site.btaЗащо е важен примерът на родителите и къде да акцентира държавата за подобряване състоянието на децата, коментираха за БТА специалисти

Защо е важен примерът на родителите и къде да акцентира държавата за подобряване състоянието на децата, коментираха за БТА специалисти
Защо е важен примерът на родителите и къде да акцентира държавата за подобряване състоянието на децата, коментираха за БТА специалисти
Снимка: кореспондент на БТА в Разград Садет Кърова (ПБ) (архив)

Родителите трябва да успяват да намерят време за децата си и да се посветят на качествено време с тях. Около това мнение се обединиха експерти, с които БТА разговаря по случай Международния ден на детето.

Възрастните трябва да подхождат с доброта и внимание към децата, коментираха психологът Белла Дамянова от Национална мрежа на децата (НМД), социалният психолог и предприемач в сферата на екологията Ирена Петрова и социологът Алексей Пампоров от Института по философия и социология към БАН. Според тях 1 юни е подходящ момент, в който родителите да покажат обичта си към децата, да се вслушат в тях. 

Всички деца са прекрасни и всяко дете е уникално и различно. Ако ги обичаме и подкрепяме, вярвам, че ще станат прекрасни хора, смята Пампоров. За да се формират у едно дете емпатията и грижата, те трябва да бъдат показани през възрастния, отбеляза Дамянова. Говорете с децата си за трудните и важни теми на живота, призова Петрова. 

В интервю за БТА специалистите коментираха и предизвикателствата като агресия. Те са категорични, че държавата трябва да провежда последователна политика за подобряване благосъстоението на децата. Обществото също трябва да бъде ангажирано с проблемите, смятат тримата експерти. 

Следва цялото интервю: 

Кое е най-важното послание за 1 юни?

Дамянова: Едва ли има едно най-важно, но за мен да се опитваме да чуваме децата още от най-ранна възраст е нещо, върху което трябва да се замислим.

Пампоров: Бъдете щастливи, научете се да се радвате на малките неща около нас - на цъфналите рози в градината на баба, изгревите и залезите при облачно време, на вятъра, който развява косите ви, докато карате колело.

Петрова: Обичайте децата си, подкрепяйте ги, бъдете с тях истински, пълноценно и отдадено. Отделете качествено време и внимание за тях без устройства, а с книжки, преживявания сред природата, свързващи игри и общуване. Говорете с децата си за трудните и важни теми в живота. Не се страхувайте да упражнявате контрол, който е опора за тях и граница, която може да ги предпазва от опасности, както и да им помага в общуването с другите. Материалното презадоволяване не е обич. Това може да ги превърне в консуматори и да ги отдалечи от вас. 

Как ще прекарате днешния празник?

Дамянова: Ще бъдем някъде сред природата, а после ще си изберем някое от събитията в парковете в София.

Пампоров: Ще бъда щастлив, ако успея да прекарам няколко часа с децата си – да отидем на кино, да хапнем някъде заедно навън.

Петрова: Хубавото е, че е неделя и ще успеем да се отдадем с децата на разходка, игри на открито, на вкусна храна.

А в забързаното ежедневие успяват ли родителите да отделят достатъчно време на детето?

Дамянова: Често си задавам въпроса не толкова за количеството, а за качеството на споделеното време, за това да разберем какво му е интересно на детето, от какво се вълнува, защото това може да е нещо, което е коренно различно от нашата представа и което е редно да приемем и да следваме. Децата прекарват по-голяма част от деня в ясли, детски градини и училища, именно затова е важно да търсим, така да се каже, споделеност – сутрешното водене на градина или общата вечеря, четенето на книги за заспиване.

Пампоров: Определено не. На възрастните не ни остава време от работа, от командировки, бизнес срещи, а на тях - от претоварената учебна програма или електронните устройства. 

Петрова: Голямо предизвикателство е. Напрежението върху нас е от много страни и се изискват умения за добро управление на стреса и приоритетите, за да сме по-балансирани и да намерим качествено време за детето. Когато сме напрегнати, можем да отблъснем детето вместо да откликнем на неговите нужди. Така че добрата грижа за самите нас с е от първостепенно значение, за да можем да присъстваме в живота на децата.

По какъв начин професионално се занимавате с темата за децата?

Дамянова: Била съм част от Националната телефонна линия за деца 116 111, както и от Центъра за обществена подкрепа, имала съм и директна работа на терен с маргинализирани общности в Център за работа с децата на улицата. В НМД започнах като координатор „Детско и младежко участие“ и работех с младежите от програма „Мегафон“. В момента работата ми като координатор "Политика за децата" в НМД е насочена по-конкретно към застъпничество за детски политики.

Пампоров: Работата ми е свързана с актуални социални проблеми и необходимостта да намерим и предложим адекватни публични политики за тяхното решаване. Нещата, които съм изследвал, включват ежедневието на децата, които са се родили в дълбока бедност, включително и в детски бракове. Изследванията касаят и проблема за ражданията на деца от деца, т.е. момичета, които са станали майки на 11, 12 или 13 години. Занимавал съм се и с трафика на хора, свързан с деца, включително продажбата на бебета в чужбина. Сексуалната злоупотреба с деца също е изследвана от мен тема, която показва, че „непознатият лош чичко от детската площадка“ е по-скоро мит, а децата са насилвани сексуално най-често от близък познат на семейството или от по-големи връстници в или около училищата. Последните години изследвам интеграцията на украинските деца, в т.ч. достъпа до ваксинации и здравеопазване у нас, обхващането им от образователната система.

Петрова: Като психолог работя с деца за справянето им с различни трудности и проблеми. Всяко дете идва със своята история и има нужда от индивидуален подход. Използвам метода на пясъчната игрова терапия, която е път към психиката на детето, юношата или възрастния. Децата идват със своите болки, страдания, загуби, но също така и радости и постижения. Изграждането на емоционална устойчивост и умения за саморегулация у детето е процес, който изисква постоянство, търпение и умения.

Кои са дефицитите в детството, които като специалисти отчитате?

Дамянова: За да се формират у едно дете емпатията и грижата, те трябва да бъдат показани през другия, през възрастния. Това е като лепенка, която майката слага на детето при нараняване, или като целувката, когато то се удари. След време детето ще се научи да може да се успокоява само и да може да се погрижи в бъдеще за някого другиго.

Пампоров: Този въпрос може да се тълкува по различни начини. Затова ще отговоря така: Всички деца са прекрасни и всяко дете е уникално и различно. Ако ги обичаме и подкрепяме, вярвам, че ще станат прекрасни хора, независимо дали живеят в райони с концентрация на бедност, в домакинства с излишък или в разточителство. Има деца, които растат в токсична среда, неглижирани, експлоатирани, превръщат се в жертви на домашно насилие и сексуална злоупотреба. Травмите от ранното детство понякога оставят когнитивни и емоционални белези за цял живот.

Петрова: Връзката между състоянието на майката и това на детето. Така например, ако майката е имала трудна и проблемна бременност или раждане, бебето попива тези преживявания. То може да е по-тревожно и неспокойно. Освен това, ако родителите пренебрегват детето си, емоционалното отсъствие на родителите оставя празнини в детето. Всъщност родителите имаме задачата да научим децата си на толкова много неща. 

Има ли решение за агресията сред децата?

Дамянова: Агресията сред децата е свързана с някаква тяхна трудност да се изразят или за контрол над дадена ситуация. Следва да се мисли не само в категориите „жертва“ и „насилник“, но и през необходимостта за подкрепа и за двете страни. Говорим както за подкрепа от страна на държавата чрез последователни политики, така и за инвестиция в кадри и осигуряване на качествена работа в институциите, работещи с деца – ясли, детски градини, училища. Говорим и за разпознаване на белезите на насилие и за необходимостта от формиране на гражданско общество, в което има реакция, а не подминаване на проблема.

Пампоров: България има нужда да осъзнае колко сериозно е това явление, за да се изработят програми за адекватна превенция.  Ако не искаме децата да са агресивни помежду си, ние, възрастните, трябва да спрем да бъдем агресивни към тях.

Петрова: Начинът, по който едно дете изразява агресията си, се учи първо у дома. Работата с родителите на тема агресия и начини за справяне и изразяване е път, по който може да се култивира и в децата. Когато детето е твърде агресивно, трябва да му се окаже психологическа подкрепа, за да може да се справи и премине през това. Има фази в развитието, когато агресията се засилва, а може да стане и автоагресия, което е не по-малък проблем. Напоследък нашумя темата с “локалите” и тяхната жестокост. Тези групировки от деца и юноши са симптом за болното ни общество. Моята хипотеза е, че една голяма част от тях са пренебрегнати деца, които търсят изява и начин на подражание по модели на гангстери. Справянето с тях е възможно с усилията на всички ни. Трябва да възпираме такова поведение.

Осъзнава ли обществото, че възпитанието на децата не засяга само отделните семейства, а е важно за всички, защото от това какви деца израстват зависи и каква нация се развива в бъдеще?

Дамянова: Не трябва да мислим в категорията „сам за себе си“, а за това, че сме едно общество. Пукнатините, които се неглижират при началните сигнали за проблем, могат да се превърнат в пропаст, която да стане хронична и да доведе до сериозни социални проблеми. НМД започна кампания „Героите не удрят, героите обичат“, която изразява позицията на организацията, че никаква форма на телесно наказание/насилие не е допустима. Възпитанието тръгва от родителите и преминава през другите отговорни възрастни, които работят с децата от най-малки. Но възпитанието не е просто налагане на правила, а е и голяма доза уважение спрямо детето, което всъщност разбира много повече, отколкото ние възрастните смятаме.

Пампоров: Докато родителите обвиняват училището, а училището обвинява родителите – нищо няма да се промени. Трябва цялото общество да осъзнае важността на децата за бъдещето на страната, но не само на думи. Има изключително много деца с таланти - в спорта, изкуствата, литературата, природните науки. Същевременно много домакинства финансово не могат да си позволят да дадат шанс на децата си да развият тези таланти. В много региони няма никакъв достъп до спортни или танцови школи, няма лаборатории и кръжоци. Неравенствата в България все повече се задълбочават.

Петрова: Поговорката гласи: "За отглеждането на едно дете е нужно цяло село". В този смисъл семейството на малкото семейство е обществото, държавата. Институциите и отделните хора в тях са отговорни за възпитанието на децата, които един ден ще станат зрели възрастни хора, които да могат да носят отговорност и да живеем всички по-качествен живот. 

Ако трябва да степенувате, кои са трите най-важни сфери за благосъстоянието на децата, където трябва да се насочат държавните политики?

Дамянова: Нека мислим нещата в мрежа, в синхрон и взаимодействие между ключовите институции. Всяка година НМД издава мониторинговия доклад „Бележник: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата“. В него засягаме девет ключови области, синхронът между които следва да осигури сигурна и стабилна среда за децата и подкрепа за родителите в грижата за тях. Няма как да говорим за здрави и стабилни личности без качествено образование, достъп до медицинска грижа и осигуряване на закрила от всяка форма на насилие. Това бяха ключовите аспекти, на които решихме да наблегнем в официалното представяне на доклада тази година.

Пампоров: Проблемите са комплексни и трябва да се решават с едновременни интервенции във всички сфери. На първо място бих поставил грижата за децата в бедност. Има различни варианти – държавата да построи социални жилища, да се осигури алтернатива с ваучери за наем, но за да ги приложим, първо трябва да премахнем омразата към бедните. Ето например проблемите в кв. „Захарна фабрика“, а преди това случаят в с. Войводиново. Никой ли не се замисли, че става дума и за деца, които остават без дом, съответно спират да ходят на училище, защото булдозерът е зарил дрехите и учебниците им?

Друга сфера е образованието. Животът вече е различен, изискванията на бизнеса са различни, и вместо да говорим за вероучение, нека да говорим за STEM стаи, експериментални лаборатории по природни науки, за изнесени в музеите уроци по история. Образователните програми в България и методиките на преподаване не съответстват на развитието на дигиталния свят.

Подобряване на социалните услуги за деца е друга важна сфера. Сегашната карта на социалните услуги е сбъркана като реализация, липса чувствителност към индивидуалните случаи. Законодателството е добро, но подзаконовата рамка е фактически противоречива.

Петрова: Създаването на добри педагогически програми за училища и детски градини са основа на благосъстоянието. Съдържанието на програмите трябва да е съобразено с детското развитие, тъй като в различните възрастови фази са водещи различни преживявания. Например, до 7 г. са телесните преживявания, след това до 14 г. емоционалните, а след това интелектуалните. Наказанията не изграждат уверени и справящи с трудностите хора. Начини на поощряване и подкрепа на децата водят до благосъстоянието на децата. Политиките трябва да подкрепят родителите.

/АБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 12:17 на 25.11.2025 Новините от днес

В сайта на ВКС е публикуван актуален списък със съдии, одобрен от Общото събрание на Наказателната колегия на съда във връзка с реда по Глава тридесет и първа „а“ от НПК за разследване на престъпления от общ характер, извършени от главния прокурор или от негов заместник

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация