Софийска градска прокуратура:

site.btaОБНОВЕНА Предполагаемата картина на Джаксън Полък, открита у нас, има посвещение на гърба за рождения ден на американска актриса

Предполагаемата картина на Джаксън Полък, открита у нас, има посвещение на гърба за рождения ден на американска актриса
Предполагаемата картина на Джаксън Полък, открита у нас, има посвещение на гърба за рождения ден на американска актриса

Предполагаемата картина на Джаксън Полък, открита у нас, има посвещение на гърба за рождения ден на американска актриса. „Посветено на моята много талантлива и скъпа приятелка Лорън Бекол, Честит Рожден ден“, пише на гърба на картината заедно с датата 16 септември 1949 г. и подпис. Датата съвпада с рождения ден на актрисата. Това обясни заместник-градският прокурор Десислава Петрова, говорител на Софийска градска прокуратура на брифинг пред медиите.

За откриването на картината се разбра вчера. Тя е иззета при акция на ГДБОП, в която има участие и на чужди служби. По реализацията се работи повече от месец. Досъдебното производство е започнато на 18 февруари.

Прокурор Петрова съобщи още, че във връзка с картината има изготвена експертна справка от двама експерти от Националната художествена галерия, както и експертиза, направена от тричленна комисия.

По думите ѝ експертната справка казва, че по стил, техника на изпълнение и художествена специфика, картината отговаря на естетическите особености, характерни за живописта на Джаксън Полък от периода 1945 г. -1950 г.

Експертизата посочва, че извършеният флуоресцентен анализ, който позволява да се открие точният химически състав на всеки цвят, използван в картината, показва, че пигментите в нея са подобни на пигментите, ползвани от Полък в други произведения. „Това е важен, но не е решителен елемент към авторската идентификация“, допълват експертите и казват, че полезно би било да се направи анализ на свързвателя на боите, което изследване изисква вземане на проба.

Предстои да се направи допълнителна експертиза на иззетата картина, за да се установи дали картината е оригинална творба и представлява движима културна ценност. Ще се използват инструментите на международната правна помощ, включително Европейски заповеди за разследване, за да се установят всички обстоятелства, свързани с евентуалното движение и пътя на тази картина, коментира още прокурор Десислава Петрова.

Предстои да се установи също дали картината има общо с Румъния, добавиха от прокуратурата и допълниха, че тя не е била обявявана за издирване и не е била каталогизирана.

При акцията на ГДБОП са арестувани няколко души, единият от които е българин. Прокурор Десислава Петрова съобщи, че той не е задържан и не твърди, че е собственик на картината, а само я е съхранявал. Тя добави, че действията по разследването са извършени за това, че в България, евентуално, се организира незаконна продажба на картината. Петрова добави, че все още не е било пристъпено към продажба на картината, тъй като арестуваният българин, който, евентуално, е поел ангажимент да я продаде, не е бил сигурен в нейната автентичност.

Американският художник Джаксън Полък е един от водещите представители на абстрактния експресионизъм. Той е роден на 28 януари 1912 г. в Коуди, щата Уайоминг, САЩ. 

През 1928 г. семейството се установява в Лос Анджелис , където Джаксън Полък се записва в гимназията за изобразителни изкуства. През есента на 1930 г. Полък напуска дома си и се премества в Ню Йорк , където се записва в Лигата на студентите по изкуства при художника Томас Харт Бентън . През 1936 г. Джаксън Полък усвоява техниката на боите, които активно използва в изкуството си от началото на 40-те години на 20 век. На една от експерименталните работилници, организирани от мексиканеца Давид Сикейрос в Манхатън, той за първи път използва течна боя, изливайки я върху платното.

Първата му картина е „Стенопис“. Тя е рисувана през 1943-1944 г. за Пеги Гугенхайм, негова любовница и колекционер. Картината е с размери от над 2,4 метра височина и близо 6 метра дължина и е ключова за кариерата на художника, който започва да заменя символичните форми с похватите на абстрактния експресионизъм. Най-известните му картини са от неговия т.нар. „капков период“ от 1947 г. до 1950 г. През 1947 г. Полък за първи път използва техника при рисуване чрез изливане върху платното или капкова техника, както той я нарича. 

За нанасяне на боята Джаксън Полък използвал твърди четки, пръчки и дори спринцовки. Художникът рисувал картините си на етапи, като редувал седмици на рисуване със седмици на съзерцание, преди да завърши платното. Резултатът от неговата работа бил огромни площи, покрити със сложни линейни модели, в които се сливат изображение и форма, завладяващи зрителите със своята мащабност и сложност. Техниката му за изливане и капене на боя е смятана за предшественик на екшън пейнтинга.

От края на 40-те и началото на 50-те години на 20-и век Джаксън Полък прави самостоятелни изложби в Ню Йорк почти всяка година, представяйки нови картини. Творбите му са представяни от Пеги Гугенхайм през 1947 г., от галерията на Бети Парсънс от 1947 г. до 1952 г. и накрая от Сидни Джанис галерия. Една от тях, наречена No.5, от 1948 г. държи световния рекорд за най-скъпа картина в продължение на 5 години, след като през 2006 г. е продадена за 140 млн. долара на търг от анонимен купувач. 

През 1951 г. и 1952 г. Джаксън Полък рисува почти изключително с черен емайл върху неоразмерено платно.

През 1973 г. друга негова картина - No.11 (Сини полюси) от 1952 г., става собственост на Националната галерия на Австралия за 1,3 милиона долара – световен рекорд за съвременна  американска живопис по онова време. 

Картината му No 31 е една от най-големите негови творби, създадена с капковата техника , с която е най-известен. Картината е рисувана във вертикално положение, лежаща на пода. Тази картина е сочена като доказателство за изключителното умение и техническа сръчност на художника.

Последната си поредица от големи произведения художникът рисува през 1953 година, преплитайки аспекти от предишните му стилове и изображения. Въпреки че здравето му се влошава след 1953 г., Джаксън Полък създава картините „Бяла светлина“ (1954) и „Аромат“ (1955).
През целия си живот Джаксън Полък страда от алкохолизъм. На 11 август 1956 г. загива при автомобилна катастрофа, след като седнал зад волана след употреба на алкохол.

През целия си живот не е продавал картина за повече от 10 000 долара и често е бил финансово затруднен. Творбите му са високо оценени в чужбина. Негови картини са били представяни на Венецианското бианале през 1948, 1950 и 1956 г., както и в самостоятелна изложба в Париж през 1952 г. След смъртта му в американските арт движения Джаксън Полък се превръща в модел на художник, който успешно е слял изкуството и живота. 

Справката е изготвена от отдел „Справочна информация“ на БТА.

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:17 на 03.10.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация