ПП “България може” – Прессъобщение

site.btaПозиция на ПП „БЪЛГАРИЯ МОЖЕ“ относно гласувания на 24.06.2025 г. проектодоклад в Комисията по външни работи на Европейския парламент за напредъка на Република Северна Македония (РСМ) към членство в Европейския съюз

Позиция на ПП „БЪЛГАРИЯ МОЖЕ“ относно гласувания на 24.06.2025 г. проектодоклад в Комисията по външни работи на Европейския парламент за напредъка на Република Северна Македония (РСМ) към членство в Европейския съюз
Позиция на ПП „БЪЛГАРИЯ МОЖЕ“ относно гласувания на 24.06.2025 г. проектодоклад в Комисията по външни работи на Европейския парламент за напредъка на Република Северна Македония (РСМ) към членство в Европейския съюз
Снимка: ПП “България може”

На 24.06.2025 г. Комисията по външни работи към Европейския парламент гласува проектодоклада за напредъка на Република Северна Македония (РСМ) по пътя ѝ към членство в Европейския съюз. В проектодоклада е отбелязан „съществения напредък“ на РСМ по пътя към членство в ЕС, без обаче да се споменават нарушенията на човешките и гражданските права на българите от Вардарска Македония, жертви на постоянните репресии, отричането и отнемането на правото на самоопределяне, провеждани като системна политика от официалните власти в Република Северна Македония. 

В текста на документа, докладчикът Томас Вайц призовава институциите на Европейския съюз и отделните държави членки да предотвратят бъдещи „двустранни“ блокади в процеса на кандидатстване от страна на РСМ за членство в Европейския съюз. Вкарана е позицията на македонската страна, според която с изготвянето и приемането на текста на Преговорната рамка (т.н. „Френско предложение“) е създаден тревожен прецедент, при който процесът на кандидатстване за членство се използва за решаването на двустранен спор или проблем, както и че двустранният спор с България вече прекалено дълго блокира преговорите и членството на Северна Македония в ЕС. В случая, текстът на доклада пропуска да изясни факта, че към днешна дата не става дума за българско вето или двустранен спор с България, а за неприлагане от страна на РСМ на изискванията на Преговорната рамка, приета единодушно от всички страни членки през юли 2022 г. 

Също така, Вайц подчертава друга македонска държавна теза, че с „успешното“ приложение на Охридското споразумение от 2001 г., Северна Македония се е превърнала в регионален пример за разрешаването на междуетнически диспути, проблеми и противоречия, чрез диалог и мирно разбирателство – теза, която бе и бива непрекъснато опровергавана от многобройните случаи на системно и всестранно преследване на граждани на Северна Македония, декларирали своята българска етническа принадлежност и произход. Същата теза бе опровергана и от случаите на физическа агресия срещу македонски българи, както и от закриването на българските културни клубове в Битоля и Охрид, чрез приемането на закон с действие със задна дата – невиждан и нечуван прецедент в правната наука. Един от многото примери в тази посока е политическото преследване и присъдата по делото за „ насаждане на расова омраза и ксенофобия“ срещу председателя на закрития културен клуб в Битоля Любчо Георгиевски само, защото е цитирал историческата личност Иван Михайлов – (последен) председател на българската революционна организация ВМРО и български революционер от историко-географската област Македония, борещ се срещу властта на Кралство Югославия над Вардарска Македония и предимно българското население на областта в периода между двете световни войни и по време на Втората световна война. 

Единодушно внесените от българските евродепутати устни поправки в проектодоклада, включващи българското искане пред думите „македонски език“ и „македонска идентичност“ да бъдат поставени думите „модерен/съвременен“ и „модерна/съвременна“ бяха отхвърлени, но също така в съдържанието на проектодоклада не се споменават думите „македонски език“ и „македонска идентичност“. Проектодокладът не представлява нито „победа“ (макар и междинна) за македонската дипломация, нито „поражение“ за българската, но категорично може да се каже, че в никакъв случай не представлява успех за България. 

Фактът, че съдържанието на проектодоклада е силно положително спрямо РСМ, апелиращо към отделянето на двустранните спорове и проблеми от процеса на европейска интеграция на Северна Македония и за неговото ускоряване, без отчитане на неспазването на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество с България от 01.08.2017 г., на двустранните протоколи към договора и неизпълнените изисквания за реформи и конституционни промени в Преговорната рамка, чието изпълнение включва и спазването на договора с България, доказва, че България изостава драстично и опасно спрямо агресивното и недопустимо лобиране, осъществявано от Северна Македония. 

С цел успешното справяне с доктрината на македонизма на международно ниво и с лобирането на РСМ сред институциите на Европейския съюз, според ПП „БЪЛГАРИЯ МОЖЕ“ държавата задължително трябва да предприеме и да се придържа неотклонно към следните мерки и действия:  

-        Непрекъсната, качествена и целенасочена кампания за разясняване на историческата истина за произхода и етническата принадлежност на т.н. „македонци“, за появата и насилственото налагане на т.н. „македонска нация“ и „македонски език“, пред всички институции на Европейския съюз, като се започне с Европейския парламент и Европейската комисия. Тук трябва да се включат всички компетентни държавни институции, в интензивно и тясно сътрудничество с научните среди в България и чужбина, както и с неограничен брой български и чуждестранни медии. 

-        Продължаване линията на недопускане на предоговарянето на Договора с България и Преговорната рамка за кандидатстване на РСМ; 

-        Категоричното принуждаване на властите в Република Северна Македония да започнат да спазват Договора с България, както и да започнат да изпълняват изискванията на Преговорната рамка за членство в ЕС, посредством блокирането на началото на преговорния процес за неопределено дълго време; 

-        Категоричното противопоставяне на България срещу идеите и опитите за премахване на единодушието и правото на вето при разширяването на Европейския съюз; 

-        Поставяне на искането за провеждане на разследване за незаконното и недопустимо лобиране от страна на държавата-кандидат Република Северна Македония сред европейските институции и подвеждането под отговорност/взимането на съответните, според правилата и законодателството на ЕС, мерки в такива случаи.

 

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 05:30 на 01.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация