Софийска филхармония – Прессъобщение

site.btaСофийска филхармония: Националният филхармоничен хор представя Миса Солемнис в Солун и София

Софийска филхармония: Националният филхармоничен хор представя Миса Солемнис в Солун и София
Софийска филхармония: Националният филхармоничен хор представя Миса Солемнис в Солун и София
Снимка: Пресцентър

Тази вечер Националният филхармоничен хор се включва в изпълнението на Бетовеновата Миса Солемнис заедно със Солунския симфоничен оркестър и под палката на британския диригент Лео Макфол. Гастролът на певците е част от споразумението за сътрудничество между Софийската филхармония и Солунските им колеги. 

Българската  публика също ще има удоволствието да се наслади на величествената Миса Солемнис на 9 май в зала „България“.  Маестро Емил Табаков ще застане пред националния оркестър и хор, а солисти на вечерта ще са Стефани Кръстева – сопран, Виолета Радомирска– мецосопран, Емил Павлов – тенор и Валентин Ватев – бас. 

Написана заедно с Деветата симфония, Миса Солемнис на Бетовен е уникален скъпоценен камък в съкровищницата на класическата музика. Произведение с драматична външна и вътрешна сила, богато на дълбоко лични визии за вярата.
В своята монументалност и продължителност от почти  90 минути, Missa Solemnis се отклонява от всички литургични произведения – въпреки че първоначално е била предназначена за литургична употреба, в хода на своя необикновено дълъг и мъчителен процес на създаване тя взривява тази рамка и се еманципира от функцията в християнското богослужение, без да изоставя своя характер на „религиозна“ музика. 

Поводът за раждането на един от грандиозните Бетовенови опуси Миса Солемнис дава ученикът на композитора и негов покровител – ерцхерцог Рудолф, брат на австрийския император по това време, поръчител на Тройния концерт и Петия клавирен концерт, комуто композиторът отдава благодарност и признателност. През 1819 ерцхерцог Рудолф е бил предложен за кардинал и издигнат за архиепископ на Оломуц в Моравия. Церемонията по произвеждане в сан е била насрочена за 9 март 1820. 

Въпреки намеренията си, композиторът не успява да завърши Тържествената меса към датата на церемонията, а едва три години след това. 

През 1823 решава да не изпрати партитурата на издателите си, а да я предостави за изпълнение. Първи се отзовава Княз Николай Галицин, благодетел и почитател на композитора, който организира премиерата в Санкт Петербург през март 1824. Единственото изпълнение на Тържествената меса, на което Бетовен присъства през живота си, е това във Виена на 7 май същата година, където прозвучават само три от частите Kyrie, Credo и Agnus Dei.

Билети за събитието са налични на касата на зала „България“ и в мрежата на Ивентим. 

 

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:15 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация