site.btaОБНОВЕНА Парламентът прие окончателно промените в Закона за държавния бюджет, свързани с актуализацията на Инвестиционната програма за общините

Парламентът прие окончателно промените в Закона за държавния бюджет, свързани с актуализацията на Инвестиционната програма за общините
Парламентът прие окончателно промените в Закона за държавния бюджет, свързани с актуализацията на Инвестиционната програма за общините
Снимка: Никола Узунов/БТА

Парламентът прие окончателно промените в Закона за държавния бюджет, свързани с актуализацията на Инвестиционната програма за общините. Вносител на измененията е Министерският съвет. 

В мотивите към законопроекта се посочва, че чрез изпратени писма, кметовете на 264 общини са декларирали своето желание за запазване на 2405 проекта, промяна на параметрите на 503 проекта, отпадане на 158 проекта и допълване с 564 нови проекта в приложение. Така броят на проектите в приложението се увеличава с 406 проекта, или от 3066 броят на утвърдените по приложението проекти става 3472.

Представените от кметовете на общините нови оценки на прогнозните разходи са в рамките на общата максимална стойност на разходите по всички сключени споразумения за всяка община за 2025 г. според категорията на общината. Необходимият за 2025 г. ресурс за разплащане е 3,879 млрд. лв., а за периода 2026 - 2027 г. се очакват разплащания в размер на 4,305 млрд. лева.

С направеното предложение за изменение на Инвестиционната програма за общински проекти прогнозният размер на проектите за целия период става 8,184,6 млрд. лв., в т. ч. 3,879 млрд. лв. за 2025 г. и 4,305 млрд. лв. за 2026 - 2027 г., и обхваща 3472 проекта. 

Вчера депутатите приеха измененията на заседание на ресорната комисия по бюджет и финанси.

В хода на разискванията Мехмед Селим от „Алианс за права и свободи“ посочи, че когато се отпускат средства само на "нашите" общини – държавата вече не е държава, а се превръща в "мрежа, обслужваща частен интерес". В България не трябва да има общини от първа и втора ръка, българските граждани не са длъжни да се снимат с политически брокери, за да получат канализация или пътища, каза Селим. 

Мартин Димитров от „Продължаваме промяната – Демократична България“ настоя, че програмата е започнала добре, но сега липсвали критерии и правила за отпускането на средствата. Тази програма бе създадена, за да се спре порочната практика за раздаване на пари от джипката, коментира той и обясни, че през тази година основателните претенции за плащания са на стойност 3 млрд. лв., а средствата, които са отделени са 1,6 млрд. лв., тоест наполовина. По думите на Димитров резонно възниква въпросът на кого ще бъде платено и на кого няма да бъде платено. Димитров апелира за подкрепа на направеното от тях предложение, с което се гарантира поредност на предложенията и плащанията по тях.

Димо Дренчев от „Възраждане“ отбеляза, че парите ги няма и от 3 млрд., подготвени за разплащане, ще се разплатят само 1,5 млрд. лв., и то само за онези кметове, които „папкат и слушкат“, а останалите ще чакат. Той коментира и орязването на възможностите на общините да се финансират със заемни средства, като отбеляза, че това означавало орязване на възможността общините в срок да приключват някакви обекти, които са им важни. По думите на Дренчев предложението на ГЕРБ, което е подкрепено от комисията, позволява общините да се финансират само със собствени средства и това показвало как Министерство на финансите се опитва да ограничи възможностите на общините да харчат, защото очевидно пари няма и няма да стигнат за всички. 

Мария Илиева от „Величие“ каза, че в настоящата актуализация се вижда пълна липса на прозрачност, ясни правила кои проекти отпадат и кои ще получат финансиране. По думите ѝ причина за това е, че една част от тези средства не са разплатени през 2024 г. и са били прехвърлени за тази година, за да можем да изпълним критерия за влизане в еврозоната от 3% дефицит. Финансовият механизъм, предвиден в закона, изважда 900 млн. лв. от парламентарния контрол, като ги прехвърля в Българска банка за възстановяване и развитие, съгласно постановление на Министерския съвет. Тези средства ще бъдат раздавани чрез административни споразумения между ББВР и Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), без нито един лев от тях да минава през публичен търг, конкурс или някакъв бюджетен механизъм. Ние няма да подкрепим този бюджет, няма да сме част от тази схема, заяви депутатът.  

Красимир Манов от "Морал, единство, чест" (МЕЧ) заяви, че в нормална обстановка разпределянето на над 8 млрд.лв. за три години би отнело поне три месеца за обсъждане. „Уникална идиотия е да не си разплатил 500 млн. лв. от миналата година и да вкарваш 1,6 млрд. лв. от тази година“, посочи депутатът. Манев каза, че е изумен от някои от проектите, предвидени в Инвестиционната програма. „Повечето ви проекти са едни стари претоплени бози – ВиК проекти, които няма да се случат, пътища, които няма да се случат, дотам - това е ГЕРБ“, коментира депутатът. 

Делян Добрев от ГЕРБ-СДС отговори на Мартин Димитров, като посочи, че проблемът, който се опитват да решат, е несъществуващ. Ако имаше един пример с дадена община, щяхте да го повтаряте всички. Това, което предлагате, е красиво, не е необходимо и не е възможно, обърна се той към Мартин Димитров. Той попита срещу кое предложение на управляващото мнозинство ще гласува Димитров и дали ще подкрепи, заедно с "Възраждане", общините да могат да плащат, освен със собствени средства и със заемни средства. Ако оставим заемните средства, това означава, че ние нямаме контрол върху дефицита, защото това означава общините да могат да вземат заеми, които в консолидираната основа, ще се отразят като дефицит в държавния бюджет, настоя Добрев. Или г-н Димитров не е чел нашите предложения, или ще гласува отново заедно с "Възраждане", добави той.  

Йордан Цонев от "ДПС-Ново начало" заяви, че хората живеят в общините и имат проблеми и по отношение на инфраструктурата, като трябва да се обърне внимание на това. За малко повече от година и половина са регистрирани над 3400 проекта, отбеляза Цонев. По думите му това показва колко голяма е нуждата от инвестиции, както и че общините имат не лош експертен капацитет за създаване на проекти. Приоритизация е необходима, заяви Йордан Цонев и отбеляза, че политическата криза е оказала влияние и в тази сфера, като от ноември месец миналата година са спрени всякакви плащания. Ние от "ДПС-Ново начало" сме готови да гласуваме толкова средства колкото са необходими, каза Цонев. Програмата е добра, върши страхотна работа и ние трябва да я продължим, добави той. 

 

/БИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:40 на 23.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация