site.btaДисбалансът в социалната функция между училищата и детските градини съществува от десетилетия, каза министър Красимир Вълчев

Дисбалансът в социалната функция между училищата и детските градини съществува от десетилетия, каза министър Красимир Вълчев
Дисбалансът в социалната функция между училищата и детските градини съществува от десетилетия, каза министър Красимир Вълчев
Министърът на образованието Красимир Вълчев участва в заседанието на Комисията по образованието и науката в Народното събрание, снимка: Владимир Шоков/БТА

Дисбалансът в социалната функция между училищата и детските градини съществува от десетилетия, откакто е създадена системата на масовото образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на въпрос на депутата Елисавета Белобрадова от парламентарната група на "Продължаваме промяната – Демократична България" за несъответствията в дните, които са достъпни в детските градини и в началните училища през летния период. Той участва в заседанието на Комисията по образованието и науката в Народното събрание.

Министър Вълчев отбелязва промени, които вече са направени - изтеглени са ученическите пътувания, многодневните екскурзии през юни месец. Той обясни, че е видял стимули да ги провеждат в учебните седмици и по този начин от една страна намалява учебното време, от друга страна - юни остава незапълнен. "Ако говорим кой месец е най-подходящ за пътуване метеорологично - може би юни месец е най-подходящ", каза той.

Вълчев допълни, че дейностите по интереси, за които често няма време през останалите месеци, трябва да бъдат изтеглени в максимална степен през месец юни. По този начин по-голяма част от юни децата ще бъдат в училище, каза той.

Министър Вълчев обясни защо не може да се запълнят месеците юли и август. Според него това изисква да бъде ангажиран голям брой допълнителен педагогически персонал.

Вълчев изтъкна разликата в регулирането на труда на учителите в детските градини и учителите в училище. "Възнаграждението им е обвързано с нормата преподавателска работа, докато не е точно по същия начин в детските градини. Така, че това би означало и една солидна допълнителна сума за възнаграждение, ако кажем, че учителите трябва да работят и през лятото", каза министърът.

Той информира, че подобни занимания, освен от частния сектор, са създадени в 30 общини, най-често от центровете за подкрепа на личностно развитие. Министърът припомни, че преди 10 години е възстановено финансирането на тези центрове от държавния бюджет, след като 20 години не е имало финансиране и те са били намалени от 500 на 100. "Четири - пет от центровете, от бившите извънучилищни педагогически учреждения, бяха закрити, но така или иначе те работят през лятото и осигуряват такава подкрепа", каза Вълчев.

Министърът отбеляза, че общините чрез различни дейности също осигуряват занимания и може да се мисли за развитието на тази инфраструктура и за изтегляне на дейности към месец юни.

Вълчев посочи, че дори и в детските градини процентът на посещаемост през август е много нисък - под 20% от средната, защото по-голяма част от родителите са отишли някъде с децата си.

Той добави, че юни става все по-топъл, а в училищата няма климатични инсталации, така че и занятията не могат да се изтеглят много през този месец.

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 02:32 на 22.11.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация