site.btaСтуденти от Техническия университет - филиал Пловдив вече могат да разработят многоцелеви дрон


Студентите от специалност „Авиационна техника и технологии“ на Техническия университет - филиал Пловдив проявяват все по-голям интерес към безпилотните летателни апарати. Бъдещите авиоинженери са на мнение, че дроновете имат неразвит потенциал за широко приложение. Това съобщиха от висшето учебно заведение.
Авиационната специалност е изучавана от над 80 студенти в бакалавърска и магистърска степени. Те изучават и историята на първите български безпилотни летателни апарати, произвеждани в Пловдив преди 50 години. Някои от студентите избират да провеждат стаж при своя преподавател инж. Стоян Аврамов, който има собствено предприятие за производство на реактивни дронове, летящи със скорост 450 км/ч.
По думите на инж. Аврамов бъдещите инженери от по-малките курсове питат своите преподаватели дали може в България да се направи дрон. По-големите студенти вече знаят отговора. Според Аврамов ние можем да построим прототип на български дрон за около половин до една година. Той припомня, че с екипа си от години произвеждат летящи реактивни мишени за обучение на български и чуждестранни летци от изтребителната авиация и за артилеристите от противовъздушната отбрана. На базата на тази реактивна мишена вече разработват и произвеждат безпилотен летателен апарат, който се използва за наблюдение и разузнаване. Тези дронове имат по-ниска скорост, но могат да летят над 12 часа без презареждане. Българският безпилотен летателен апарат е конкурентоспособен на пазарите в Източна Европа и Балканите, като цената му до голяма степен се определя от големината на полезния товар, който трябва да носи, коментира авиоинженерът.
Проф. Въльо Николов – директор на Техническия университет – филиал Пловдив, обясни, цитиран в съобщението, че, за да правят безпилотни летателни апарати, студентите задълбочено изучават аеродинамика и динамика на полета, като в това отношение школата на пловдивския филиал е много добра. ВУЗ-ът разполага с уникалния за страната учебно-лабораторен аеродинамичен комплекс “УЛАК-1”, позволяващ провеждането както на лабораторни упражнения и научни изследвания в областта на аеродинамиката на летателните апарати, така и на изпитвания на модели на прототипи на летателни апарати. Обучението на студентите от тази специалност се признава като теоретична подготовка, съгласно нормативните изисквания на Европейската агенция за авиационна безопасност. След определен трудов стаж младите авиоинженери получават бревет, който им позволяват да работят в Европа и в целия свят, подчерта проф. Николов.
/ЛМ/
news.modal.header
news.modal.text