site.btaАджерпрес: Инициатива за възстановяване на теснолинейка в подножието на Олтения цели развитие на туризма в румънския окръг Вълча


Спряна теснолинейка, използвана в миналото за пренос на варовик от Костещ до платформата за химическа промишленост в Ръмнику Вълча, може да започне да се движи отново след инициатива на Асоциация Когайон да я включи в туристическа обиколка на района на геопарк „Футхил Олтения“ (Foothill Oltenia), който кандидатства за вписване в списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО. Това предаде за БТА румънската агенция Аджерпрес.
Железопътната линия, която преминава през пет населени места в окръг Вълча, не се използва от 2019 г., когато собствениците на завода за сода „Говора“ (Govora), полската група Ciech SA, спряха дейността си и има риск ж.п. съоръжението да бъде предадено за скрап, след като заедно със завода е продаден на фирми, специализирани в събирането и продажбата на метални отпадъци.
„Железницата има голям потенциал, ако се намери решение тя да се използва като туристически маршрут, дори и само в определен участък като например Томшани-Бистрица, най-живописният участък от това трасе, който е дълъг около осем-девет километра. Инфраструктурата е добре запазена и не e занемарена, защото ако не се лъжа до миналата година локомотивът беше на ремонт, а станциите по трасето си стоят, макар и изоставени. Но те може да бъдат ремонтирани и лесно да бъдат включени като отправни точки в маршрути за разглеждане на забележителности, така че теснолинейката да може да даде импулс и да помогне за развитието на цялата долина на Бистрица“, заяви президентът на Асоциация Когайон Флорин Стоикан за Аджерпрес.
Той добави, че вече са проведени разговори с експерти по железопътна инфраструктура за набелязване на решения за адаптиране на теснолинейката за пътнически превози и също така призова властите на окръг Вълча да подкрепят инициативата, като се обърнат към новите собственици на содовия завод за обсъждане на планове за модернизиране на железницата за туристически цели.
Историята на тази теснолинейна железопътна линия, единствената на юг от Карпатите, започва в края на 19-ти век, когато е създадена с кралска заповед, за да свърже планинския район Ваидеени с град Бабени по маршрут от приблизително 50 километра, по който дървесината се транспортира надолу от планините, но се използва и за превоз на пътници, главно работници, от близките населени места. Железопътната линия е изведена от експлоатация от комунистическите власти след Втората световна война след развитието на пътната инфраструктура, а участъкът Томшани – Ваидеени е демонтиран.
През 1959 г. обаче, с изграждането на завода за сода в Говора - първото икономическо съоръжение във възстановения окръг Вълча, теснолинейният влак е пуснат отново в експлоатация, за да доставя суровина от варовиковата кариера в Костещ по изменен маршрут, който използва около 70% от старото релсово трасе.
По настоящем железопътната линия с междурелсие 760 мм е дълга 44 километра и има четири гари, където влаковете могат да се застъпват.
За да спаси железницата, Асоцияция Когайон инициира и онлайн петиция, която вече е събрала 600 подписа.
(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)
/ЕЩ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина