site.btaОБНОВЕНА Религия няма да се учи задължително, а ще има избор между програми и едната от тях ще е "Добродетели и етика", каза министър Красимир Вълчев

Няма да се учи задължително религия, а в образователната ни система има термин за задължителноизбираем час. Той означава, че часът е задължителен и в рамките на този час има възможност за избор. Изборът ще бъде между програми и религия конфесионално няма да се учи задължително. Целта на този час е да усилим възпитателната функция в българските училища и възпитанието в добро, и в добродетели, каза днес на пресконференция министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който представи концепция за изучаването на добродетели и религии в българските училища. 

Обещахме до 8 май да публикуваме концепция за алтернативната програма "Добродетели и етика" и тази концепция има за цел да онагледи нашата визия като цяло за учебния предмет, който предлагаме да се включи в задължителния учебен план. Представяме тази програма единствено и само, тъй като за другите две алтернативни програми, които предвиждаме - "Религия - православно християнство" и "Религия - ислям", ще се встъпи в голяма степен на съществуващите програми. Този документ е само основа за обсъждане, ще се изработва програмата, ще се доработва и самата визия, но ние искаме да публикуваме такъв документ, по който текст да се проведат дебатите, обясни образователният министър. 

Той коментира също "въпроси и внушения по темата за изучаването на добродетели и религии".

И в момента в образователната ни система има религия, има и програми по добродетели. До голяма степен при разработването на програмата, която вече сме публикували на нашия сайт - програмата "Добродетели и етика", сме стъпили на опита от другите страни, където има такива алтернативни програми, на опита на българските училища с такива алтернативни програми и на това, което смятаме, че децата трябва да придобият като отношения и нагласи съм света, обясни министър Вълчев. Той отбеляза, че това е възпитателната функция на българското училище. 

"Отново искам да повторя, да потретя, че това не е окончателен проект и той е само основа за обсъждане, но сме длъжни да дадем яснота как си го представяме. И един от пропуските ни беше, че не публикувахме такава концепция и се даде възможност да се злоупотребява с някои тези, включително с това, че ще се учи задължително религия и че църквата, или свещеници ще влязат в училище. Учебният предмет няма да се води от свещенослужители, дори и конфесионалните програми, а ще се води от учители, придобили квалификации в университетите. Това е другото внушение, което искаме да опровергаем и ясно да кажем, че няма да влизат свещенослужещи в училищата", заяви образователният министър.

Той увери, че учебният предмет няма да доведе до допълнителна натовареност и допълнителният час ще бъде въвеждан поетапно. В първи-четвърти клас имаме по-голяма маневреност, в по-горните класове - по-малка, но във всички случаи той ще бъде в рамките на общия брой часове в раздел "А" и в раздел "Б". Това са задължителните часове и няма да има увеличаване на общия брой часове на учениците. Предвидили сме да направим цялостни промени в рамковите учебни планове, цялостна реформа, но тя ще изисква повече време, обясни министър Красимир Вълчев. 

По думите му и по трите учебни програми, свързани с добродетелите и религиите, ценностното формиране у учениците ще бъде свързано с т.нар. универсални човешки ценности, за които имаме съгласие. Имаме и наблюдения за децата, които сега са включени във факултативен учебен час по религия, са по-добри, имат по-малко зависимости и пороци, дори им се повишават и образователните резултати, каза министър Вълчев.  

Той отбеляза, че темата за изучаването на религиите не е най-важната реформа в образованието. Важни са и промените в учебните програми, промените в учебните планове и в оценяването на учениците, промените в образователната структура, които ще представим за обсъждане, подготовката и квалификацията на учителите, обясни министърът. Може би до края на месеца или в началото на юни ще представим концепция за промяна в рамковите учебни планове - по кой предмет колко са часовете. "Отворили" сме и реформата в оценяването на учениците, която е ключова и начинът, по който ги оценяваме, формира културата им на учене. Промените в Закона за предучилищното и училищното образование през този месец ще предложим за обществено обсъждане, като в него ще бъдат засегнати 20 теми. Всяка от тях е важна, темата за учебния час по добродетели и религии е една от тези 20 теми, но тя е една от най-коментираните, отбеляза министърът. 

В отговор на въпрос министър Красимир Вълчев каза, че "е реалистично в първата година предметът да се въведе за един клас - от първи клас, ако се приеме от Народното събрание". Учебниците ще се изготвят от екипи, които са ги подбрали издателствата. По-трудният въпрос е учебната програма, а учебникът следва учебната програма. Голямата и по-важната задача на Министерството на образованието и науката е да изготви учебните програми, особено тази по "Добродетели и етика", която ще бъде нова, каза министър Вълчев. Той добави, че и трите програми по предмета ще са подчинени на една цел, свързана с общочовешките ценности.

Попитан какви ще са темите, които ще се изучават в първи клас, образователният министър отговори, че в начален етап основното съдържание в програмата "Добродетели и етика" се формира от ключови теми за морала. В първи клас то ще е ориентирано около въпроси за добро и зло, доверието и вярата, щедростта, важността на семейството и приятелството, учтивостта, почитта към родителите и учителите, грижата, личните емоции, чувствата и желанията, семейните, националните и религиозните празници.  
 

 

/ХТ / ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 09:27 на 10.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация