. ф. главен прокурор от 16 юни 2023 г. не е противопоставима на правните последици на новата норма на чл. 173, ал. 15 от ЗСВ. Действието на тази законова разпоредба е такова, че с изтичането на предвидения в нея срок актуалният към влизането и в сила и. ф. главен прокурор Сарафов не може да изпълнява функциите, за които е бил определен с решение на Прокурорската колегия на ВСС. Разпоредбата има т. нар. несъщинско обратно действие върху заварени правоотношения, което означава, че законът се интересува от това да регулира отношенията оттук нататък, като не преурежда случаите за назад, приемайки установените дотогава отношения. Нововъведеният правен режим преурежа за в бъдеще заварени правоотношения, които не са приключили (несъщинска ретроактивност), за разлика от същинската ретроактивност (Решение № 5/11.05.2017 г. на Конституционния съд). Нормата запазва юридическия характер на факта, който се е реализирал преди нейното влизане в сила (определянето на и. ф. главен прокурор), но преурежда неговите правни последици.

Лицето Борислав Боби Сарафов, което към момента на влизането в сила на чл.173, ал. 15 от ЗСВ е определено да изпълнява функциите на главен прокурор, с изтичане на предвидените шест месеца от момента на влизането и в сила, занапред не може да изпълнява тези функции. Тълкуването на нормата на чл. 173, ал. 15 от ЗСВ налага извод, че прекратяването на функциите на и. ф. главен прокурор настъпва ex lege.

В заключение лицето Борислав Боби Сарафов към момента не притежава качеството, евентуално - не може да упражнява правомощията на главен прокурор, даже и формално да твърди, че притежава това качество, по силата на закона - ex legae. Той има качеството на прокурор от ВКП (редови) по смисъла на ЗСВ и е длъжностно лице, но не може да упражнява правомощията на главен прокурор.

От средствата за масово осведомяване и от прес съобщения на прокуратурата на Република България е видно и има достатъчно данни да се направи обосновано предположение, че лицето Борислав Боби Сарафов упражнява ежедневно правомощията на главен прокурор по реда на редица разпоредба на действащото законодателство - НПК, ЗСВ, Закон за публичните финанси и Закон за държавния бюлжет и актовете по приложението му. Същият освен актове по упражняване на правомощията в наказателното производство вероятно извършва актове на разпореждане с имущество, което е предоставено от държавата за нуждите на дейността на Прокуратурата на Република България. Прокуратурата е второстепенен радпоредител с бюджетни средства и нейният административен ръководител има единствено правото да се разпорежда с имуществото на прокуратурата и приходите й от държавния бюджет. Ежемесечно и.ф. главен прокурор прави нареждания и разпореждане за плащания за дейността на прокуратурата за около 40 млн. лева месечно. Възможно е това да включва и разпореждане в своя полза, ако Сарофов прави нареждане на собствените си възнаграждения и ползва имущество на Прокуратурата - служебни коли, кабинети и др. Всичко това сочи на изпълнението на състави на Наказателния кодекс относно превишаване на власт от длъжностно лице и на длъжностно лице, което използува своето служебно положение, за да набави за себе си или за другиго противозаконна облага по смисъла на НК. Също така има данни за евентуални престъпления срещу правосъдието, тъй като лицето като извършва действия или бездейтвия без да има качеството на и.ф. главен прокурор издава незаконосъобразни (нищожни) актове и може да спомогне на лице, извършило престъпление, да избегне или да бъде осуетено спрямо него наказателно преследване или да остане ненаказано.

Следва да се има предвид, че при липсата на произнасяне от страна на Конституцинонен съд или официално тълкуване на Народното събрание всеки от сезираните с настоящия сигнал органи е длъжен да образува съответното производство и да направи собствено тълкуване и мотиви относно прекратяването ex legae на правомощията на Борислав Боби Сарофов след 21.07.2025г. като и.ф. главен прокурор и да ни уведоми за резултатите със съответната проверка и акта си.

Към момента считаме, че лицето Борислав Боби Сарафов нелегитимно изпълнява правомощията на изпълняващ функциите главен прокурор и, по същество, няма лице, което да изпълнява тези функции. Същият не може и да упражнява правомощието си за надзор върху действията на прокурорите и всеки един прокурор не е длъжен да изпълнява негови разпореждания по смисъла на чл.127, т.1 от Конституцията на Република България, които са нищожни. Считаме, че са налице данни за образуване в условията на неотложност на наказателно производсктво и за предложение до компенетния съд за налагане на мярка на процесуална принуда - задържане под страна или домашен арест, за да не може лицето Сарафов да продължи да извършва престъпления в условията на продължено такова и да препятства с мнимо упражняване на надзор за законност наказателното производство срещу него.

Настоящият сигнал подаваме до :

  • прокурора за разследването на престъпления, извършени от главния прокурор или от заместник на главния прокурор - разследващ прокурор Даниела Талева, в случай, че приемете че лицето Сарафов има качеството и.ф. главен прокурор без да са налице законовите предпоставки за това;
  • Софийска градска прокуратура - в случай, че се приеме, че лицето Сарафов не изпълнява функциите на главен прокурор и извършва действия от обхвата на неговите правомощия фактически, без право на това;
  • Агенция за държавна финансова инспекция и Сметна палата относно извършване на проверка кое лице след 21.07.2025г. изършва действия на разпореждане с бюджетните средства на Прокуратура на Република България в качеството на административен ръководител и дали разпореждането с публични средства е законосъобразно.

Моля всеки от посочените органи да извърши проверка по компетентност. Моля да ни информирате за резултатите от извършените проверки. Предвид особената чувствителност на българското общество към темата за върховенството на закона, всички ще очакват с особено внимание и интерес предприемането на навременни и компетентни действия от ваша страна по описания случай.

С уважение:

Народни представители от ПП Продължаваме Промяната и граждани:

 

Сигнал за незаконно разпореждане на държавни средства от Борислав Сарафов

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:45 на 04.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация