site.btaВлюбих се в звука на маримбата още от самото начало, разказа полският музикант Томаш Голински преди концерта на „Софийски музикални седмици“

Влюбих се в звука на маримбата още от самото начало, разказа полският музикант Томаш Голински преди концерта на „Софийски музикални седмици“
Влюбих се в звука на маримбата още от самото начало, разказа полският музикант Томаш Голински преди концерта на „Софийски музикални седмици“
Репетиция на музикантите със Симфониета Враца. Снимка: кореспондент на БТА във Враца Мая Ценова

Влюбих се в звука на маримбата още от самото начало, сподели пред журналисти във Враца полският композитор и музикант Томаш Голински. Заедно със своята партньорка Ирена Манолова от Lucid duo и Томаш Клепчински (кларинет) той ще изпълни за първи път в България своя авторски концерт „Концерт за две маримби, кларинет и оркестър“. Произведението е включено в програмата на Симфониета Враца за Международния фестивал „Софийски музикални седмици“. Диригент ще бъде Никола Петров.

„Когато започнах в музикалното училище, не бях запознат с ударните инструменти и първоначално исках да свиря на саксофон. Но нямаше много възможности, и тогава ми представиха палитрата от ударни инструменти. Веднага се влюбих в маримбата, особено в нейния лиричен и красив звук“, разказа Голински, като допълни, че инструментът му е бил представен от проф. Балдис, на когото е посветен и концертът.

„Маримбата съществува като фолклорен инструмент в Мексико и Гватемала, но модерната ѝ история започва с японската композиторка Кей Клабе, която е ключова фигура за популяризирането на инструмента“, обясни Ирена Манолова. Тя добави, че двамата с Голински са специализирали при нея в Токио. Клабе създава съвместно с „Ямаха“ първата петоктавова концертна маримба и поръчва първите ѝ композиции.

Тримата солисти изразиха удовлетворението си от съвместната работа с музикантите от Симфониета Враца, с които свирят за втори път. „Още при първата ни среща бяхме впечатлени от оркестъра, а сега – още повече. Това е истински велик оркестър с много талантливи музиканти, които се справят блестящо“, посочиха Томаш Клепчински и Томаш Голински.

„Не са много оркестрите, които дават възможност на инструменти извън пиано, цигулка и виолончело да участват в техните програми и да представят нови творби. Това е изключително важно днес – в Австрия се случва често и се надявам и в България да става все по-често“, допълни Ирена Манолова.

Тя съобщи, че през есента с Томаш Голински ги очаква важен концерт в Токио, а Клепчински ще влезе в студио през юли, за да записва албум с джаз квинтет, който ще излезе в началото на следващата година.

/ХК/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:15 на 22.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация