site.btaОБНОВЕНА Бюджетът на НЗОК за догодина бе одобрен от парламента на първо четене

Бюджетът на НЗОК за догодина бе одобрен от парламента на първо четене
Бюджетът на НЗОК за догодина бе одобрен от парламента на първо четене
Снимка: Минко Чернев, БТА/Архив

Парламентът прие на първо четене бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2024 г. Той бе подкрепен от 142-ма депутати от ГЕРБ-СДС, "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) и ДПС.  "Против" проектосметката на касата бяха 60 депутати от "Възраждане", "БСП за България" и "Има такъв народ", без "въздържал се".

Предвидените приходи и трансфери са в размер на 8 163 353 100 лв. Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на осем на сто, а в разчетите е отразен ефектът от увеличаване на размера на минималната работна заплата, максималния осигурителен доход и минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се. 
Съотношението на заплащане от страна на работодателя и здравноосигуреното лице за 2024 г. е 60:40.

Заложените разходи и трансфери са в размер на 8 163 353 100 лв., от които 7 630 931 400 лв. са за здравноосигурителни плащания. С планираните средства е предвидено закупуването на медицинска помощ в обхвата на задължителното здравно осигуряване, гарантирано от бюджета на НЗОК.

През 2024 г. се увеличават средствата за здравноосигурителни плащания за първична извънболнична медицинска помощ, специализирана извънболнична медицинска помощ , медико-диагностична дейност, болнична медицинска помощ, дентална помощ и за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели.
Предвидени са 15 млн. лв. за пренатален и постнатален скрининг. За дентална помощ са заложени близо 55 млн. лв. повече в сравнение с тази година. Намаляването на парите за лекарствата за домашно лечение е само с пет милиона лева, тъй като има неизпълнение на заложените в настоящия бюджет средства, посочва вносителят – Министерският съвет.   
Резервът, включително за непредвидени и неотложни разходи, съгласно чл. 26, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), е три на сто от събраните приходи от здравноосигурителни вноски и трансферите за здравно осигуряване от други бюджети и е в размер на 238 764 300 лв.

С преходните и заключителните разпоредби се въвеждат ограничителни мерки по отношение сключването на договори през 2024 г. с лечебни заведения за болнична помощ, които са получили разрешение за дейност за пръв път след 31 декември 2023 г. и/или в чието разрешение за дейност са включени нови дейности след 31 декември т.г. Предлагат се изменения и допълнения на Закона за здравното осигуряване, с които се предвижда министърът на здравеопазването, в качеството му на централен орган за покупки в сектор „Здравеопазване“, да бъде заменен с управителя на НЗОК по отношение провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки за лекарствените продукти, предназначени за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии.

Очакваните резултати, които се планира да бъдат постигнати през 2024 г. в рамките на заложените в бюджета средства за здравноосигурителни плащания, са обезпечаване на ефективното функциониране на системата на задължителното здравно осигуряване и осигуряване на здравноосигурените лица на достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ.

При дискусията председателят на здравната комисия Костадин Ангелов (ГЕРБ-СДС) посочи, че нямат нищо против заложените плащания и ще подкрепят проекта в тази част, но са против промените, с които управителят на Касата, а не както досега министърът, ще е централен орган при провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки за лекарствените продукти, предназначени за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии. За нас това предложение е порочно, защото лишава Народното събрание (НС) от възможността за контрол върху разплащането за лекарствата, обясни Ангелов. На второ място от ГЕРБ-СДС не подкрепят ограничението за сключване на договори с новите лечебни заведения. 

ПП-ДБ също застава зад проектобюджета на Здравната каса. Този бюджет е с рекордно увеличение, ако искаме устойчиви промени, не трябва непрекъснато да правим поправки и да политиканстваме, а да направим нещо устойчиво за хората, коментира Александър Симидчиев. В бюджета по думите му има политики и те са свързани с превенцията и правилата. Българските лекарства изчезват зад граница, защото са с по-ниска цена, обясни депутатът в отговор на критики. По думите му НС има ангажимент да приеме финансовата рамка, а качеството и организацията на здравеопазването не са ангажимент на парламента.

„Възраждане“, „БСП за България“ и „Има такъв народ“ (ИТН) се обявиха срещу план-сметката на Касата и обърнаха внимание, че пациентите продължават да доплащат около 50% за здраве от джоба си.

Според Георги Гьоков от „БСП за България“ този бюджет не дава решения на основните проблеми в здравеопазването. Директните плащания на пациентите продължават да затрудняват функционирането на системата и са рискови фактори, посочи той. Според цитирани от него данни около 1 % от българите са без здравни осигуровки, но няма политики за подобряване на този проблем. БСП не вижда и политики за контрол за харчене на публичните средства. 

Колкото и да нарастват средствата в бюджета на Касата, проблемите на хората в здравеопазването си остават едни и същи всяка година, налага им се да доплащат почти 50 на сто от джоба си, обясни една от причините, поради които „Възраждане“ не застават за бюджета, Маргарита Махаева. Според колежката ѝ Маргарита Генчева липсват специфични мерки, с които да се промени подходът към неосигурените лица. Наливаме един млрд. лв повече в същата бездънна каса, както миналата година, констатира тя.

Станислав Балабанов от ИТН обърна внимание, че това е най-големият институционален бюджет, рекорден е за догодина с над осем млрд. лв. Няма как да го подкрепим на първо гласуване поради липса на промяна в цялата философия, подчерта той. Все още около 50% се заплащат от пациентите, коментира и представителят на ИТН.  

Този бюджет на НЗОК е, може би, най-добрият, защити предложенията министърът на здравеопазването Христо Хинков. По думите му бюджетът е структуриран както трябва за медикодиагностични дейности, за извънболничната помощ, за да можем да се измъкнем от свръххоспитализацията.

НЗОК и бюджетът ѝ нямат нищо общо с промените в здравеопазването, които бяха изтъкнати, обясни Хинков. По думите му Касата би трябвало да отказва сключване на договори догодина с лечебни заведения за болнична помощ, които са получили разрешение за дейност за пръв път след 31 декември 2023 г. и/или в чието разрешение за дейност са включени нови дейности след 31 декември т.г.
С прехвърляне на средствата в извънболничната помощ ще има постепенно подобряване на състоянието в здравеопазването и оптимизирането му от гледна точка на доплащането от пациентите, подчерта министърът.

/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:24 на 02.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация