site.btaСофийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза пред БТА директорът на фестивала

Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза пред БТА директорът на фестивала
Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза пред БТА директорът на фестивала
Снимка: Нахиде Дениз, БТА

Участието на Софийската опера и балет с операта “Електра” от Рихард Щраус е била една от кулминациите на тазгодишния фестивал за оперно и балетно изкуство в Истанбул. Тази оценка направи пред БТА Джанер Акгюн, художествен ръководител на Турската държавна опера и балет в Истанбул и оперен певец, баритон.

Приключилият наскоро традиционен международен фестивал за опера и балет се проведе в Истанбул тази година за 16-и път. В културния център "Ататюрк", чиято зала е с капацитет от около две хиляди зрители, се състояха 20 представления на общо 11 произведения на оперното и балетното изкуство. 

Джанер Акгюн*, който е директор на фестивала, каза в интервю специално за БТА, че представленията са били посетени от общо около 20 хиляди зрители, което е с 1,7 пъти повече в сравнение с предходната година. Той сподели също, че участието на Софийската опера и балет с операта “Електра” от Рихард Щраус под режисурата на маестро Пламен Карталов е била една от кулминациите на тазгодишния фестивал и разказа за подготовката на представлението.

“При едно мое посещение в Софийската  опера и балет се запознах с  директора - маестро Пламен Карталов. Той ми разказа за Вагнеровия фестивал, който се провежда в България. Бях изумен от любовта на Пламен Карталов, която демонстрира към Вагнер и неговото творчество. И не само това, той е творец от голяма величина, който много добре познава немския, френския и италианския репертоар, но особено Вагнер и Щраус. Той е личност, отдадена всецяло на културата и изкуството, и тази обич е успял да предаде на изпълнителите, на ансамбъла и на зрителите. В същото време маестро Пламен Карталов е пионер и един от лидерите на операта, балета и артистичния живот в България. Разбрахме се много добре. Той също така подчерта колко важна е комуникацията за развитието на културните връзки между Турция и България”, каза Акгюн. 

От тази среща с маестро Пламен Карталов се ражда и идеята да поканят Софийската опера и балет да участва във фестивала.

“Споделих идеята с генералния директор на Държавната опера и балет г-н Тан Сагтюрк и включихме гостуването на Софийската опера и балет в програмата на Фестивала. От своя страна маестро Пламен Карталов предложи да представят операта „Електра“. Много сме доволни. Още по-щастлив съм, че гостите от България уважиха нашия фестивал. Операта, която българските оперни актьори представиха на сцената на културния център "Ататюрк" в Истанбул пред близо 2 хиляди зрители, които бурно аплодираха изпълнението, определено вдигна нивото на нашия фестивал, добави един цвят към него", заяви Джанер Акгюн.

Художественият ръководител на Истанбулската опера и балет добави, че за последно операта "Електра" на Рихард Щраус се е играла от Истанбулската опера и балет през 2007 г. ”18 години по-късно трупата на Софийската опера и балет връща блясъка на едно от най-силните произведения на гръцката трагедия”, коментира той.

На въпрос дали има разлика между изпълненията и какви са впечатленията от постановката на софийската трупа, Акгюн посочи, че съставът на Софийската опера и балет е изпълнил зрелищно и запомнящо се представление.

“Сценичната версия на операта “Електра”, която представиха нашите гости от София впечатли с визуалната интерпретация, с великолепния декор и затаяващото дъха напрежение от началото до края на представлението. Бяхме зрители на един много различен стил по отношение на постановка и изпълнение, което ще се запомни. Разбира се, че има разлика в режисьорската работа, в музикалния език и интерпретацията. Великолепният пърформанс на изпълнителите и на оркестъра показа, че оперното изкуство е универсално. “Електра” на Рихард Щраус е едно от най-силните произведения на гръцката трагедия, в което се интерпретират теми като отмъщение, справедливост и семейни връзки с голяма драматична сила. Важното за нас бе да съберем музиката на Рихард Щраус с великолепните гласове на артистите от България", каза той.

Джанер Акгюн изказа и специална благодарност на маестро Пламен Карталов, директора на Софийската опера и балет, за "великолепната режисура на този спектакъл".

"Многопластовата музика на Щраус, съчетана с поразителната сценична интерпретация на Карталов, предложи на публиката незабравимо оперно преживяване", посочи той. "Оркестърът на Софийската опера и балет, дирижиран от опитния диригент Евън-Алексис Крист, привлече вниманието с музикално богатата си оркестрация и интензивна драматична структура. Сценичният дизайн на произведението също подкрепя мощния наратив на продукцията. Операта е универсално изкуство, има определени правила, но в постановката на “Електра” на Софийската опера и балет, която бе представена на нашия фестивал, определено се усети големият опит и творческа работа на режисьора Пламен Карталов. Хореографията на Фреди Францути, костюмите на Лео Кулаш, сценографията на Свен Йонке и светлинният дизайн на Андрей Хайдиняк създаваха визуално и слухово единство на сцената, канейки публиката в мрачния и омайващ свят на Електра", каза още художественият ръководител на Истанбулската опера и балет.

Акгюн подчерта, че са поставили основите на сътрудничество между Турската държавна опера и балет и Софийската опера и балет.

“Контактите ни с маестро Пламен Карталов ще продължат. В Истанбул разговаряхме за реализиране на различни проекти като обмен на артисти, постановки в Истанбул и София, участия във фестивали и пр., за чието реализиране има желание и интерес от двете страни в името на сътрудничеството в областта на културата и изкуството. Вярвам, че оттук нататък ще имаме повече гостувания. Истанбул е място, което свързва Изтока и Запада. И ние ще полагаме всички усилия, за да поддържаме тази визия", заяви още той.

На Истанбулския международен фестивал за опера и балет имаше и друг български мотив - откриването се дирижираше от шеф-диригента на Софийската филхармония Найден Тодоров. В гала представлението под ръководството на българския диригент участваха турски и чуждестранни оперни изпълнители. То бе посветено на 10-ата годишнина от смъртта на турската оперна прима Лейля Генджер.

Турската държавна опера и балет представи за пръв път премиерата на операта “Гилгамеш”, композирана от Аднан Сайгун. "Гилгамеш" се смята за най-старият епос на древна Месопотамия и вторият най-стар религиозен текст след "Текстовете от пирамидите".

Освен Софийската опера и балет в истанбулския фестивал участваха Театърът на балета на Борис Ейфман от Санкт Петербург, Балетът на турската държавна опера и балет, оперни певци от Китай, Република Корея и др.

Фестивалът в Истанбул е главният от четирите международни фестивали за опера и балет на Турция, които се провеждат от месец май до месец септември в Истанбул, Анталия, Бодрум и Измир/Борнова.

* Джанер Акгюн е завършил оперния отдел на Държавната консерватория в Университета "Хаджеттепе" в Анкара. През 2011 година е избран за най-добър оперен певец на годината в конкурса на Фондация „Семиха Берксой“. Продължава артистичния си живот на сцената като изпълнител и   като художествен ръководител, продуцира нови произведения от турски композитори.

     

   

/МД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:43 на 07.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация