site.btaОмбудсманът Диана Ковачева е против нова индексация на цените на мобилните услуги

Омбудсманът Диана Ковачева е против нова индексация на цените на мобилните услуги
Омбудсманът Диана Ковачева е против нова индексация на цените на мобилните услуги
Снимка: Омбудсман на Република България

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов, в което настоява да се защитят интересите на потребителите на мобилни услуги при нова индексация и увеличение на цените, този път за 2024 г. Това съобщиха от пресофиса на обществения защитник.

Диана Ковачева посочва необходимостта от обективен анализ за нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и изясняване на причините, поради които мобилните оператори и тази година ще се възползват от възможността да увеличат цените си и чрез индексирането им. 

Поводът за препоръката на омбудсмана е намерението на „Виваком България“ ЕАД, за поредна година, да индексира цените на услугите с увеличение от 4,3%, което се равнява на инфлационния индекс за 2023 г., обявен от Националния статистически институт.

„През изминалата година този проблем бе на вниманието на институциите и тогава изразих категорично становище против индексирането на цените на мобилните услуги с инфлацията. Представих конкретни аргументи, които сега се налага отново да поставя на Вашето внимание, тъй като смятам за обосновани, но пренебрегнати заради икономически интереси, в ущърб на българските граждани“, пише общественият защитник.

Тя изтъква факта, че е общоизвестно, че клиентите на мобилните оператори не могат да влияят върху съдържанието на договорите с мобилните оператори, дори често срещат пречки да се запознаят със съдържанието им преди подписване. 

Това е така, защото за клаузата в договора за индексация не се изисква изрично съгласие на клиента, за разлика от клаузи като „влизане в сила на договор“, „съгласия за обработка на лични данни“, за които може да се заключи, че потребителят е имал възможност да ги договори. Диана Ковачева е категорична, че клаузата в договора за индексация не позволява на потребителите да преценят икономическите последици от сключването на договора. 

Миналата година омбудсманът сезира председателя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗП) и поиска проверка, която да установи дали се нарушава конкуренцията на пазара на електронните съобщителни услуги по Закона за защита на конкуренцията. Поводът тогава беше индексацията по едно и също време на цените на месечните абонаментни планове с 15,3% и при трите оператора – „Виваком България"“ ЕАД, „Йеттел България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД, със средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., публикуван от Националния статистически институт.

/МК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:07 на 09.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация