site.btaРеформата, която предстои в жп сектора, не следва да се разбира като приватизация, заявиха от БСП
Реформата, която предстои в жп сектора, не следва да се разбира като приватизация, заяви председателят на Съвета по транспорт към Националния съвет на БСП и депутат от "БСП-Обединена левица" Илиян Йончев на пресконференция след заседание на Изпълнителното бюро на БСП, на което е приета позиция по темата.
"Партията поддържа позицията, че България трябва да изпълни своите ангажименти по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), което включва цялостна подмяна на подвижния състав и модернизация на системата. В същото време настояваме този процес да се осъществи под прекия контрол на компетентните институции. Реформата трябва да бъде насочена към по-голяма ефективност, устойчивост и повишено качество на услугите", заяви Йончев.
Той коментира, че жп секторът у нас е в критично състояние в резултат на години на недофинансиране, лоша поддръжка и системно подценяване, но въпреки това БДЖ продължава да изпълнява своята социална мисия, разчитайки на остарял подвижен състав и в условия на структурни затруднения. Компанията разполага с капацитет, човешки ресурс и национално покритие, които следва да бъдат укрепвани и развивани, заявиха още от БСП.
Според левицата реформата не трябва да води до повишаване на цените на билетите, особено за социално уязвимите групи, каквито са ученици, студенти, пенсионери и жители на отдалечените райони.
"Държавата е длъжна да гарантира достъпен и субсидиран жп транспорт и да предотврати всякакъв търговски натиск, който би подкопал социалната функция на железопътните услуги", каза Илиян Йончев. Той посочи, че БСП се обявява за пълна защита на трудовите права на служителите в системата на БДЖ, като трябва да бъдат гарантирани заетостта, трудовите възнаграждения и сигурността на работещите. Необходими са ясни антикризисни механизми, социален диалог и включване на синдикатите във всеки един етап от реформата, добави Йончев.
От БСП настояват за ускорено подобряване на жп инфраструктурата чрез инвестиции от националния и европейския бюджет, както и за повишаване на стандартите за безопасност на движение, технически контрол и обучение на персонала.
На въпрос относно подготвяното от Министерството на транспорта и съобщенията разделяне на услугата за железопътни пътнически превози на три лота, Илиян Йончев коментира, че реформата е по Закона за обществените поръчки и дава възможност за участие на всички субекти, които имат възможност да превозват пътници. Това е в синхрон и с НПВУ и е в ход, на конкурентен принцип, уточни той. Йончев посочи, че по уверение на заместник-министър по време на изслушване в парламентарна комисия, БДЖ ще участва и по трите обособени позиции, така че има реален шанс БДЖ да поеме и трите лота.
Председателят на БСП и вицепремиер Атанас Зафиров коментира, че приемат тези мерки, които са необходими по Плана за възстановяване и които подкрепят еднозначно, като мерки, които по никакъв начин не водят към приватизация на сектора или подготовка за такава приватизация на този сектор.
/МК/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина