site.btaТарифите на Тръмп принуждават гръцките производители на зехтин да търсят нови пазари

Тарифите на Тръмп принуждават гръцките производители на зехтин да търсят нови пазари
Тарифите на Тръмп принуждават гръцките производители на зехтин да търсят нови пазари
Илюстративна снимка: AP Photo/Thanassis Stavrakis

Гръцкият производител на зехтин Константинос Пападопулос не губи много време, когато президентът Доналд Тръмп отправи заплахата за въвеждане на американски мита през пролетта. Той веднага започна да търси алтернативни купувачи по целия свят, информира агенция Ройтерс.

В рамките на няколко седмици семейната му компания е намерила нов купувач в Бразилия, където обикновено доминира португалският зехтин. Първата му пратка от 15 000 бутилки се очаква да пристигне в пристанището на Итапоа след две седмици.

Когато Ройтерс посети производствената му база в петък, Пападопулос беше близо до сключване на друга сделка с нов клиент в Австралия.

"Мисля, че си взехме поука от Тръмп да не хвърляме всичките си сили на един пазар... и винаги да имаме алтернативи", каза Пападопулос в своята фабрика за зехтин, заобиколен от хиляди бутилки и огромни резервоари, пълни със златната течност.

Тръмп обяви 30-процентна тарифа за европейските продукти, която разтърси всички отрасли - от вино до праскови и автомобили. Решението на Пападопулос показва колко широки могат да бъдат последиците, тъй като производителите реагират дори на заплахите за мита.

Гърция, която е петият по големина износител на зехтин за САЩ, доставя там около 8000-10 000 тона годишно. Три от другите най-големи производители - Испания, Италия и Португалия, се намират в Европа и са изправени пред същата главоблъсканица.

Отрасълът е огромен за Гърция, чиито хълмове са пълни с горички от древни маслинови дървета, отбелязва Ройтерс.

През 2024 г. семейната компания "Пападопулос" е изнесла 350 тона зехтин екстра върджин за САЩ, което представлява около една трета от общия ѝ износ, а през тази година - 100 тона. Той изчислява, че ако тарифата на Тръмп се реализира, продажбите за САЩ ще спаднат с около 40 процента тази година.

"Докато бяхме изградили цялата си инфраструктура, базирана в голям мащаб на американския пазар, изведнъж виждаме, че тя изчезва", каза Константинос Пападопулос.

/СГ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 16:30 на 20.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация