site.btaОбщина Варна подготвя изграждане на иновативен център и обособяване на индустриални зони

BOBSTH 06:30:01 15-08-2019
AM1559BO.010 06:30
Варна - празник - кмет - интервю

Община Варна подготвя изграждане
на иновативен център и обособяване
на индустриални зони


Варна, 15 август /Мила Едрева, Данаил Войков, БТА/
Варна има огромен потенциал за развитие и инвеститорският интерес ще се засили особено с изграждането на магистрала "Хемус, каза в интервю за БТА кметът Иван Портних. По случай празника на града - 15 август, той сподели докъде е стигнало изпълнението на най-важните за общината проекти.
Според Портних се работи активно по обособяването на индустриални зони, които да задоволят инвеститорския интерес към региона. Планирано е и създаване на зона за високи технологии, в чието изграждане ще участват университети и научни звена от града.
Кметът е уверен, че настоящата територия на пристанище "Варна Изток" скоро ще стане част от градската среда, а там трябва да бъдат изградени яхтен порт, модерен пасажерски терминал и голям съвременен експо- и конгресен център, от какъвто Варна има остра нужда.
В деня на празника Портних зарадва варненци, че цените на картите за градския транспорт за ученици, студенти, пенсионери и хора в неравностойно положение ще бъдат намалени, а останалите хора ще продължат да се возят за 1 лев.
Кметът увери още, че до месец ще бъде обявен международен конкурс, чрез който да се реши дългогодишният проблем с един от най-атрактивните терени в центъра на града, по-известен като Дупката.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Г-н Портних, на какъв етап е изграждането на индустриална зона във Варна?
Отговор: Работим по четири проекта, насочени към създаване на възможности за инвеститори, търсещи индустриални зони. Естествено, в това отношение много важно условие е изграждането на автомагистрала "Хемус" и затова се радвам, че тя е приоритет на правителството и процесът по построяването й вече е необратим.
Може би в най-напреднал стадий са нещата за Западна промишлена зона. Трябва да се довършат някои процедури в кадастъра, за да може кажем, че вече е урегулирана. Там земята е почти 100 процента частна собственост, но урегулирането на територията е изключително голяма крачка напред, да дадем възможност на тези хора да имат инициатива. С други думи предназначението на тези територии е ясно - това е промишлена индустриална зона и имаме реални възможности за инвеститорите и то в чертите на града.
Проблемът е, че мащабът на индустриалната зона и изискванията на част от инвеститорите надскачат далеч възможностите на Западна промишлена зона. Точно по тази причина подписахме меморандум за сътрудничество със съседните общини около Варненското езеро - Аксаково, Белослав и Девня. В момента върви изграждането на пътя Девня - Белослав. Благодаря на правителството, че отпусна средства за това, защото по този начин на практика завършва асфалтовият пръстен около езерото.
От друга страна, община Варна като територия няма как да предложи големи по размер терени и точно затова работим със съседните общини, тъй като те имат площи. Докато Варна има потенциал да осигури нормалното функциониране на бъдещите проекти. В Аксаково в момента върви изработването на общ устройствен план за територия от около 10 000 декара. След приемането му и смяната на статута на земите, там ще стане една от опорните точки за развитието на индустриални или промишлени инвестиции в региона, тъй като е в близост до пристанище, летище, ЖП превоз, магистрала.
Отделно работим и с община Девня, тъй като там е пристанищният терминал "Варна Запад" и е естествено тази зона да е атрактивна за инвеститори. Там е обособена територия от около 4000 декара, които поетапно се надявам община Девня да успее да изкупи от сегашните собственици и така зоната също да се превърне в друга опорна точка за инвестиции в индустриални промишлени предприятия.

Въпрос: Има ли достатъчно сериозен инвеститорски интерес към Варна и региона?
Отговор: Има и той нараства. Все повече инвеститори идват да проучват възможностите. Истината е, че идват и много компании от Китай и Турция. Затова нашият ангажимент е максимално бързо да успеем да обособим територии с индустриално предназначение, защото, особено с изграждането на "Хемус", интересът ще става все по-голям. Убеден съм, че ще дойде моментът да си избираме вида инвестиции, които искаме да се случват в региона. За мен например е нормално да търсим по-високо технологични производства в региона на Варна. А и инвеститорите в такива производства биха били мотивирани да изберат града ни на базата на потенциала - университети и млади хора, който той има.
Не на последно място през последните години получихме и сериозна подкрепа от правителството, което ни прехвърли редица терени в района от Аспарухов мост на запад. Общината вече има там около 700 декара, Медицинският, Икономическият и Техническият университет в града притежават общо над 300 декара, там е и Институтът по хидро- и аеродинамика. Тази зона я планираме за изграждане на иновативен хай-тек парк. Държавата обяви като приоритет изграждането на подобни иновативни центрове през следващите години. Безусловно Варна трябва да заеме своето достойно място в този процес и да развие една територия за иновации, наука, развитие на аутсорсинг- и IT-сектора.

Въпрос: Кога ще бъде разширена Синята зона и планира ли общината обособяването на Зелена, както е например в София?
Отговор: Допреди година Варна нямаше регулация на паркирането в централната част. Към днешна дата мога да кажа, че Синята зона функционира нормално, тя създава ред и по-голямата част от варненци я приемат много положително. Сега има дебат дали да действа и в събота и неделя. Живеещите в центъра настояват да е така. От друга страна обаче, а и практиката в другите градове показва, че през почивните дни не е редно да функционира, тъй като основното натоварване е през делниците.
Иначе приходите от Синята зона са дори по-високи от планираните. Всички постъпления се заделят и ще бъдат за възстановяване на тротоарните настилки в централната градска част.
Готови сме с въвеждането на втория етап на Синята зона. Това обаче е свързано с приключване на процедурата за избор на изпълнител за рехабилитация на улиците, които ще бъдат обхванати, тъй като няма как да положим маркировка върху разбити настилки. Успоредно тече и избор на изпълнител на маркировката и поставянето на знаците. Истината е, че живеещите в района настояват за по-бързото разширяване на зоната, тъй като натискът на приходящите автомобили към центъра, които не искат да влязат в сегадействащата зона, се стоварва върху периферията. Надявам се с втория етап на Синята зона в широкия център вече да се въведе нормален режим на паркиране.
Що се отнася до Зелената зона, за мен е правилно поетапно да вървим в тази посока, за да може въвеждането на такава регулация да е от полза, както за живеещите в района, така и за всички останали варненци. Но нека първо да реализираме втория етап на Синята зона, да видим как ще функционира и тогава да вземем мотивирано решение за следващите ни действия.

Въпрос: Как ще се процедира с един от най-атрактивните терени в центъра на Варна, известен повече като Дупката?
Отговор: Тази язва стои десетилетия. В крайна сметка благодарение на помощта на правителството и след доста процедурни стъпки теренът вече е собственост на община Варна. В момента върви ликвидация на търговското дружество на предния собственик, за да не може да има някакви финансови спекулации и претенции във времето. Досега мястото се ползваше за паркинг, който предните собственици са отдавали под наем. Този договор е изтекъл. Сега във владение ще влезе общинското предприятие "Паркинги и синя зона" и то ще събира приходите от паркинга докато не се вземе решение как да се развива мястото.
В момента върви процедура по публично обсъждане на идеи за бъдещето на този терен - анкети, срещи с граждани, с браншови организации. Целта е до средата на септември да съберем идеи и на тази база да направим задание за международен конкурс за бъдещето на мястото. Така както направихме за сградата на библиотеката. Когато обявихме международен конкурс за нея, имаше огромен интерес - участваха над 340 проектантски бюра от повече от 30 държави, и журито, което също беше на много високо ниво, имаше възможността да избере най-доброто. Всичко се случваше открито и всеки можеше да следи процеса отблизо. Тази добра практика искаме да приложим и за Дупката. Надявам се до края на септември да сме обявили международния конкурс.

Въпрос: Кога ще започне строежът на новата сграда на Библиотеката?
Отговор: Пред обявяване на процедура за избор на изпълнител сме. Надявам се в рамките на няколко седмици да стане. Почти на финала сме и за обявяване на избор на изпълнител за новата сграда на Математическата гимназия. Имаме изготвено задание съвместно с ръководството на училището. Опитали сме се да създадем концепция не просто за сграда, а за училище от ново поколение, което да е пример не само за Варна, а на национално ниво.
Искрено се надяваме на подкрепата на правителството за тези два емблематични проекта за града ни. Още повече, че те се вписват изцяло в един от големите приоритети на кабинета - образованието. Варна може да се гордее със своята система от училища и университети, но за да се развиваме и да отговаряме на най-новите тенденции, тези две сгради са ни необходими. Така ще отговаряме и на нуждите, които ще се появяват тепърва и към днешна дата дори не можем да си представим.
Сградата на Библиотеката например ще е около 17 хиляди квадрата. Но целта не е да направим книгохранилище в центъра на Варна. Това ще е пространство, средище, за образователни, културни, социални събития. Самата сграда е проектирана така, че вътрешното разпределение да се променя лесно, за да се адаптира към различни нужди. Водим разговори на единия етаж да бъде изграден познавателен музей за най-малките варненци. Нещо като "Музейко" в София.

Въпрос: През това лято емблематичната за Варна Шишкова градинка остана разкопана. Защо се забави ремонтът й?
Отговор: Вярно е, че проектът се забави и няма как да не отправя упрек към изпълнителите, заради което ще предприемем и мерки. Имаше и обективни причини за неспазването на сроковете. Имам предвид откритите археологически находки. От Регионалния исторически музей /РИМ/ направиха предписания по запазването и консервацията им и проектът трябваше да бъде преработен. Вече имаме подадени от архитектите и проектанта решения как да стане експонирането на намерените находки. Най-късно в началото на следващата седмица би трябвало да ни предадат и техническата част на тези проекти, защото в момента са чисто идейни.

Въпрос: Ще има ли връзка между намереното в района на Шишковата градинка и откритата крепостната стена и порта на античния Одесос вблизост до жп гарата в града?
Отговор: На ул."Цар Симеон" продължаваме да работим със специалистите от РИМ. Очаквам от тях окончателно становище колко още от стената трябва да бъде разкрита и как да бъде експонирана. Там ще стане културно-исторически обект. Хубавото е, че всички находки, които коментираме, са в обхвата на пешеходния ринг, който изградихме, за да бъде улеснен достъпът до забележителностите на града ни.

Въпрос: Кога Варна ще "усвои" пристанище "Варна Изток"? Отворената територия вече е едно от любимите места в града?
Отговор: Убеден съм, че съвсем скоро пристанището ще се превърне в част от градската среда. Такъв процес е протекъл във всички модерни градове, независимо на кой континент са. А Варна е изключително облагодетелствана, тъй като имаме терминала "Варна Запад", където относително лесно могат да се разширяват пристанищните мощности. На "Варна Изток" се товари основно зърно, а тази дейност за общината всъщност носи основно загуби, тъй като целият тежък трафик от камиони нанася големи щети на пътната инфраструктура. Не е логично това да продължава.
В момента още 44 декара са освободени от пристанищни дейности. Подчертавам ясно - идеята не е тази зона да стане цялата със заведения и дискотеки. Цялостното развитие на територията ще бъде очертано с приемането на общ генерален план, който според мен трябва да бъде направен пак след обявяване на международен конкурс. Така тази зона ще се превърне във визитна картичка не само на Варна, а и на България.
За мен в този район трябва да се развие модерен пасажерски терминал. След спирането по геополитически причини на круизните кораби в Черно море, сега нещата постепенно се променят и за следващата година има вече 6 заявки за кораби, които да посетят Варна. Така че ние трябва да имаме съвременен терминал, особено като се има предвид, че този тип туристи могат да идват целогодишно, а не само през лятото. В тази зона на настоящето пристанище трябва да има и яхтен порт. Моето мнение е, че там трябва да се предвиди и изграждането на съвременен експо- и конгресен център. Варна има огромна необходимост от такава сграда. Ние сме с добро географско позициониране и градът ни е много интересен за провеждането на всякакъв вид международни мащабни конгреси и изложения, но нямаме материална база, която да предложим.
Ако преди две години Варна беше в транспортна изолация, то нещата се промениха. Градът ни вече е достъпен от 16 европейски летища през цялата година. Ефектът от тези промени се видя още през миналата зима, когато градските хотелиери отчетоха най-рекордната си посещаемост за цялата им история и са много доволни. Така че промяната на "Варна Изток" и изграждането на такъв експо- и конгресен център ще даде реално целогодишен поминък на много хора в града. Радвам се, че и правителството гледа в тази посока и съм убеден, че поетапно ще направим каквото е необходимо.

Въпрос: След построяването на новия булевард какви промени предстоят в линиите на градския транспорт и в цените на билетите?
Отговор: С двата проекта за интегриран градски транспорт, които реализирахме до този момент, придобихме 85 нови автобуса и 35 нови тролейбуса, които са по улиците на града ни. Сега кандидатстваме за електробуси, тъй като това е екологично чист транспорт и не замърсява въздуха. В момента върви внедряването на система по изискване на НАП по отношение на фискалната отчетност при билетната система. Не е вярно, че тя не работи, просто трябва да изпълним изискванията на данъчната агенция. Надявам се в рамките на месец да имаме абсолютно действаща билетна система.
В момента върви наблюдение на трафика през летния период, защото с новия булевард безусловно се промени пътникопотокът. В близките дни ще внесем предложение до ОбС за намаление в цените на картите и преференциални условия за пенсионерите, хората в неравностойно положение, студентите и учениците. Ще подобрим условията за тези групи, за да могат да ползват по-ефективно градския транспорт. Намерихме резерви. Засега цената на билета ще бъде запазена - 1 лев, тъй като бях поел такъв ангажимент в началото на мандата.

Въпрос: Тъй като идват местни избори няма как да подминем въпроса дали сте готов отново да се кандидатирате за кмет или вече сте изморен от управлението?
Отговор: Рано е още да коментираме темата. Знаете, че върви процес на номинации в рамките на партия ГЕРБ в цялата страна. Варна не прави изключение. Аз благодаря на структурите за подкрепата. Уморен не съм в никакъв случай.
Мисля, че няма кой да отрече това, което успяхме да постигнем като управление на града в различните сфери - детски градини, детски площадки, спортни площадки, училища, пътища. Считам, че това, което поехме като ангажимент преди 4 години, сме го изпълнили и сме направили много повече. Самият факт, че през 2013 година, като стъпих в мандат, бюджетът на общината беше около 200 милиона лева, а сега е 500 милиона /може би при актуализация ще е над тази сума/, показва, че градът се развива, местните приходи се увеличават, икономиката расте. Това е и показател колко активно сме работили и продължаваме да работим по линия на европейските програми. Използвали сме всяка възможност за решаване на проблеми на града.
Разбира се, когато показахме висока ефективност като управление, получихме и безпрецедентно голяма подкрепа от правителството, за което съм благодарен и се надявам да продължи да е така. Така че съвсем спокойно можем да застанем пред нашите съграждани, защото това, което сме обещали, сме го изпълнили, дори сме направили повече. Варна заслужава подобен темп на развитие, варненци го заслужаваме.
Градът има огромен потенциал, има сфери, които тепърва ще имат видима проява и ще донесат осезаема добавена стойност за града. Говоря за IT сектора, използването на потенциала на университетите. Чуждите инвеститори търсят образовани и квалифицирани хора и се радвам, че тук успяват да намерят такива.
/АМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 23:10 на 29.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация