site.btaРусенски университет „Ангел Кънчев“: Отбор ElectRU от Русенския университет с нов пробив на Shell Eco Marathon 2025
Отбор ElectRU от Русенския университет за поредна година взе участие в ежегодното издание на състезанието за екстремна енергийна ефективност в областта на транспорта "Shell Eco Marathon Europe and Africa 2025“, което се проведе от 10 до 15 юни на пистата „Silesia Ring“ в Полша.
Екипът е съставен от преподаватели, студенти и докторанти от няколко факултета на Русенския университет, а ръководител на отбора е проф. д-р инж. Иван Белоев.
Тази година отборът се включи в нова за него категория – прототип на градски електромобил, задвижван от батерия. Работата по създаването на автомобила продължи близо година, а през последните месеци екипът работи денонощно.
За да реализира своята концепция, отборът заложи на използването на технологии и материали, позволяващи да се достигне до минимално тегло на автомобила за своя клас, като в същото време конструкцията отговаря на всички изисквания на организаторите на състезанието по отношение на сигурност и надеждност. За цялостната изработка са използвани адитивни технологии (3Д принтери), роботизирана система за фрезоване (KUKA робот), които намаляват времето за производство, увеличават прецизността на изработката и дават възможност да се изработят детайли, които не могат да се произведат по конвенционалните технологии.
Купето е изработено от карбон, а шасито и окачването — от свръхлеки метални сплави, за да се постигане минимално тегло. За пръв път за изработката на купето са използвани технологии с изключително нисък карбонов отпечатък и материали, щадящи природата и околната среда. За минимизиране на отпадъците и повишаване на точността при изработката на купето е използвана роботизирана система, която е закупена по проект "Русенски изследователски университет" и е инсталирана в лаборатория „Устойчива транспортна мобилност“ в сградата на "Научноизследователски комплекс" на университета.
И въпреки че отборът има опит в това състезание, тазгодишното представяне беше голямо предизвикателство, тъй като екипът е дебютант в категория прототип на градски автомобил, задвижван от електрическа батерия. За участие в тази категория едно от основните изисквания е електрониката и софтуерът за управление да са разработени изцяло от участващия отбор и да са предназначени специално за нуждите на състезанието. За задвижване на автомобила екипът разчита на BLDC електрически двигател, управляван от специално създаден за целта контролер.
Както винаги, състезанието премина с изключително напрежение и емоции, а тази година залогът бе още по-голям, защото това е четиридесетото издание на това предизвикателство. Първата и най-трудна стъпка за стартирането на автомобила на пистата е преминаването на техническата инспекция. По време на тази фаза отборът срещаше овациите на техническите инспектори за изработката на автомобила и перфектната му подготовка за преминаване на контролните прегледи. Без особени затруднения отборът се сдоби с двата стикера ("Техническа инспекция" и "Инспекция за безопасност"), които са необходими, за да започне своите официални стартове на пистата. По условие на състезанието всеки отбор има право на 6 опита, в които да изпробва възможностите на своя автомобил. Отбор ElectRU успя да направи 4 успешни старта, като при всеки старт подобряваше предходния резултат. Крайният резултат е 110 км/кВч, което поставя отбора на девето място сред 25 отбора в тази категорията. По време на състезанието отборът натрупа още вдъхновения и идеи за подобряване на представянето и вече гледа към подготовката за следващото издание на "Shell Eco Marathon".
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина