site.btaНаправихме преглед на програмите и на учебното съдържание и вече имаме ясни заключения къде са най-големите проблеми, каза министър Денков

Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание и вече имаме ясни заключения къде са най-големите проблеми, каза министър Денков
Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание и вече имаме ясни заключения къде са най-големите проблеми, каза министър Денков

Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание и вече имаме ясни заключения къде са най-големите проблеми и ще положим много усилия да ги променим. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Николай Денков в предаването "Неделя 150" по БНР в навечерието на 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. Той акцентира и върху извънкласните дейности и дискусията за продължителността на учебната година.

По повод резултатите от организираната от Министерството на образованието и науката електронна анкета сред учениците във връзка с прегледа на учебните програми, министър Денков коментира, че математиката е била очаквана като проблем, но в хода на обсъжданията и анкетите е станало по-ясно къде са проблемите - в определени класове и учебници. Той посочи също, че много тежък е преходът от обобщените предмети като "Човек и общество", "Човек и природа" към разделените предмети - история и география, химия и физика. Общите се приемат много по-добре от децата, дори единият от тях - "Човек и природа", се оказва много интересен за тях, след разделянето се оказва, че това са от най-проблемните предмети. Това е един от изводите, който не беше очевиден отначало, коментира просветният министър. Като друг проблем той посочи и много академичния стил на учебниците.

Оттук нататък въпросът е как да оправим програмите, посочи Денков. Примерно в математиката част от материала като че ли може да бъде сменен съществено и даже премахнат, без от това да загубят учениците. Друга част от материала трябва да се премести в по-горни класове, посочи той. Министърът каза също, че в материалите по физика, математика, химия, биология трябва да се търсят по-прагматични обяснения с примери и с това, което децата могат да си представят.

Нашата учебна година е най-късата спрямо всички останали държави в ЕС, включително и в съседните страни, и разликата е значителна - с една четвърт по-малко от средната като задължителни часове за обучение на децата, коментира Николай Денков. Нашите деца учат месеци по-малко отколкото техните връстници, много трудно е да се навакса тази разлика, коментира той. Затова идеята е да се започне седмица по-рано, примерно на 7 септември, и да има по-ритмичен цикъл учене-ваканция, примерно да има ноемврийска ваканция, както има в много от държавите, да е по-дълга междусрочната ваканция. Освен това да има допълнително две седмици в края на 1 до 6 клас, които да бъдат използвани за затвърждаване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата, обясни министърът. Това означава от 1-ви до 3-ти клас да учат до 15 юни, а от 4-ти до 6-ти клас - до 30 юни, уточни той.

Относно обучението на децата на украинските бежанци у нас, Николай Денков каза, че последната информация е, че родителите на малко на 1300 деца са подали заявка да бъдат включени в българското училище, като от тях 523 вече са включени в образователния цикъл, а за останалите проблемът е свързан с ваксинационния цикъл. Той посочи, че украинското министерство на образованието е създало всеобхватна система, чрез която онлайн учат всички украински деца, независимо в коя държава се намират. Ако войната продължи, за следващата година без особен проблем бихме могли да поемем всички деца в училищната мрежа, коментира просветният министър. Той посочи, че по отношение на детските градини проблемът е по-особен и в момента се работи за създаване на родителски кооперативи, и за украинските, и за българските деца.

 

/АБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:50 на 05.07.2022 Новините от днес

Вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов и кметът на община Хасково Станислав Дечев подписаха договор за изпълнението на проект „Преход към климатично устойчиви общности“ по Програма ООСКП

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация