site.btaОБНОВЕНА Депутатите от двете ресорни комисии приеха на първо четене един от трите проекта за промени в Закона за противодействие на корупцията

Депутатите от двете ресорни комисии приеха на първо четене един от трите проекта за промени в Закона за противодействие на корупцията
Депутатите от двете ресорни комисии приеха на първо четене един от трите проекта за промени в Закона за противодействие на корупцията
Комисия за противодействие на корупцията - Комисията по конституционни и правни въпроси - съвместно заседаниеСофия (3 юли 2025) В сградата на Народното събрание се провежда съвместно заседание на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) и Комисията по конституционни и правни въпроси (ККП). Снимка: Марин Колев/БТА

На днешното общо заседание между парламентарната комисия по превенция и противодействие на корупцията и по конституционни и правни въпроси депутатите приеха на първо четене един от трите проекта за изменение и допълнение на Закона за противодействие на корупцията.

Антикорупционната комисия прие с 13 гласа "за" законопроекта, предложен от групата на ГЕРБ-СДС. Отхвърлен бе проектът на "Възраждане" с  три гласа "против" и 14 "въздържал се". Предложените текстове на "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) бяха отхвърлени с пет гласа "против" и 11 "въздържал се". 

Правната комисия прие с 10 гласа "за" законопроекта на ГЕРБ-СДС, отхвърли този на "Възраждане" с три гласа "против" и 11 "въздържал се", а този на ПП-ДБ с шест гласа "против" и девет "въздържал се". 

Внасяме този законопроект заради трудностите, свързани с реална и пълномащабна борба с корупцията и конфликта на интереси на лица, заемащи публични длъжности чрез досега действащите методи – имуществени декларации, стратегии и анализи на приходите и други, обясни Петър Петров от „Възраждане“. Според нейни представители те не показват реален ефект. Петров допълни, че по тази причина трябва да се извърши проверка на поведението и стандарта на живот на хората, заемащи публични длъжности.

С оглед на придобиванията на имущество и на името на други лица, а не на името на проверяваното, следва да бъдат декларирани и сделки за имущества и права на стойност над 5000 лева, по които проверяваното лице е действало като пълномощник на трети лица, предлагат депутати от ГЕРБ-СДС и "Възраждане".

По отношение на незаконно придобиваното имущество за такова следва да се счита и имущество на свързаните с проверяваното лице негови преки възходящи близки, братя и сестри, когато няма доказателства за произхода му.

За ефективното осъществяване на подобни проверки, проверяваните следва да декларират и своите пътувания от всякакво естество извън страната, именно защото е обичайна практика незаконно придобити парични суми да се харчат в чужбина, където липсва контрол върху това, както и да се пребивава в закупени в чужбина имоти с незаконно придобити парични средства, посочват още вносителите.

Те предлагат разследващите инспектори на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) да бъдат дадени правомощия за разкриване на банкова, застрахователна и осигурителна тайна за проверяваните лица.

Немислимо е да се предполага, че евентуално корупционно поведение би приключило изведнъж след напускането на тази длъжност. Затова крайният срок на проверките да бъде удължен в период до пет години след напускането на публичната длъжност, а сроковете за проверка назад във времето да бъдат унифицирани на срок от три години, е записано още в проекта.

Друга предложена редакция е свързана с обжалване на прокурорски постановления от страна на КПК. Те следва да бъдат обжалвани в случаите, когато са налице законовите предпоставки за това, а не борбата с корупцията и с някои порочни прокурорски постановления да бъде оставена на субективната преценка на решаващия орган, пише в предложението. Там е записано и, че при заемане на длъжността - член на Комисията, трябва да бъдат декларирани и задължения към частни кредитори в размер над 50 000 лева. Предлага се да член на Комисията да може да бъде отстранен при уронване на престижа на държавната власт. Предложението за това да може да става с подписите от една парламентарна група.

С оглед по-доброто взаимодействие между КПК и прокуратурата, е необходимо Комисията да бъде уведомявана и за предприетите ограничителни мерки и повдигнати обвинения от Прокуратурата спрямо проверяваните от нея лица.

Лицата, подаващи сигнали до Комисията, да могат да обжалват отказите на Комисията след извършената и приключила без последващи действия проверка. Вносителите предлагат и да има публичност на санкционираните лица, заемащи публични длъжности, и затова се предвижда включването им в списъка с публични регистри.

Предлага се още да бъдат увеличени и глобите, защото "сегашните им размери нямат никакъв дисциплиниращ ефект и не действат превантивно". Основание за извършване на проверка ще е и неподаването на декларация, различно от закъснялото подаване.

При провеждането на съдопроизводствата, инициирани от Комисията за отнемане на незаконно имущество (КОНПИ) за отнемане на незаконно придобито имущество, не следва да се дължи държавна такса, а лицата, участващи в местната власт и местното самоуправление, санкционирани за корупция или за конфликт на интереси, също следва да бъдат публично обявявани, пише в мотивите. 

В законопроекта, под който има подписи на депутати от ГЕРБ-СДС и "БСП - Обединена левица", също се предлага да отпадне изискването за мнозинство две трети. Измененията които предлагаме са насочени изцяло към изпълнение на задълженията на България по второто и трето плащане по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), каза Рая Назарян от ГЕРБ-СДС.

Вносителите предлагат да бъде разширен и списъкът с лица, които по смисъла на закона заемат публични длъжности. 

От Министерство на правосъдието (МП) подкрепяме законопроекта предложен от ГЕБР-СДС. По отношение на законопроекта на ПП-ДБ подкрепяме промените за мнозинството, с което се избира комисията. По останалите параграфи сме изразили определени резерви в становището си, относно правото на труд и опасността определи дейности на комисията да бъдат блокирани при липса на постоянен състав, посочи Любомир Талев от МП.

Той допълни, че по законопроекта на „Възраждане“ по конкретни текстове правосъдното министерство е изразило резерви, свързани с възможностите от опасността от прекомерна намеса в личния живот на гражданите. 

Антоанета Цонкова посочи от името на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) и Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество (КОНПИ), че подкрепят част от предложенията на ГЕРБ-СДС, но други оставят на преценката на народните представители. По отношение на законопроекта на ПП-ДБ Цонкова каза, че подкрепят предложенията, които се дублират с тези в другите законопроекти, но отново има текстове, за които нямат еднозначно мнение. 

От МЕЧ сме изключително притеснени от законопроекта, предложен от групата на ГЕРБ-СДС, защото всяка промяна на закон трябва има цел. В случая целта би трябвало да бъде противодействие и превенция на корупцията. За първи път виждам цел да се вземат пари по ПВУ и да се прави законова норма, каза Христо Расташки от групата на „Морал, единство, чест“ (МЕЧ). То допълни, че според тях това Номинационната комисия да заседава с намален състав е възможност за по-лесен избор и политизиране на състава й.

Според Александър Рашев от ПГ „Има такъв народ“ законопроектът на „Възраждане“ има нужда от прецизиране, защото крие опасност от правна несигурност.

/ТНП/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:30 на 05.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация