site.btaЕксперти от КЗП и НАП разясниха на граждани в Копривщица правата на потребителите и промените при въвеждането на еврото

Експерти от КЗП и НАП разясниха на граждани в Копривщица правата на потребителите и промените при въвеждането на еврото
Експерти от КЗП и НАП разясниха на граждани в Копривщица правата на потребителите и промените при въвеждането на еврото
БТА, Копривщица (15 октомври 2025) Разяснителната кампания на Комисията за защита на потребителите (КЗП) във връзка с приемане на еврото в България се провежда в зала в общината на Копривщица. Присъстват експертът от КЗП Жанета Садразанова и директорът офис НАП - София Валя Крумова (вдясно).Снимка: Женя Илчева/БТА (ПБ)

Правилата за превалутиране и задълженията на търговците бяха разяснени на информационна среща в Копривщица, организирана от Комисията за защита на потребителите (КЗП) като част от Националната информационна кампания за въвеждане на еврото в България. В срещата, проведена в общината на града, участваха Валя Крумова, директор на офис НАП-София и експертите от КЗП - Жанета Садразанова и Илиана Кираджийска.

Садразанова разясни пред граждани основните права на потребителите при покупка на стоки и услуги. Тя посочи, че все по-често хората задават въпроси, свързани с рекламации и гаранции, но много от тях не са запознати с реалните си права по закон. "Всяка една стока, която купуваме, без значение каква е тя, има двугодишна законова гаранция. Тя обаче се отнася само за фабрични дефекти. Ако стоката се повреди по вина на потребителя - например при неправилна употреба или прегряване на електроуред - гаранционното обслужване може да бъде отказано", уточни Садразанова.

Тя обърна внимание и на друг важен момент - при покупка на стока на лизинг купувачът не е потребител по смисъла на закона, тъй като до пълното изплащане собственик на стоката е лизинговата компания. "В тези случаи комисията не може да предприеме действия, защото отношенията са между фирми - между лизинговото дружество и търговеца", поясни експертът.

Садразанова подчерта също, че потребителите нямат законово право да връщат стоки, закупени от търговски обект, освен ако това не е част от търговската политика на конкретния магазин. "Правото на отказ в 14-дневен срок важи само при покупки от разстояние - например онлайн поръчки. Връщането в магазин е добра практика, но не е задължение на търговеца", каза още тя и добави, че около празниците в комисията постъпват множество жалби от клиенти, които не са били запознати с тези правила.

Валя Крумова представи информация, свързана с данъчното и осигурителното законодателство във връзка с въвеждането на еврото в България. Тя уточни, че годишните данъчни декларации за 2025 година ще се подават в левове, но ще се плащат в евро, тъй като от 1 януари 2025 г. официалната валута ще бъде евро. "В периода на двойно обращение - от 1 до 31 януари - ще бъде възможно плащане както в левове, така и в евро. Но пред НАП плащанията ще се извършват само в евро, тъй като системата ни няма да поддържа плащания в левове", обясни Крумова. Тя допълни, че всички възстановявания от страна на НАП също ще се извършват в евро. "Събираме в евро, връщаме в евро - така ще бъде след официалното въвеждане на валутата", заяви директорът и подчерта, че институцията е готова да подпомага гражданите в процеса на адаптация към новата валута.

Експертите препоръчаха на гражданите да плащат с карта, където е възможно, и да изискват винаги касова бележка.

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 22:28 на 16.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация