site.btaВ Москва се състоя извънредно заседание на Светия Синод на Руската Православна Църква
BOBSTH 10:20:01 21-10-2019
AM1018BO.002
/ПП/РПЦ - извънредно заседание на Светия Синод
В Москва се състоя извънредно заседание
на Светия Синод
на Руската Православна Църква
На 17 октомври 2019 година в Патриаршията и Синодална резиденция в Даниловския манастир в Москва, под председателството на Светейшия Патриарх на Москва и на цяла Русия Кирил, се състоя извънредно заседание на Светия Синод на Руската Православна Църква.
Основният дневен ред беше обсъждането на ситуацията, създадена в Гръцката Православна Църква след проведения извънреден архиерейски събор по украинския църковен въпрос на 12 октомври 2019 година.
Светият Синод прие Изявление, в което упълномощи Светейшия Патриарх Кирил "да прекрати поменуването на имената на Блажения Атински Архиепископ на цяла Гърция в диптихите в случаи, ако Предстоятелят на Гръцката Църква започне в богослуженията да споменава главата на която и да е от разколническите групировки или да предприеме други действия, свидетелстващи за признаването от него на украинския църковен разкол".
Кратко Изявление на Светия Синод на Руската Православна Църква за ситуацията в Гръцката Православна Църква
Пълният вариант на Изявлението на български език можете на прочетете на сайта на храма-подворие: http://podvorie-sofia.bg/bg/
На 17 октомври 2019 година на заседание на Светия Синод на Руската Православна Църква беше прието изявление за създалата се ситуация в Гръцката Православна Църква след провеждането на извънредния архиерейски Събор, който предлага "да бъде призната ... автокефалията на Православната Църква на независимата Украинска република".
Доколкото оглавяваната от Киевския митрополит и на цяла Украйна Онуфрий самоуправляема Украинска Православна Църква пребивава в канонично единство с руската Православна Църква и към никого не се е обръщала за автокефалия, очевидно е, че става дума за признаване на разколническото общество в тази страна.
Тъжно е, че заради необходимостта да се бърза и едностранното признаване на неканоничното разколническо съобщество Блаженият Архиепископ Йероним се основава на редица грешки и лъжливи аргументи, опровергани нееднократно не само от йерарсите, учените и богословите на Руската Православна Църква, но също и от много видни архипастири, пастири и богослови на Гръцката Православна Църква.
Твърдението на Блажения Архиепископ Йероним, че "Православната Църква на Украйна ... всякога е оставала в каноничната църковна юрисдикция на Майката Църква - Вселенската Патриаршия" не отговаря на действителността. През 1686 година Светейшият Константинополски Патриарх Дионисий и Светият Синод на Константинополската Църква Киевската митрополия е била предадена под юрисдикцията на Московската Патриаршия. В продължение на 300 години каноническата юрисдикция на Московската Патриаршия над Киевската митрополия е признавана от цял свят, в това число и от Гръцката Православна Църква. При това, съгласно свещените канони на Църквата, споровете за териториалната юрисдикция имат срок на давност не повече от тридесет години (VI Всел. 25).
Не съответства на действителността и твърдението на Блажения Архиепископ Йероним, че заради "отсъствието на Московската Патриаршия на Критския Събор през 2016 година не е била предоставена възможност за обсъждане на въпроса за предоставената автокефалия". В действителност, темата за автокефалията е била изключена от дневния ред на Събора много по-рано по настояване на Патриарх Вартоломей.
Руската Църква се съгласи окончателно за изключването на тази тема от дневния ред на Събора едва, след като през януари 2016 година Патриарх Вартоломей в присъствието на други Предстоятели увери, че Светата Константинополска Църква няма намерение да предприема никакви действия, които имат отношение към църковния живот в Украйна, нито на Свети и Велик Събор, нито след Събора.
Посочените в доклада на Блажения Архиепископ Йероним и по-рано нееднократно опровергани аргументи точка по точка следват позицията на Константинополската Патриаршия. Само че възникват съмнения, споделя ли ги напълно Гръцката Православна Църква? За отсъствието на единомислие между йерарсите на Гръцката Църква по дадения въпрос и за това, че гласовете на несъгласните с признаването на украинския разкол са били игнорирани, свидетелства Кифирския митрополит Серафим.
Новосмирнският митрополит Симеон в писмото си обръщение към Събора на йерарсите и неговият Блажен Председател, отбелязва, че предоставянето на автокефалия на Украйна при тези условия, в които тя е предоставена, "няма нищо общо с другите автокефалии, които по-рано са били предоставени" от Константинополската Патриаршия.
Керкирският митрополит Нектарий, който не е имал възможност да присъства на извънредния Събор на йерарсите на своята Църква, се обръща към Събора с писмо, в което призовава "да се отложи приемането на решение".
Пирейският митрополит Серафим, известен като специалист по църковно-канонично право, не само е предоставил на вниманието на Събора изчерпателно изследване, в което опровергава убедително с аргументи изложеното в доклада на Предстоятеля на Гръцката Църква, но и в своето устно изложение подлага на остра критика така наречения обединителен събор на разколниците в Украйна през 2018 г.
Решенията на Събора на йерарсите в Гръцката Църква се приемат с гласуването на всички участници. Само че нито по въпроса за признаването на украинските неканонични съобщества, нито по въпроса за утвърждаването на решението на Постоянния Свети Синод на Гръцката Православна Църква в Украйна, не се проведе гласуване на епископите. За това, в частност, заявява и Кифирският митрополит Серафим...
В открит достъп обаче, няма официален документ с подписите на гръцките архипастири, който би могъл да бъде считан за свидетелство за единното съборно решение на Поместна Църква... Възникват сериозни опасения, че съборният начин на приемане на решения, осветен от думите на светите апостоли: "Угодно бе на Светаго Духа и нам" (Деян. 15:28), и хилядолетната история на Едната, Свята, Съборна и Апостолска Църква, в дадения случай е нарушен.
Положението на Гръцката Църква, съществено ограничена в своето автокефално устройство, се усложнява от двойната юрисдикция на значителна част от нейния епископат, който канонически зависи от Константинопол. Тези йерарси, например, са изпратили циркуляри в Константинополската патриаршия с искане за незабавно признаване на новосъздадената псевдо-църковна структура. Тези, които са намерили в себе си смелост да изобличат открито заблужденията на Константинополския Патриарх и да встъпят с него в дискусия, са били заплашвани, че към тях ще бъдат предприети дисциплинарни мерки. Те са обвинявани в предателство и в липса на патриотизъм.
Тъжно е, че по такъв начин заслугите на гръцкия народ в разпространението на Православието се разменят за мимолетни политически изгоди и подкрепа на чужди на Църквата геополитически интереси. Тези спекулации с националните чувства обаче няма да имат успех. Те не могат да подкопаят единството на вярата ни, купена с кръвта на новомъчениците и изповедниците на нашите Църкви. Те няма да прекъснат единството на нашата аскетическа традиция, съзиждана от подвизите на много преподобни отци и подвижници. Те няма да унищожат вековната дружба между гръцкия и славянските народи, заплатена с кръвта на руски войни и закалена в общата борба за свободата на братския гръцки народ.
Ние пазим молитвеното общение с нашите събратя в Гръцката Православна Църква и ще съхраним с нея живата молитвена, канонична и евхаристийна връзка чрез тези архипастири и пастири, които застанаха и занапред ще застанат против признаването на украинския разкол, които няма да се опетнят със съслужение с разколнически лъжейерарси, но ще покажат пример на християнско мъжество и твърдо стоене за истината Христова.
Заедно с това, ние разбираме, че свещените канони на Църквата осъждат тези, които встъпват в молитвено общение и съслужение с извергнати от сан и отлъчване от общение. Във връзка с това прекратяване на молитвеното и евхаристийно общение с тези архиереи на Гръцката Църква, които са встъпили и ще встъпят в такова общение с представителите на украинските неканонични разколнически съобщества. Така също, ние не благославяме извършването на поклоннически пътувания в епархии, управлявани от споменатите архиереи.
Светият Синод на Руската Православна Църква упълномощава Светейшият Патриарх на Москва и на цяла Русия Кирил да прекрати поменуването на имената на Блажения Атински Архиепископ на цяла Гърция в диптихите в случаи, ако Предстоятелят на Гръцката Църква започне в богослуженията да споменава главата на която и да е от разколническите групировки или да предприеме други действия, свидетелстващи за признаването от него на украинския църковен разкол.
Руска Православна Църква в София
/АМ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина