site.btaКрайно време е да няма „Европа на две скорости“ по отношение на екополитиките на ЕС, смятат ученици от Ямбол

Крайно време е да няма „Европа на две скорости“ по отношение на екополитиките на ЕС, смятат ученици от Ямбол
Крайно време е да няма „Европа на две скорости“ по отношение на екополитиките на ЕС, смятат ученици от Ямбол
Крайно време е да няма „Европа на две скорости“ по отношение на екополитиките на ЕС, смятат 17-годишните Мария Георгиева и Светлан Колев от Ямбол. Източник: Пресфото-БТА, снимка: Мира Безус

Крайно време е да бъде преодоляна „Европа на две скорости“ по отношение на екополитиките и Европейският съюз да поеме единен зелен курс. Това казаха в интервю за БТА двама 17-годишни ученици от Ямбол в рамките на инициативата „Български гласове за Европа“, изпълнявана от БТА съвместно с Европейския парламент.

Мария Георгиева и Светлан Колев са млади хора, за които европейските зелени политики не са далечна и непозната тема. Десетокласниците от ямболската Езикова гимназия „Васил Карагьозов“ наскоро участваха в националния етап на Европейската олимпиада по статистика с презентация на тема „България и зелената сделка“.

„Всички се възмущаваме на екокатастрофите, на които ставаме почти ежедневно свидетели. Дори и да сме млади, нас това също ни вълнува. По-голямата част от електроенергията и топлоенергията у нас все още се произвежда от невъзобновяеми енергийни източници, основно от въглища и природен газ“, отбелязва Светлан.

„Изводите, които направихме в презентацията на Европейската олимпиада по статистика са, че за съжаление нашата държава много изостава в това отношение. За да постигнем зелената сделка, е необходимо да изградим поне още 32 процента възобновяеми енергийни източници“, допълва Мария.

Много паркове, превес на електрическите автомобили и изграждане на още веломрежи – това според младите хора е посоката, в която да се отправят европейските градове в бъдеще. Алтернативното придвижване е добре развито в някои европейски държави като Нидерландия, но повечето, включително и България, трябва още много да работят за намаляване на вредните емисии от автомобилите във въздуха. Според младежите локалните зелени политики са първата и най-важна стъпка.

„В България в много градове започнаха да се изграждат велоалеи, но все още не са достатъчно, има какво да се желае в това отношение“, коментира Светлан. Според него не е невъзможна и идеята за европейска велосвързаност на отделните държави – с изградени велопаркинги, места за почивка и мобилно приложение с база данни, което да указва на колоездачите как могат безопасно да пътешестват.

Необходимо е да бъдат създадени повече европейски институции, осъществяващи ефективен контрол над опазването на природата, „защото на хартия всичко е идеално, но действителността е друга“, отбелязва Мария. Според нея нагласите на хората лесно могат да се пречупят в положителна посока, но са необходими добри примери и изграждане на навици от най-ранна детска възраст.

„Възпитанието трябва да е на всички нива – семейство, образователна среда. Рециклирането на отпадъците все още е много непопулярно у нас. Поставянето на кошчета за разделно събиране в дворовете на детските градини и училищата би помогнало децата да формират зелено мислене и да израснат като хора, отговорни към опазването на природата“, посочва ученичката.

В рамките на инициативата „Български гласове за Европа“ БТА организира на 14 юни в Ямбол конференция на тема „Зелени градове & спорт за всички“. Събитието ще се проведе  от 10:00 до 12:00 часа в Националния пресклуб на БТА в Ямбол, който предстои да бъде открит на 13 юни. Във фокуса на дискусията ще бъдат зелените инициативи – част от европейските политики в областта на опазването на природата. Ще бъдат представени успешни зелени практики за създаването на градска среда с достатъчно зони за отдих и спорт на открито.

/ЛРМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:40 на 28.11.2022 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация