site.btaОБНОВЕНА Констатирано е отклонение в една от системите на F-16 след кацане, но това не значи, че самолетът е счупен, каза генерал-майор Николай Русев


След кацането на самолета е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не значи, че самолетът е счупен. Това каза командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев на брифинг относно F-16 Block 70. Той уточни, че докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално и летателното приемане на самолета на по-късен етап.
Процедурата по приемане на самолета е в ход. Тя се дели на две части – техническо и летателно приемане, каза той и уточни, че процедурата е продължителна и самолетът не е приет. Самолетът ще бъде приет, когато и двете процедури са изпълнени, добави той. След техническата процедура се изпълняват минимум два полета с участието на български пилот. След като самолетът кацне и е изпълнил тези два полета, и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, тогава ние приемаме самолета и той влиза на експлоатация в българските Военновъздушни сили, обясни още Русев. Работим заедно с екипи на „Локхийд Мартин“ и Военновъздушни сили на САЩ, които ни помагат да усвояваме самолета, да го приемаме, каза той и добави, че всеки един детайл, всяка една система трябва да бъдат проверени, всички номера дали отговарят на това, което е въведено в системата за логистична поддръжка.
Допълнителен риск за летците, за техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема, заяви Русев. По думите му самолетът ще лети тогава, когато е готов да бъде пуснат в полет. Сигурен съм, че със следващите самолети, които ще пристигнат в България съвсем скоро, процедурата ще бъде силно облекчена, тъй като вече ще сме проходили веднъж по целия път и ще ни бъде значително по-лесно. Докато се усвоява F-16, ние ще носим бойното дежурство с МиГ-29, уточни той.
Министърът на отбраната Атанас Запрянов каза, че използва случая по повод на появилия се дебат на политическо и военнотехническо ниво относно приемането на въоръжение на самолетите F-16 Block 70 и тяхното осигуряване в жизнения цикъл на тяхната експлоатация, да бъде свикана тази пресконференция.
Доставката по сключения през 2019 г. договор с правителството на Съединените щати включва доставката на осем броя самолети F-16 Block 70 и пакет от оръжия, симулатори, материални средства за тяхната експлоатация, каза министърът. Процедурата по избор и сключване на договора беше извършена от Министерството на отбраната с участието на специализирана военнотехническа комисия, със специализирана съвместна работна група от другите ведомства, посочи Запрянов. И добави, че всички финансови средства по придобиване на самолета са осигурени и осигуряват доставката на пълния пакет. Осигурени са и средствата за подготовка на инфраструктурата в трета авиационна база и е в ход нейното изграждане. Средствата, които са необходими за гаранция и експлоатация в жизнения цикъл, също се имат предвид, когато се сключваше договорът. Наясно сме с необходимостта за средства и резервни части, които се договарят с правителството на САЩ за осигуряване на жизнения цикъл на самолетите, каза Запрянов.
F-16 Block 70 е самолетът, който е необходим на българските Военновъздушни сили, посочи началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов. По думите му в процеса на модернизация и трансформация на българската армия F-16 Block 70 е основен елемент със своите способности за наблюдение, разузнаване, целеуказване, водене на въздушен бой и нанасяне на удари по наземни и морски сили. Самолетът използва широка гама от най-съвременни сензори и въоръжение, присъщо на самолети от пето поколение. Осигуряването и достигането на пълни оперативни способности на тази високотехнологична платформа е предизвикателство не само за Военновъздушните сили, но и за цялата армия, каза Ефтимов. Той уточни, че от оперативна гледна точка, това е целесъобразният избор за интегрирането на нашите Военновъздушни сили в общата система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. Върви процесът по техническо летателно приемане на самолета, приемането на въоръжение и въвеждането в експлоатация, каза още той.
БТА припомня, че първият български изтребител F-16 Block 70 беше посрещнат официално на 13 март по време на тържествена церемония в Трета авиобаза в с. Граф Игнатиево.
Първият български самолет F-16 Block 70 се приземи на 2 април в Трета авиобаза в Граф Игнатиево. Самолетът, доставен за българските Военновъздушни сили (ВВС) от „Локхийд Мартин“, е учебно-боен (двуместен) самолет. Експлоатацията му ще започне след неговото техническо и летателно приемане от ВВС на България. Този самолет и останалите F-16 Block 70, които „Локхийд Мартин“ произвежда за българските ВВС по първия договор, ще бъдат пребазирани поетапно в нашата страна до края на 2025 г., съобщиха от Министерството на отбраната. Военновъздушните ни сили ще разполагат с една ескадрила F-16 Block 70 до края на 2027 г., когато в страната ще бъдат доставени още осем самолета по втория договор с „Локхийд Мартин“.
По-рано днес лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че "Радев подшушнал на журналистите, които са били с него, че бил развален F-16 и не лети, та да питат Запрянов. Питали са го. И му казах на Запрянов още днес - шефът на Военновъздушните сили да бъде уволнен, ако е вярно това, което е подшушнал Радев", каза още Борисов. "Как ще вземе строшен самолет за 100 млн. долара", коментира Борисов.
За F-16 платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме много трудно и скъпо, но такъв беше изборът на г-н Борисов 2019 г., каза президентът Румен Радев в отговор на въпрос има ли проблем с изтребителя F-16.
/ВД/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина