site.btaОБНОВЕНА Министърът на правосъдието да има водеща роля при номинирането на следващия главен прокурор, е сред предложенията за промени в Конституцията, каза Атанас Славов

Министърът на правосъдието да има водеща роля при номинирането на следващия главен прокурор, е сред предложенията за промени в Конституцията, каза Атанас Славов
Министърът на правосъдието да има водеща роля при номинирането на следващия главен прокурор, е сред предложенията за промени в Конституцията, каза Атанас Славов
Снимка: Цветомир Петров/БТА, архив

Едно от предложенията за промени в Конституцията, което е на „Продължаваме промяната - Демократична България“ (ПП-ДБ), е министърът на правосъдието да има водеща роля при номинирането на следващия главен прокурор при вече променена негова роля - с по-ограничени функции, с отпадане на надзора за законност и методическо ръководство. Това съобщи в предаването „На фокус“ по Нова телевизия министърът на правосъдието Атанас Славов. Цялата битка е главният прокурор да носи отговорност, добави той. Славов подчерта, че решението в крайна сметка ще е на парламента.

Трябва да е ясно, че прокуратурата разследва всички, които са извършили престъпления, изтъкна Атанас Славов. И отбеляза, че политическата отговорност се носи от министъра на правосъдието, а главният прокурор и прокуратурата участват в реализирането на наказателната политика на държавата, именно затова е важна връзката с Министерството на  правосъдието. В проекта на ПП-ДБ, по думите му, е предвидено да се намали мандатът на обвинител номер едно на 5 години, да няма толкова концентрирана власт, както и по-децентрализирана прокуратура, по-голяма автономност на главните прокурори.

На база на политическите разговори до момента Славов смята, че през юли промените в основния закон ще са в Народното събрание, но въпросът е дали ще има общ законопроект или отделни парламентарни групи ще предложат поотделно своите. Ако народните представители излязат във ваканция през август, първото гласуване ще е през септември, допуска министърът.

Според него конституционната реформа си заслужава, защото България трябва да бъде европейска правова държава, а не „пленена държава, както все още ни определят в някои доклади". 

Не е въпросът дали на нас ни харесва да сме с ГЕРБ или ДПС, промените в основния закон изискват големи мнозинства – 180 гласа или 160, отговори той на въпрос. Има една реалност в парламента, която няма как да бъде пренебрегната - ГЕРБ, ДПС, ПП-ДБ изразяват готовност за конституционни промени, обясни Атанас Славов.

Едно от предложенията за промени в Конституцията е свързано с института на служебния кабинет. За да сме последователни в принципите на парламентарното управление, трябва да бъде направена такава промяна, подчерта министърът. И добави, че целта не подобно изменение да бъде инструмент за атака срещу президента Румен  Радев.

Едната идея в тази посока предвижда, когато едно правителство излезе в оставка и не може да се избере ново, тогава президентът да определя кабинета в оставка за служебен, докато се проведат изборите, стана известно от думите на Славов. Тоест, да работи през двата месеца, през които се провеждат избори и се избира нов Министерски съвет, уточни той. 

Другата възможност, по която се дебатирало, е моделът в Гърция, където председателят на Върховния съд или на Сметната плата става премиер за ограничен период от време и после предава властта на редовното правителство. 

За конституционния проект на ДПС Славов смята, че в него има идеи, които могат да бъдат ползвани..

Той потвърди, че миналия петък е внесъл жалба във ВАС във връзка с начина, по който Борислав Сарафов е избран за изпълняващ функциите главен прокурор. По думите му Сарафов не би имал публичната подкрепа да изпълнява дълго, години, длъжността на главен прокурор, на второ място – началото на самия конституционен процес буквално означава, че при променената структура на съдебната власт, на прокуратурата, ще има изцяло нов избор на главен прокурор., съответно - на двата отделни съвета.

Славов съобщи, че за заседанието на ВСС следващия четвъртък е внесъл точка да се прекрати процедурата за избор на нов главен прокурор на основание допуснатото дело в Конституционния съд. Според разпоредбата на Административно-процесуалния кодекс е длъжен да го направи, но решението все пак трябва да се вземе от самия съвет, разясни министърът.

Мястото и ролята на следствието е важен дебат, коментира още министърът. Миналия петък парламентът подкрепи ветото на президента върху текстове от Закона за съдебната власт, свързани с НСлС. Аз предпочитам да се концентрирам върху съдилищата и прокуратурата като основни органи в съдебната власт, добави той.

Атанас Славов обясни, че се е съгласил да поеме поста на правосъден министър, защото  залогът е бил дали ще започне конституционната реформа или за пореден път този въпрос ще остане на заден план. Ако не бъдат покрити международните европейски стандарти за независимост на съдебната власт, за самоуправление на  съдилищата, за отчетност и отговорност на прокуратурата, ще подам оставка, заяви той. 

/ЛРМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:58 на 12.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация