ОБЗОР

site.btaРумъния иска да финансира изграждането на магистрали чрез програмата за отбрана на ЕС SAFE

Румъния иска да финансира изграждането на магистрали чрез програмата за отбрана на ЕС SAFE
Румъния иска да финансира изграждането на магистрали чрез програмата за отбрана на ЕС SAFE
Снимка: Национална компания за управление на пътната инфраструктура на Румъния

Румъния, която силно зависи от външно финансиране заради прекомерно високия си бюджетен дефицит, смята да използва активно програмата за отбрана на ЕС SAFE (Security Action for Europe - SAFE), за да продължи някои ключови инвестиции, чието финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) удари на камък.

Става дума за две магистрали, които правителството в Букурещ се надяваше да завърши със средства по НПВУ, но страната изгуби финансирането по този инструмент заради закъснения в строителството и проблеми с обществените поръчки, информира румънската секция на Радио Свободна Европа.

В контекста на предоговарянето на НПВУ с Европейската комисия министърът на европейските фондове Драгош Пъслару съобщи миналия месец, че участъци от изграждащите се автомагистрали А7 и А8 са изключени от финансиране по НПВУ и ще трябва да се търсят средства от другаде. 

Министерството на транспорта побърза да намали напрежението и увери, че за вече изградените участъци от тези магистрали няма да бъдат връщани пари, а завършването им пак ще стане с европейски средства, но по други програми, писаха румънски медии.

Миналата седмица Румъния внесе в Европейската комисия приоритетите си по програмата за отбрана на ЕС SAFE, която е на обща стойност 150 млрд. евро. Сред проектите, предложени от Румъния, които не се отнасят до отбранителната индустрия, са черноморското пристанище Констанца и две магистрали, които свързват Румъния съответно с Украйна и с Република Молдова.

Диджи 24 уточни, че става дума за 118 километра от магистрала "Молдова" (A7), която трябва да свърже южния град Плоещ със североизточния Сирет (на границата с Украйна), и близо 90 километра от "Магистралата на обединението" (A8), свързваща централния град Търгу Муреш със североизточния Яш (до границата с Република Молдова).

Властите в Букурещ аргументираха предложенията си за финансиране на пътищата в контекста на неотдавнашните предупреждения на еврокомисаря по транспорта Апостолос Дзидзикостас, че настоящата инфраструктура на ЕС не позволява ефективна отбрана в случай на евентуална руска инвазия.

На фона на икономическите трудности на Румъния с прекомерния бюджетен дефицит и все по-голяма задлъжнялост, премиерът Илие Боложан напомни, че осигуряването на поток от инвестиции е от ключово значение за поддържане на финансовия баланс и икономическото развитие.

Специализираният сайт Економедия посочи, че заемите по програмата SAFE са по-благоприятни за страни като Румъния (чийто кредитен рейтинг е „ВВВ-“), тъй като на страната би ѝ излязло по-скъпо, ако търси финансиране на международните пазари. 

SAFE ще предлага дългосрочни заеми с максимален срок от 45 години и гратисен период от 10 години за погасяване на главницата.

В същото време заемите ще бъдат гарантирани от бюджета на ЕС, което означава, че на държавите членки няма да им се наложи да изваждат допълнителни средства впоследствие.

Друго предимство на използването на SAFE е, че държавите членки няма да плащат данък добавена стойност (ДДС) при покупки, пише Економедия.

Заемите ще се отпускат въз основа на национален план за инвестиции в отбранителната индустрия, одобрен от Европейската комисия, а средствата могат да бъдат използвани до 31 декември 2030 г.

Правителството в Букурещ уточни, че румънският пакет съдържа проекти, които се отнасят до отбраната, предложени от Министерството на отбраната, но и проекти за военнно-гражданска инфраструктура, каквито са транспортните коридори. 

Премиерът Илие Боложан заяви, че предложенията от военен характер са класифицирани, но по отношение на тези от граждански характер уточни, че става дума за магистралите, които достигат до границите с Молдова и Украйна.

Програмата SAFE

Планът „Готовност 2030“ на Европейската комисия, в който SAFE е ключов стълб, има за цел да ускори поръчките, да подсигури веригите за доставки и да стимулира производствените линии, като насърчава държавите членки да обединят покупките си в определени способности, които се смятат за приоритетни.

Европейският съюз иска да бъде в състояние да се защити сам, ако е необходимо, срещу агресор. Войната в Украйна и новият подход на САЩ към политиките за сигурност принудиха европейците да си извадят някои поуки, пише Економедия.

Покупките включват боеприпаси, системи за дронове и за борба с дронове, въздушна отбрана, проекти за военна мобилност и други.

Съгласно Регламента SAFE държавите членки имат срок до края на ноември 2025 г. да подадат заявления за заеми.

Страни извън ЕС също могат да участват в съвместните покупки, но няма да могат да получават заеми.

Правителството на Илие Боложан уточни по повод изпратените от Румъния предложения за финансиране по програмата SAFE, че става дума за проекти, които са били определени от работна група, съставена по силата на решение на Върховния съвет за национална отбрана от 30 април т.г. Близо 70 процента от включените проекти се отнасят до закупуване на военно оборудване, което да развива националната отбранителна индустрия, а останалите 30 процента са за увеличаване на военната мобилност чрез развитие на транспорта и логистичната свързаност, посочи правителството в прессъобщение.

 

/ПК/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 18:29 на 05.08.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация