site.btaУчебниците в българските училища съдържат около 150 процента повече материал от предвиденото в учебните програми, каза Красимир Вълчев

Учебниците в българските училища съдържат около 150 процента повече материал от предвиденото в учебните програми, каза Красимир Вълчев
Учебниците в българските училища съдържат около 150 процента повече материал от предвиденото в учебните програми, каза Красимир Вълчев
Комисията по образование и наука към Народното събрание. Снимка: Иван Долев/ БТА (КН), архив

Учебниците в българските училища съдържат около 150 процента повече материал от предвиденото в учебните програми и в тях липсва принцип на оптималност. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседание на Комисията по образованието и науката в Народното събрание.

Министърът отговаряше на въпрос на депутата от парламентарната група ПП–ДБ Татяна Султанова-Сивева относно качеството на учебното съдържание и участието на учители в подготовката на учебниците.

„Ние действително имаме проблем с учебниците. Проблеми с обема на съдържанието, проблеми с това по какъв начин е поднесено, какъв е стилът, дали отговаря на възрастовите особености“, каза Вълчев.

Вълчев обясни, че учебниците се разработват от авторски колективи, подбрани от издателствата, а ролята на Министерството на образованието и науката (МОН) е да ги оценява. „Учебниците са писани на принципа по-добре повече. По-сигурно е, че ще е по-добре, ако учебникът надвишава учебната програма, отколкото да е под нея“, посочи министърът.

Той добави, че липсва принцип на оптималност и че много учители се водят по учебника, вместо по учебната програма. „Когато някой учител не се води по учебника, родителите се питат защо е пропуснал това в учебника и го държат отговорен. Родителите също смятат, че учебникът е задължителен“, посочи Вълчев.

Вълчев добави, че е предложил промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които да позволят на МОН да носи по-голяма отговорност при оценяването на учебниците. Законът предлага служители на министерството да извършват оценяването вместо външни оценители.

Министърът обясни, че МОН в момента няма законово основание да стартира процедура за оптимизация на съществуващи учебници. Имаме процедура за писане на нови учебници, ако имаме нови учебни програми. Но ние нямаме нови учебни програми, а в същото време имаме проблем с учебниците и нямаме основание да ги променим, каза Вълчев.

Министърът предложи депутатите да гласуват допълнение в закона между първо и второ четене. Той уточни, че при отваряне на такава процедура може да бъде създадена информационна платформа за събиране на предложения от учители. Няма постоянно действащ механизъм за обратна връзка, призна министърът. В същото време подчерта, че в работните групи по учебните програми доминират учители.

Депутатът Султанова-Сивева настоя, че учителите от реалната учебна среда най-добре знаят коя част от материала се усвоява правилно от учениците и е необходим механизъм за тяхната обратна връзка.

/ВБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 11:18 на 04.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация